Meny

Meny

Nu startar vi lärarkodstugor i tre städer!

Blogginlägg

Programmering i skolan – hur ska det läras ut och vad innebär det för lärare utan tidigare erfarenhet av att koda? Nu när programmering ingår i grundskolans kursplan för matematik och teknik men även som en del av digital kompetens i övriga ämnen, startar Kodcentrum tre lärarkodstugor i Uppsala, Stockholm och Göteborg. 

Lärarkodstuga i Göteborg

Under hösten kommer totalt ett 60-tal lärare att möta lärarkollegor och yrkesverksamma programmerare för att tillsammans prova på programmering och hur det kan läras ut till eleverna. Det blir ett kunskapsutbyte mellan volontärerna, som alla har lång erfarenhet av att introducerar barn till programmering och digitalt skapande i våra kodstugor, och lärarna som bäst känner eleverna och vad som fungerar i den egna skolmiljön.

Först ut är Göteborgs lärarkodstuga som startar ikväll i samarbete med Center för Skolutveckling, i deras lokaler. Därefter startar vi en lärarkodstuga på Spotifys kontor i Stockholm och en på Programmeringscenter i Uppsala som just invigdes som ett samverkansprojekt mellan Uppsala Universitet och Uppsala kommun för att möta lärarnas behov av kompetenshöjning.

Invigning av Programmeringscenter i Uppsala

Invigning av Programmeringscenter i Uppsala. Foto: Pia Lansåker

"Vi löser det här!"

Lärarkodstugan i Göteborg körde sin första omgång redan i våras, vid tio tillfällen på Center för skolutveckling. Något som lyftes fram som särskilt positivt därifrån var just möjligheten att utforska programmering tillsammans med yrkesverksamma programmerare. Volontärerna kunde avdramatisera bilden av vad programmering är och visa att det är ok att inte kunna allt, att ta hjälp av andra och att söka information på nätet om du fastnar med ett problem:

- Volontärerna hade ett avslappnat förhållningssätt, som att ”vi löser det här”! Jag är inte lika rädd för programmering som jag var tidigare för volontärerna var så coola med det. Idag när jag tittar på det nya i läroplanen kan jag skratta åt det, det här kan jag ju nu. Innan förstod jag inte, vad är det jag ska göra? sammanfattade Majja Karlsson, lärare från Jörlandaskolan. 

Läraren Majja Karlsson

Foto: Majja Karlsson

Förändrad lärarroll

Att programmering i skolan kan innebära en förändrad lärarroll där det är viktigt att våga testa sig fram tillsammans med eleverna och möta elever som lär sig snabbare än vad du själv gör, var något som diskuterades i lärarkodstugan:

- Jag tror att jättemånga lärare är rädda för att inte kunna och att eleverna kan mer. Låt eleverna kunna mer! Bara du håller dig till läroplanen så är det ok, kommenterade en av lärarna.

- Jag tar den idén med mig att jag ska inte vara rädd om jag inte kan jättemycket om programmering utan det räcker till att visa grunden för eleverna då kommer de att utveckla sina kunskaper med hjälp av varandra, menade en annan lärare.

Lärare som programmerar i Scratch

Skapa med kod i skolan

I lärarkodstugan används sajten www.kodboken.se och Kodcentrums pedagogiska material ”Koda i skolan” som är utvecklat utifrån kodstugorna för barn och kopplat till läroplanen för grundskolans årskurs 4-6. På sajten finns allt material samlat och kostnadsfritt att använda, från helt datorfria lekar som ger förståelse för datalogiskt tänkande till programmeringsuppgifter för att skapa egna spel, berättelser, musik och program med kod.

Lärarkodstugorna är ett pilotprojekt med stöd från Jacob Wallenbergs stiftelse under 2018. Vi samarbetar med Stockholm stad, Uppsala kommun, Uppsala Universitet och Center för Skolutveckling i Göteborg. 

Film producerad av Myrén Film AB. 


Intresserad av lärarkodstugan?

Lärarkodstugorna i Göteborg och Stockholm är fullbokade. För Uppsala kommer det inom kort att gå att anmäla sig via Uppsala kommuns hemsida.

Aktuell information om alla våra lärarfortbildande aktiviteter hittar du här!

Kontakt på Kodcentrum:

Lisa Söderlund
Projektledare pedagogik och skola
lisa@kodcentrum.se
+46-(0)70 307 54 89