Meny

Meny

Nyheter

  • Att ge och ta erfarenheter - Philanthropies Summit

    Blogginlägg

    Man har en tacksam arbetsuppgift när man får tillbringa två dagar i sällskap av människor som alla är engagerade i att jobba för att kunskap om programmering och digitalt skapande ska finnas tillgängligt för alla oberoende av bakgrund, finansiella förutsättningar, religion, ålder, familjesituation och plats. Det låter stort och det var det.

    Slående citat från en av presentationerna.

    Microsoft bjöd in alla de projekt de stödjer i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) inom området för ett utbyte av erfarenheter, kunskap och ge tillfälle till att knyta nya kontakter. För Kodcentrum resulterade det i att vi nu diskuterar ett nordiskt samarbete runt ett stödprojekt för skolan. Att sedan få lyssna på hur andra jobbar, vad de tycker fungerar och vad som inte fungerat är insiktsfullt.

    Alla deltagare i Philanthropies Summit.

    Några utvalda presentationer av initiativ som bedrivs i regionen:

    • I 33 afrikanska länder arbetar FAWE (Forum for African Women Educationalists) med att förbättra förutsättningar och förhållanden med IT för kvinnor.
    • I Frankrike jobbar Simplon med att erbjuda utbildningar inom IT till bland annat flyktingar, ungdomar som marginaliseras av skolsystemet, barn, och de som varit arbetslösa länge.
    • Helliwood i Tyskland har massor av olika initiativ riktade mot barn och de har utvecklat spännande utbildningsmaterial för barn med specialbehov för att säkerställa att alla är inkluderade.
    • I Israel arbetar Appleseed med att överbygger politiska och religiösa utmaningar genom att använda programmering som ett neutralt språk.
    • I Italien jobbar Fondazione Mondo Digitale bland annat med att hjälpa skolor få med digitalisering i undervisningen för att utveckla kompetenser som empati, kreativitet, kommunikation samt acceptans för mångfald. De har som mål att nå 250 000 elever i åldern 12-18 och 20 000 lärare.
    • Czechitas i Tjeckien uppmuntrar kvinnor, flickor och barn att utforska IT för att inspirera och möjliggöra ökad mångfald och konkurrenskraft inom teknik.

    I arbetsgrupper fick vi skapa nya idéer och dela erfarenheter.

    Det som är mest slående är att även om vi kommer från olika länder med väldigt olika förutsättningar var det en konsensus runt att vi behöver samarbeta och dela erfarenheter både sinsemellan men även med andra aktörer, inklusive näringsliv, offentlig sektor och speciellt skolan.

    Utmaningarna vi står inför ser i stort sett lika ut oavsett land. Alla kämpar med att bryta ner stereotyper, öka andelen flickor inom data och teknik, säkerställa mångfald, ge lärare stöd för att nå ut bredare och att digitalisering inte ska begränsas till matematik och teknik utan hör hemma inom de flesta ämnena i skolan. Vi har mycket att lära, men även dela med oss av.

  • Ettor och nollor + musiknoter = fantastiska toner

    Blogginlägg

    Det hördes många fantastiska toner under vår dag på Jubileumslägret för Side by Side by El Sistema i Göteborg, men även andra ljud som de otroliga instrument som skapades med hjälp av programmering. Det kan inte bli mycket mer kreativt än det vi fick vara och skapa tillsammans med SEB.

    Side by Side el Sistema är ett internationellt orkester- och körläger för barn och unga som arrangeras av Göteborgs Symfoniker. Deltagarna kommer från hela Sverige och flera andra länder och repeterar tillsammans under ledning av spännande dirigenter, musiker och pedagoger. Göteborgs Konserthus är mittpunkten, men hela scenen på Scandinavium fylldes under en hel eftermiddag med otrolig musik.

    Vi på Kodcentrum blev tillfrågade av SEB om vi kunde tänka oss att vara med och skapa en dagsaktivitet kring musik och programmering – något vi självklart sa ja till. Vi jobbar ju aktivt med att påvisa hur programmering och digitalt skapande hör hemma och återfinns inom det mesta i samhället, inte minst inom musik. Till skillnad från mina pianolektioner där endast den klassiska musiken räknades, så skapas det idag musik på så många vis och den lyssnas på och interageras med via otaliga digitala verktyg.

    Så, efter mycket planering, framtagande av nya uppgifter i Scratch, byggande av musikinstrument för att visualisera hur ett golvpiano byggt av papper och aluminiumfolie samt en kartongpappsgitarr med koppartråd kan spelas på via dator och inköp av pysselmaterial, begav vi oss av till Göteborg. På plats fick vi sällskap av otroligt engagerade volontärer från Kodcentrums lokalförening, SEB och Ung Företagsamhet.

    Tillsammans byggde vi en miljö där barnen fick spela bananpiano, testa golvpianot och kartonggitarr, programmera ett eget piano med Scratch där slutresultatet blev att spela Star Wars-introt och bygga ett instrument som kopplades upp till Makey Makey så att ljud kunde skapas och sedan spelas. Det blev allt från tvärflöjter, pianon, trumset till blom- och stjärnpianon som inte alltid lät som förväntat.

    Att få mail dagen efter från en ung tjej som tillsammans med några kompisar byggde ett jättepiano med texten: ”Det var jättekul att träffas! Hoppas ni får vara på lägret varje år.” känns som ett bra betyg och att vi skapade glädje.

    Vi hoppas självfallet att vi är med nästa år igen och då ska vi avsluta med att vi skapar en orkester där alla spelar på egengjorda och programmerade instrument.

  • Inger Tegelström - ny styrelseordförande

    Blogginlägg

    Inger Tegelström, rektor och verksamhetsutvecklare på Academedia, valdes till ny styrelseordförande för Kodcentrum på årsmötet 2019 som hölls på Norrsken House i Stockholm.

    - Det känns fantastiskt roligt och hedrande att få förtroende som styrelseordförande för Kodcentrum. Jag har alltid varit intresserad av digitalisering och implementeringen av media i skolan. Jag var för ett antal år sedan och drev på i debatten när vikten av programmering lyftes och en viktig fråga som drevs då var om det skulle komma in i skolan som ett eget ämne. Jag var redan då övertygad om att programmering skulle integreras i övriga ämnen. Då ställde vi också frågan om kodning är framtidens språk, men idag är programmering nutidens språk, säger Inger Tegelström.

    Inger Tegelström, som efterträder Marie Welin på posten som styrelseordförande, är utbildad fritidspedagog, lärare och rektor och har arbetat inom skolan sedan 90-talet. I sitt arbete har hon följt utvecklingen skolans digitalisering på nära håll. Hon kom först i kontakt med Kodcentrum via ett tips under Almedalen 2014, då frågan om programmering i skolan diskuterades under en workshop som hon deltog i. Inom två veckor efter skolstarten startades ett samarbete mellan Kodcentrum och Ingers dåvarande skola som resulterade i starten av en av Stockholms första kodstugor.

    - Det är alla barns rättighet att förstå digitalt skapande. Det är våra barn som ska driva samhället vidare och ta fram smarta lösningar för exempelvis hållbarhet. Ingen ska hamna utanför. För att nå dit behöver vi locka fram ett teknikintresse hos både flickor och pojkar samt öka mångfalden. Programmering och kodning handlar inte bara om att styra samhället utan även om att vi kan vara med och påverka invanda normer som stereotypa roller, mönster och spel, tillägger Inger Tegelström.

    - Kansliet ser fram emot samarbetet med styrelsen framöver med Inger som styrelseordförande. Just nu där jobbar vi bland annat mot att nå ut till en bredare målgrupp, utveckla den digitala läroplattformen. Vi arbetar också för att ta en mer aktiv plats i samhällsdebatten där vi lägger vikten på att föra seriösa samtal kring digitalisering, som sträcker sig långt utöver debatten kring skärmtid, säger Disa Jernudd, generalsekreterare på Kodcentrum.

    Övriga ledamöter i Kodcentrums styrelse är: Katarina Gustafsson, Elisen Lilliehöök, Daniel Sundelius, Maja Stridsberg, Daniel Sonesson, Andreas Johansson (nyinvald), Carolina Rattur Lindstedt (nyinvald) och Daniel Hallqvist.

  • Programmering på Agora

    Blogginlägg

    I söndags hade vi äran att få vara med på invigningen av Kulturhuset Agora i Skäggetorp i Linköping. Under dagen fick vi möjlighet att träffa omkring 150 barn och vuxna som var nyfikna att testa på programmering.

    - Att vara på plats under Agoras invigning var ett fantastiskt tillfälle för oss på Kodcentrum att nå ut med vår önskan om att alla barn ska få möjlighet att pröva på programmering. Vi hade en ström av nyfikna barn vars ögon lyste upp när de insåg att de var i kontroll över vad som hände på skärmen. Nu hoppas vi på att kunna erbjuda kodstugor på Agora med hjälp av volontärer och samarbetsskolor, Disa Jernudd, generalsekreterare på Kodcentrum.

    På vår station kunde man bland annat testa på att spela bananpiano med Makey Makey, skapa spel i Scratch och rita sin egen hjälte. Till vår hjälp hade vi volontärerna Fredrik, Agnes och Elisio.

    När jag frågade Elisio som arbetar som programmerare hos vårt stödföretag, IFS i Linköping varför han ville vara med berättade han att han vill att barn med intresse för digitalt skapande ska ha en möjlighet att komma igång och få en chans att ställa frågor till någon som är kunnig i ämnet, något han själv saknade när han var liten.

    - Det har varit jättespännande att få träffa så många barn. Alla har kommit in med olika bakgrund och intresse och jag gillar att man behöver anpassa sig för att fånga deras uppmärksamhet. Ibland är det en utmaning för mig att hitta ett sätt att inspirera och lära ut på utan att det blir tråkigt när de inte har några förkunskaper. De flesta barn får en aha-upplevelse när de trycker på en knapp och inser att de har lyckats skapa någonting som rör sig på skärmen, då blir de mer intresserade och känner att de har kontroll, Elisio Quintino, programmerare IFS.

    Jag fångade upp volontären Agnes efter att hon lekt robotkompis med några unga tjejer och frågade hur hon upplevt dagen. Agnes läser Innovativ programmering på Linköpings Universitet och är volontär i kodstugan. Hon bestämde sig för att plugga programmering efter att ha gått en sommarkurs då hon själv fick en wow-upplevelse när hon insåg vad man kan skapa med kod.

    - Det roligaste är när man märker att de blir imponerade över vad de själva kan skapa. Det är en härlig känsla att få vara med och boosta barnen självförtroende. Jag tror att barn behöver lära sig programmering tidigt för att det är ett viktigt framtidsyrke. Det finns en föreställning om att programmering är lite konstigt och svårt, men om de förstår vad det är och att de kan vara med och påverka samhället med kod blir det något helt annat. Känns väldigt viktigt att alla barn får samma möjlighet att prova på det, säger Agnes.

    Kulturhuset Agora består av ett bibliotek, en ateljé, ett café och bokningsbara möteslokaler. Här finns även en scen för dans, musik och teater. Agoras prioriterade målgrupp är flickor och kvinnor, vilket innebär att de aktiviteter som kommer att finnas i huset framöver främst kommer att rikta sig till denna målgrupp och fokusera på områden där intresset för gruppen finns. I en intervju med lokaltidningen Corren får kommunens kulturutvecklare, Carola Sandgrim, frågan om varför man väljer att rikta in sig på tjejer och varför det är viktigt.

    – Män tar över ytor mer än kvinnor, speciellt i ett område som Skäggetorp. Det här ska vara ett hus där man kan känna sig trygg, säger Carola.

    Vi på Kodcentrum håller med och hoppas kunna uppmuntra just tjejer att vara med på våra kodstugor i Linköping på Kulturhuset Agora. Stort tack till Agora och våra volntärer för en fantastisk dag!

     

  • Nytt skolmaterial om rymden ska väcka intresse för matematik och programmering

    Nyhet

    Myndigheten Rymdstyrelsen släpper tillsammans med de ideella föreningarna Kodcentrum och Mattecentrum elev- och lärarmaterialet ”Leia och björndjuren knäcker rymdkoden” – ett spännande rymdäventyr med kluriga uppdrag för elever i åk 4-6.

    Målet med ”Leia och björndjuren knäcker rymdkoden” är att på ett roligt och kreativt sätt öka ungas kunskap och intresse för naturvetenskap och matematik samt att stärka deras förmåga att lösa problem med hjälp av digitala verktyg. Materialet som består av ett elevmaterial och en lärarhandledning är kopplat till vår digitala verklighet med rymdteknik och rymdforskning i fokus.

    I den nationella strategin för skolans digitalisering slås fast att år 2020 ska den svenska skolan vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. För att nå dit måste ungas intresse inkluderas på vägen, vilket vi hoppas att detta material kan bidra till, säger Karolina Lisslö Gylfe på Mattecentrum.

     Med fokus på rymden, matematik och programmering får eleverna följa med björndjuren ut i rymden, med Mars som slutdestination. På vägen får de hjälpa björndjuren att lösa utmaningar som att samla rymdskrot, räkna ut koordinaterna för att nå månen och besöka satelliter som hjälper oss att förstå och utforska vår planet.

    Elevmaterialet presenteras i ett serieinspirerat format med lekfulla bilder som lockar till läsning. Eleverna får både lösa knepiga matematiska uppgifter och programmera spännande spel.

    –  Programmering handlar om att lösa utmaningar och att omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt med hjälp av digitala verktyg. Programmering i skolan ger en fantastisk möjlighet för elever att få diskutera och känna att de kan vara med och påverka samhällsutmaningar, som till exempel teknikutveckling och miljö- och klimatfrågor, menar Lisa Söderlund, verksamhetschef på Kodcentrum.

    Materialet innehåller en lärarhandledning som gör det enkelt för lärare att använda materialet i klassrummet. Det är kopplat till läroplanen och ger läraren möjlighet att arbeta ämnesintegrerat. Vi hoppas att materialet ska bidra till att fler unga blir intresserade av de naturvetenskapliga ämnena, rymden, teknik, programmering och matematik.

    Om Sverige ska vara ett konkurrenskraftigt land i framtiden krävs det att fler unga utbildar sig till matematiker, programmerare, naturvetare och civilingenjörer. Vi tror att lustfyllt lärande från tidiga åldrar kan vara en väg för att uppnå detta. Då många unga tycker att rymden är spännande tar vi avstamp i det intresset för att visa hur roligt det är med naturvetenskap, säger Anna Rathsman, generaldirektör vid Rymdstyrelsen.

    Elevmaterialet och lärarhandledningen ”Leia och björndjuren knäcker rymdkoden” är ett gratismaterial och sprids till barn och skolor genom Mattecentrums, Kodcentrums och Rymdstyrelsens nätverk och kanaler. Materialet finns tillgängligt för alla på organisationernas respektive hemsidor.

     

    Rymdstyrelsen.se

    Kodboken.se/rymdkoden

    Matteboken.se/rymdkoden

     

    Kontaktperson: 


    Mattecentrum:

    Karolina Lisslö Gylfe, Generalsekreterare

    010 - 102 22 30

    karolina@mattecentrum.se

     

    Kodcentrum:

    Lisa Söderlund, verksamhetschef

    070 – 307 54 89

    lisa@kodcentrum.se

     

    Rymdstyrelsen:

    Perina Stjernlöf, Ansvarig skola och utbildning

    08 – 409 077 97

    perina.stjernlof@snsa.se