Meny

Meny

Succé på Digitalidag

Blogginlägg

Digitalidag blev inte annat än en succé för Kodcentrum! Över 1000 barn var med oss under dagen, de dansade, kodade, quizade och ställde kloka frågor till våra samarbetspartners. Vi hoppas att det sådde många frön bland barn som inte sett möjligheter inom tech- och IT-branschen tidigare!

Dans med robotar

Vi började morgonen med att sända från Schibsteds välutrustade och proffsiga studio. Vår pedagoger Jessica Berglund och Angelica Lewenhagen gjorde ett otroligt jobb med att introducera vad robotar är för de allra yngsta barnen. Det avslutades med att barnen dansade Macarena-dansen tillsammans med roboten Sparky.

Barn kodar sin egen robot

Lite senare var det dags för lite äldre barn att koda sin egen robot på temat vad en robot kan hjälpa oss med i pandemin. Några av barnen som var med idag hoppas vi kommer att skicka in sin robot och delta i tävlingen Kodutmaningen som håller på ända fram till den 15 november.

Virtuella studiebesök

Under ledning av Kodcentrums projektledare Alice Dryden presenterade våra samarbetspartner en mängd coola grejer, berättade hur det är att jobba inom tech och IT och svarade på så många frågor de bara hann med.

Ericsson berättade om alla möjligheter med 5G till exempel hur vi kan spela spel i framtiden och hur det påverkar batteritid för alla våra enheter. Nexer höll i ett panelsamtal med kvinnliga stjärnor inom tech (stort tack till Beatrice, Ebtisam och Farhia), det viktigaste de skickade med till barnen som lyssnade var att alla behövs inom tech och att vi måste våga misslyckas! Schibsted bjöd på en presentation om olika "versioner" av framtiden och hur vi kan använda teknik i framtiden, de avslutades med ett quiz där över hundra barn var med och svarade, vann gjorde SilverCheeta. Sist men absolut inte minst presenterade Spotify projektet Car Thing och hur vi i framtiden ska lyssna på musik säkert i bilen. De visade upp de många olika rollerna som finns i teamet och tryckte också på att alla behövs, med sina olika kunskaper och kompetenser.