Meny

Meny

Nu kommer nya Scratch 3.0!

Blogginlägg

Den 2 januari är det äntligen dags – Scratch nya uppdaterade version 3.0 släpps och med det kommer en rad fördelar och möjligheter för alla användare!

På vår sajt Kodboken.se kommer det även under januari att komma uppdaterat material för våra Scratch-instruktioner så de fungerar med Scratch 3.0 – håll utkik!

Med nya versionen kan Scratch köras på surfplattor och andra mobila enheter – vilket kommer att underlätta mycket för skolor som använder surfplattor i kalssrummet. Det innebär att stödverktyget Flash inte längre behövs. Med nya versionen kommer massor av nya sprajtar, bakgrundsbilder, klädslar och animationer och nya programmeringsfunktioner. Och dessutom ser det modernt och inspirerande ut! Testa betaverisonen redan nu. 

Har du använt Scratch tidigare kommer du snabbt komma in i nya Scratch 3.0, även om det ser lite annorlunda ut. Mest har funktioner bara bytt lite plats med varandra för att underlätta användandet och designen har fått ett ansiktslyft.

Scratch 3.0 kommer med mängder av animerade tutorials och handledningar som hjälper användaren att enkelt komma igång och vidareutveckla sina kunskaper.

Fokus på lätt att lära och komma igång

Scratch 3.0 kommer med bra stödmaterial för förstagångsanvändaren och även lärarresurser. Fokus ligger på att göra Scratch enklare att lära sig och använda. Därför har programmeringsytan centrerats för att underlätta interaktionen. Menyer som att välja ny sprajt och ny bakgrund har samlats ihop, funktioner och anpassningar har moderniserats för att passa olika skärmar och plattformar. Det är enklare att kontrollera sprajtar och bilder, då man kan exempelvis ladda ned enstaka sprajtar. Både rit- och ljudredigeringsverktyget har förbättrats och gör skapandet enklare.

I Scratch 3.0 finns även möjlighet att lägga till olika tillägg så som språköversättningsfunktion eller att få text i projektet att omvandlads till röst, så att projektet levandegörs med hjälp av tal. Här kan man även enkelt koppla sitt scratchprojekt till extern hårdvara, så som Micro:bit, Lego Mindstorm och Lego WeDo eller använda webbkamera som rörelsesensor. Scratch 3.0 kommer även att finnas för nedladdning för offline användning. Vill du läsa mer om vad som kommer i Scratch 3.0 kan du hitta Scrach FAQ här. (https://scratch.mit.edu/3faq)

Vad händer med mina gamla projekt?

Ditt Scratchkonto och de projekt du skapat i Scratch 2.0 försvinner inte och de kommer att kunna öppnas och användas i Scratch 3.0. Om du ändå vill använda dig av gamla Scratch 2.0 kommer det att finnas kvar för offline användning som nedladdningsbart program.

Scratch 3.0

Scratch och GDPR = Sant?

Det har diskuterats en hel del om hur Scratch och GDPR lirar tillsammans och vi tänkte försöka redua ut hur man kan arbeta med Scratch och ändå vara GDPR säker. GDPR är den nya Dataskyddsförordningen som i maj ersatte PUL med regelverk kring insamling av personuppgifter.

Eftersom att Scratch är USA baserat innebär det att deras servrar och datahantering sker utanför EU, vilket enligt GDPR inte är datasäkert. Detta innebär enligt den nya lagen att alla användare, så som exempelvis skolor, skule behöva teckna ett PuB-avtal (personuppgiftbiträdesavtal) med Scratch. Dock har Scratch själva meddelat att de inte har möjlighet att skriva sådant med alla sina användare. Men det är inte kört för det, det finns vägar runt problemet. Vi ser två alternativ:

  1. Du kan välja att köra nedladdningsbar version av Scratch (https://scratch.mit.edu/download) som ett program på datorn och låta eleverna spara sina projekt lokalt på den dator de arbetar på. Data som sparas inom ramen för den nedladdningsbara versionen delas inte med andra Scratch användare utan finns då bara loalt på datorn. Därmed kan GDPR följas.
  2. Använd webbversionen av Scratch utan konto och inlogg! Låt eleverna ladda ned sina projekt lokalt på sin dator istället för att spara dem online. Eleverna kan då fortsätta där de avslutade nästa gång de ska använda projektet. Observera dock att detta endast fungerar om eleverna har personliga datorer eftersom att filen sparas på just den dator som du använder.

Vi vet att många använt lärarkonton i Scratch 2.0. Om du använder Scratch lärarkonto med opersonifierade elevkonton, behöver du inte ange några personuppgifter för de enskilda eleverna. Däremot kan du inte garantera att dina elever själva inte delar personuppgifter inom sina projekt i Scratch, så som fotografier och personlig information, vilket gör att detta alternativ inte är GDPR säkert. 

Här kan du läsa mer (https://scratch.mit.edu/privacy_policy) om hur Scratch själva förklarar vilken data de samlar in och hur de använder det, samt hur de ser på GDPR. Läs även deras användaravtal här. (https://scratch.mit.edu/terms_of_use)