Meny

Meny

Nytt från Kodcentrum

Tillbaka till flödet

Kodande barn på IFS World

Blogginlägg

Barnhack på IFS World i Linköping

Igår mötte elever med sprudlande energi ett gäng kodande förebilder från mjukvaruföretaget IFS World i Linköping för att tillsammans koda spel.

Vad händer när man kombinerar en stor dos av nyfikenhet med massvis av engagemang? Jo, ett barnhack med 32 elever från Nya Rydsskolan klass 4A och 4B som möter 14 volontärer från IFS World i Linköping och på deras kontor skapar med kod tillsammans under en eftermiddag.

Kodcentrums volontär Rasmus Haglund från kodstugan i Uppsala är med och håller i introduktionen för barnen. Han välkomnar IFS egna volontärer till scenen och ställer frågan varför de började med programmering från första början:

- Vilka känner till ett spel som heter Super Mario Bros?, frågar då Rafael som till vardags arbetar på avdelningen för R&D Technology på IFS World.

Ivriga händer viftar i luften medan några deltagare skriker ”jag!” rakt ut. När Rafael berättar om att han var så dålig på spelet som ung, sprider sig skrattet i rummet. Att det var just detta som motiverade honom att lära sig programmera, för att kunna få många fler liv i spelet, ger imponerade tillrop från vissa av barnen.

Under dagen arbetar barnen med en introduktionsövning från Kodboken.se som heter ”Bug Race”. Barnhackets Scratch-studio fylls med spelet i lika många olika tappningar som antal elever. Några hinner även titta på andra uppgifter från Kodbokens speltema.

Mot slutet av barnhacket är det tid för en demo av elevernas arbete och Emma är en av dem som kommer fram och visar upp sitt projekt. Hon har lagt ner mycket tid på att rita en egen bakgrund och valt att använda en fisk i en damm istället för insekt som följer en bana, som i uppgiftens exempel. En annan deltagare applåderar och konstaterar ”mycket bättre och finare än min!”.

Genomgående under dagen är det inte bara volontärerna som hjälper eleverna, utan eleverna hjälper och förklarar även för varandra. Något som även återspeglar hur man arbetar inom IT i stort, där samarbete och kunskapsdelning är viktigt.

Barnhacket avslutades med att eleverna fick skriva ned vad de skulle vilja skapa om de fortsatte lära sig programmering, och väggen fylldes med inspirerande idéer på post-its!

Idéer från barnhack.

Våra barnhack är mötesplatser där barn och unga under en halvdag får utforska programmering och digitalt skapande i en professionell kreativ miljö på ett företag. Yrkesverksamma programmerare och utvecklare från det företag som står värd för barnhacket delar med sig av sina kunskaper och visar den digitala världens möjligheter genom Kodcentrums pedagogiska plattform Kodboken.se.