Meny

Meny

IFS-hacket

Blogginlägg

IFS-hacket

Det är nästan lite för tidigt när klockan ringer 04.30. Det är svårt att säga om det är morgon eller mitt i natten. Vi susar fram över rälsen och strax innan kl. 8 landar vi i Linköping. Det stundas barnhack hos IFS, en av våra partners. 

Två klasser från Nya Rydsskolan ska komma på besök och koda tillsammans med oss idag. Det är alltid så mycket spänning i luften innan hacken. Har de testat kodboken förut? Tycker dem att programmering är kul? Svaret är oftast ja på båda frågorna.

Innan eleverna ens hunnit komma in i rummet börjar frågorna hagla in. Jag ler inombords, jag älskar den där vetgiriga inställningen som barn har. 

- Får man ta med den här hem? Frågar en flicka med häst t-shirt och håller upp sin besöksbadge i luften. 

IFS-hacket

Ganska snart kommer vi in på det här med buggar. Jessica som leder hacket frågar barnen om de vet vad en bug är för något.  

- Det är liksom som ett problem som bara dyker upp så där i koden, säger en kille som viftar ivrigt med handen. 

- Precis så, svarar Elisio Fernandes, software engineer. På IFS stöter vi på flera buggar varje dag, då testar man att göra om tills koden blir rätt.

IFS-hacket

Alla lyssnar mycket koncentrerat, det märks att det här med att träffa programmerare är någonting som fascinerar barnen. En av Kodcentrums visioner är att få de barn som vi möter att känna att de kan arbeta med kod i framtiden. Genom att få träffa riktiga programmerare som berättar vad de gör hoppas vi kunna öka förståelsen och nyfikenheten för bredden i yrket. I våra kodstugor är våra volontärer dessa förebilder och under hack så bjuder vi in programmerare från vår partner som berättar vad de gör på sitt jobb. Hos IFS fick vi även träffa programmerarna Anna Jangius och Elisio Fernandes. När Jessica intervjuar Elisio kommer vi ganska snabbt in på det är med AI, Artificiell Intelligens. 

IFS-hacket

- Men är Siri som finns på exempelvis iPhone’s AI? Frågar Jessica. 

- Ja, nickar några av barnen tveksamt. 

- Vad brukar ni fråga Siri då? undrar Jessica.

- Exempelvis när jag har en läxa så frågar jag Siri vad svaret är när inte jag kan det och om jag frågat mina föräldrar och dem inte vet, säger en av killarna som sitter längst bak. 

- Jag brukar fråga varför hon är så irriterande, skrattar en klasskompis. 

- Jag frågade Siri om hästar en gång och då gav hon mig en länk med information och fakta om hästar, säger tjejen med häst t-shirt. 

IFS-hacket

Elisio, som arbetar med att utveckla just Artificiell Intelligens på IFS, förklarar att AI är en ganska ny teknik som man har upptäckt kan vara mycket användbar inom många olika områden. Men att det kan vara svårt att få det att fungera bra. Till exempel så har man börjat testa bilar och bussar som kör själva med hjälp av AI. Men för att kunna använda den typen av teknik i verkligheten behövs mer forskning, för om det inte fungerar som det ska kan det sluta med katastrof. Men var det verkligen det här Elisio ville jobba med när han var liten?

- Nej absolut inte, jag ville bli journalist först, men så blev intresserad av programmering när jag såg vilka häftiga saker som mina kompisar kunde skapa med kod. Det var då jag bestämde mig för att jag ville bli programmerare.

Även Anna jobbar som software engineer på IFS, men med helt andra grejer än Elisio. Anna programmerar och utvecklar en programvara som man använder i butiker, som exempelvis Stadium, för att hålla koll på vilka produkter som finns i lager och vem som ska jobba vilken tid. Sånt som är nödvändigt för att ett företag ska kunna fungera, men man måste så klart få drömma lite också.

- Men om du fick koda absolut vad du ville frågar, Jessica, vad skulle det vara då?

- Om jag fick koda precis vad jag ville så skulle jag vilja jobba i ett internationellt forskningsprogram som arbetar med AI för att hitta botemedel till olika sjukdomar. Det är det som ligger mig varmast om hjärtat, jag vill inte att någon ska behöva vara sjuk, säger Anna.

IFS-hacket

Ett perfekt avstamp för att låta barnen bygga sina första egna programmeringsprojekt i Scratch.