Sprakande barnhack i Linköping

Torsdagen den 22 september var inte som vilken dag som helst för elever och lärare i klass 4A och 4B på Nya Rydskolan i Linköping. Närmare 40 nyfikna 10-åringar fick utforska programmering och digitalt skapande tillsammans med anställda på IT-företaget IFS i deras kontorsmiljö.

Barnhack Linköping

Kodcentrums första barnhack i Linköping var en chans för skolelever och deras lärare att i en kreativ och professionell miljö lära sig mer om koden bakom den digitala teknik som de använder i vardagen.

Värd för barnhacket var IFS, Kodcentrums stödföretag som gör mjukvara till affärssystem, och som bjöd in Nya Rydskolan att under en eftermiddag prova på programmering i deras kontorsmiljö.

- Nya Rydsskolan jobbar utifrån fem verksamhetsområden. Dessa handlar om framtidsdrömmen, arbetsplatsen, kunskapen, läraren och eget engagemang. Samarbetet med Kodcentrum ger oss chansen att få jobba med flera av dessa delar på en gång och dessutom visa hur de hänger ihop i livet, säger biträdande rektor Joakim Bååth.

Eftermiddagen inleddes med att barnen fick ställa frågor om vad det innebär att jobba som programmerare. De anställda på IFS delade med sig av hur en dag på jobbet kan se ut med felsökningar, problemlösning och samarbete för att hitta nya lösningar. Därefter fick eleverna en introduktion till den pedagogiska plattformen Scratch, framtagen av det amerikanska universitetet MIT. Scratch är ett visuellt och blockbaserat programmeringsspråk som på ett enkelt sätt ger barn och unga möjligheten utforska digitalt skapande med kod.

 - Att få besöka arbetsplatser och ta del av det som görs, är en stor del i att skapa elevernas framtidsdröm. Om eleverna har en dröm om vad de vill göra i framtiden, så underlättar det motivationen för att kämpa i skolan och kunskapen får en mening. Med detta samarbete visar vi upp en potentiell framtidsdröm, vi visar hur en arbetsplats fungerar och hur man beter sig mot varandra. Det blir synligt vilken kunskap som behövs och vi får se människor som är engagerade i sitt arbete. Vi hoppas detta gör fler elever engagerade i sitt skolarbete för att kunna nå sin framtidsdröm, fortsätter Joakim Bååth.

Barnhacket dokumenterades av den lokala tv-kanlen 24-Corren. Här kan du se ett kort inslag från barnhacket.

Anneli och Jessica från Kodcentrum stod för den pedagogiska introduktionen och blev pepprade med frågor om allt från hur man hackar spel till om det går att jobba med att skapa spel. Det gick ett sus i rummen när de förstod att de under dagen skulle få prova på att skapa ett eget spel!

Med drömmar och idéer om att såväl skapa egna spel som att hacka befintliga fick eleverna möjligheten att tillsammans med volontärer från IFS skapa egna projekt i Scratch

Koncentrationen låg tät i de ljusa utbildningssalarna och barnhackets studio på Scratch fylldes snart med projekt i regnbågens alla färger, innehållandes alla möjliga karaktärer och miljöer, till exempel flygande enhörningar som i Marvas spel här på bilden.

- För oss på IFS är det viktigt att visa att vi står bakom allas lika möjligheter till att utbilda sig och lära sig nya saker, det är en del av vårt långsiktiga arbete med mångfald, både vad gäller socioekonomisk bakgrund, etnicitet och kön. Eftersom vår organisation består till stor del av ingenjörer och utvecklare är vår framtid beroende av att nyfikna ungdomar väljer att satsa på teknik och programmering. Barnhacket tillsammans med Kodcentrum är därför ett perfekt sätt för oss att både göra en insats för ungdomarna och samtidigt investera i IFS framtid, säger Roger Arnroth, HR-chef på IFS.

Efter att eleverna laddat batterierna med fika och  varm choklad från kaffeautomaterna var det dags att presentera sina projekt. Många ville visa upp vad de skapat och vid en handuppräckning ville nästan alla jobba med programmering i framtiden.

Det var ett gäng hoppfulla, lite trötta men sprudlande ungdomar som lämnade IFS kontor i går eftermiddag. Förhoppningsvis har ett frö till framtidsdrömmar såtts och vi på Kodcentrum ser fram emot hur samarbetet i Linköping kan utvecklas. Redan nu går några av eleverna från Nya Rydskolan på Kodcentrums kodstuga på Linköpings universitet, där de vid nio tillfällen kommer att träffa studenter som handleder och inspirerar till fortsatt digitalt skapande!

Föregående
Föregående

Kodande tjejer på besök i framtiden

Nästa
Nästa

Om digitalisering i Almedalen