Meny

Meny

Lärare berättar om att använda Kodutmaningen i undervisningen

Blogginlägg

Läraren Mirjam Facchini Jacobsson berättar om Kodutmaningen och att arbeta med programmering i skolan under Kodcentrums webinarium för lärare under Vetenskapsfestivalen 2021.

"Jag är intresserad av digitala lösningar i skolan men jag är absolut inget expert när det gäller kodning. Även om man själv inte är experten behöver man inte vara det i Kodutmaningen. Det är kul för man lär sig mycket längs vägen.

Jag insåg att det här var ett bra sätt att arbeta med de globala målen och hållbarhetsfrågor, när barnen skulle lösa samhällsproblem. Vi använde oss mycket av det pedagogiska materialet som Kodcentrum skapat. Otroligt mycket var serverat och det funkade mycket bra.

Som lärare handlar det ibland om att kunna säga 'Jag har inte svaren' och säger man det till elever säger de ofta 'OK, men vi kanske har svaren'. Det blir ett sätt då vi möts på en annan grund. Släpper man det där då kan det bli en fantastisk resa. Det blev också ett bra samarbete i klassen, barnen kunde dela med sig av lösningar de skapat och det var fantastiskt. Det här var femteklassare jag jobbade med och de växer då de får ta ansvar och bolla idéer och tankar. Kodutmaningen är nåt som varit utvecklande för barnen och för mig som lärare."

Kom på en idé till en robot som kan hjälpa oss människor. Anmäl din skolklass till årets Kodutmaningen:
www.kodboken.se/kodutmaningen