Meny

Meny

Rymdpromenader och aktivism på SETT Syd

Blogginlägg

I veckan var vi med på lärarmässan SETT Syd i Malmö. Med oss hade vi vårt nya skolmaterial på tema rymden och en föreläsning om hur lärare kan uppmuntra elever i skolan till positiv samhällsutveckling genom programmering.

Rymdkoden skolmaterial

- Åh, nytt material?? Det finns så mycket bra material på er sida!

Med oss till SETT Syd hade vi ”Leia och björndjuren knäcker rymdkoden”, ett skolmaterial framtaget tillsammans med Mattecentrum och Rymdstyrelsen som är helt kostnadsfritt och går att ladda ned från Kodboken.se/rymdkoden. Rymdstyrelsen hade dessutom försett oss med några tryckta exemplar av elevmaterialet med rymdberättelsen i serieformat och tillhörande lärarhandledning som vi kunde dela ut - och de tog snabbt slut!

På SETT Date, mitt i mässhallen, visade vi hur elever och lärare kan använda matematisk problemlösning och programmering för att skapa rymdspel i Scratch. De fick även prova på att leka datorfria lekar som Robotkompis –för temat omvandlat till en rymdpromenad på Mars.

Robotkompis på Mars

Robotkompis med rymdtema.

Våra datorfria lekar var många nyfikna på, inte minst förskolelärare som fick idéer till hur de kan anpassa materialet till de yngre barnen. En förskolelärare från Göteborg funderade till och med på att anmäla sig som volontär i vår kodstuga, för att kunna ta del av och sedan sprida lekar och övningar till sina kollegor och barn i förskolan.

Lärare från högstadiet och gymnasiet undrade också om och hur de kunde använda materialet för sina elever. Även om Rymdkoden riktar sig till årskurs 4-6 går det såklart att anpassa, särskilt det uppdrag som handlar om att skapa en simulator och samla in data från rymdfärder. För elever som inte har programmerat tidigare kan det vara nog så bra att börja med blockprogrammering i Scratch även högre upp i åldrarna.

CoderDojo och Kodcentrum tillsammans

På plats var även Robert Storlind från CoderDojo i Lund, vår samarbetspartner för lärarkodstugan som vi arrangerar på Ideon Science Park i Lund under hösten. Det är första gången som våra två organisationer samarbetar officiellt, något som vi på Kodcentrum tycker är jätteroligt. Tillsammans kan vi hjälpas åt att sprida material och tips för hur lärare och elever kan komma igång med programmering. I Lund står CoderDojo för volontärerna och vi på Kodcentrum för material och pedagogiskt upplägg.

Kodcentrum och CoderDojo på Sett Syd

Robert Storlind, CoderDojo, Jessica & Lisa från Kodcentrum

Extra roligt är det att barn och unga i olika åldrar deltar som mentorer – och alltså lär lärarna att koda. Här blir lärarkodstugan en mötesplats för elever, lärare och yrkesverksamma programmerare som tillsammans utforskar och diskuterar hur skolan kan ta in programmering i undervisningen.

Richard Wester, lektor i matematikutveckling på Lunds Barn och skolförvaltning, tycker att just elevernas medverkan är det mest spännande med lärarkodstugan eftersom de på så sätt även visar lärarna att de inte behöver känna sig ensamma i klassrummet. De kan ta stöd av de mer erfarna elever i klassen för att introducera programmering till de elever som är nybörjare!

Möten på Sett Date

Robert Storlind, CoderDojo, Jessica, Kodcentrum & Annie Berg, Grundskoleförvaltningen Malmö.

Vi träffade även Annie Bergh från IT-enheten på Grundskoleförvaltningens utvecklingsavdelning i Malmö, som på SETT Syd visade hur hon använder roboten Nao i skolan. Spännande projekt som vi hoppas kunna samarbeta kring när vi fortsätter utveckla material kring robotar och AI.

Annie Bergh med Nao på Sett Syd

Annie Berg & roboten Nao.

Aktivism genom kod?

På torsdagen höll vår verksamhetschef Lisa en föreläsning med rubriken ”Påverka med kod!” som handlar om hur lärare kan använda programmering för att aktivera elever kring frågor som rör de globala målen – demokrati, jämlikhet och jämställdhet, miljö och klimat.

Med en koppling mellan Greta Thunberg, som kämpar för klimatet, och Greta ”MissGgamer” Nygren vars Youtube-klipp syftar till att få fler flickor intresserade av teknik och programmering, lyfter vi programmering som ett sätt för skolan att låta elever arbeta med samhällsutmaningar som engagerar just dem. Genom kreativitetsövningar, som låter elever gå från idé till prototyp, kan lärare erbjuda sina elever en positiv bild av vad vi alla kan vara med och bidra till. Skolan behöver se programmering som en process för problemlösning och inte bara fokusera på kodningen i sig.

Lisa Söderlund på Sett Syd

Lisa från Kodcentrum föreläser och berättar om Greta Nygrens aktivism genom kod. 

Presentationen på SETT Syd avrundades med fyra djur som var och en representerar olika förmågor som vi tror utvecklas hos den som programmerar: elefant, myra, sengångare och gummianka (nåja, inget riktigt djur men viktigt i sammanhanget).

Är du nyfiken på vad dessa har med programmering att göra? Du kan lyssna till Lisas förklaring från när hon talade på Internetdagarna förra året!