Meny

Meny

Kodutmaning med chans till Strawbees 

Blogginlägg

En vinnare i Kodutmaningen kommer att få ett kit från Strawbees. Materialet handlar inte bara om kodning, det handlar om kodning, konstr​uktion och processen att lära sig något. Det är med andra ord ett stort område som Strawbees vill förändra och utveckla.  

Strawbees är kanske lättast att beskriva med hjälp av historien kring hur namnet på innovationen kom till. För flera år sedan gick grundaren Erik Thorstensson in på en stor mässa för innovationer i USA, utan inbjudan eller någon plats att vara på. På ett ledigt bord ställde han upp sitt material och  lät barn testa och leka med materialet. Det var inte en lugn stund vid Eriks bord. En pojke som varit där på fredagen kom tillbaka på söndagen och sa: "Jag vet vad det ska heta: Strawbees, för det är gjort av straws (strån), det kan be (vara) vad som helst och det låter som Strawberries (jordgubbar) som alla älskar.” Pojken har för alltid en hedersplats i företagets historia och har så klart fått ett eget Strawbees-kit. 

Kodning, konstruktion och ett sätt att lära 

Strawbees är ett sätt att lära sig koda på, vilket ju är kopplingen mellan Strawbees och Kodcentrum, men det är också så mycket mer. Strawbees kopplar samman konstruktion med kodning genom små servomotorer och microchip som får konstruktionerna att röra sig. Den stora vinningen enligt Erik är dock att det möjliggör för barn att bygga prototyper med och bedöma om en idé fungerar eller inte. 

– Vi skapar skapande barn istället för enbart instruktionsföljande barn, som Erik beskriver det. Och att Erik brinner för sin uppfinning är det ingen tvekan om. Att höra honom berätta om Strawbees är som att lyssna på en nyförälskad person som inte kan sluta tindra.   

Genom att ha ett material som man bygger konstruktioner med och sedan kopplar in relativt enkel  kod för att få konstruktionerna att röra sig, gör att barn konkret och direkt kan se om deras kod fungerade. Rör sig  en arm på en robot de byggt eller inte?   

Ett roligt sätt att misslyckas på 

En av de stora fördelarna med Strawbees som Erik lyfter är att det gör det roligt att misslyckas. Genom misslyckandena upptäcker man de stora innovationerna.   

– Om en konstruktion eller robot ramlar för att man har en obalans eller liknande i bygget blir det något som barn först skrattar åt, för det ser roligt ut eller kanske till och med ett frö till en ny idé. Sedan tar de tag i att justera och rätta till vad som är fel. Vi menar att det är just sådana upplevelser och inställningen till misstag som kan leda till de riktigt stora och viktiga  uppfinningarna.   

Målet är inte att barn ska bygga snygga konstruktioner utan att det ska kunna bygga en fungerande prototyp av sin idé. Och Erik har sett barn bygga så smarta saker att de borde ta patent på dem.  

Strawbees är ett material som de säger har en låg tröskel, högt i tak och breda väggar. Låg tröskel för att det är lätt att komma igång och börja uppfinna med det. Högt i tak för att du kan göra hur avancerade konstruktioner som helst, även om det är byggt för barn i första hand. Breda väggar då det går att bygga nästan vad som helst och inom en klass kommer du få stor variation på lösningarna.   

Alla möjligheter och materialets popularitet har gjort att det för närvarande är flera månaders väntetid på att kunna köpa kit:en som Strawbees har satt samman. Därför är det extra roligt att Kodcentrum kan erbjuda detta eftertraktade material till vinnarna i Kodutmaningen! 

Vinster från Strawbees 

Erik Thorstensson sitter med i juryn för både skolklasser och individuella bidrag, och delar sedan ut flera kit med material från Strawbees.  

Vinster för skolklasser 

Den vinnande skolklassen får ett STEAM School Kit med micro:bit och skolklasser som kommer på andra till femte plats i tävlingen får STEAM Starter kit.  

Vinster i den publika tävlingen 

Individuella bidrag i kategorin roligaste idé i den publika tävlingen kan vinna ett STEAM Starter kit med micro:bit. Hela fyra kit kommer att delas ut! 

Läs mer om hur Kodutmaningen går till.