Meny

Meny

Koda på fritids

Koda och programmera med barn efter skoltid, på fritidshem, fritidsklubbar och fritidsgårdar. Kodcentrum satsar på eftermiddagsaktiviteter i form av återkommande livehack. Meningsfulla aktiviteter som går hand i hand med skolans uppdrag att stärka den digital kompetensen. Det är roligt, lärorikt och gratis!

Vårt mål är att engagerar barn i åldrarna 9-13 i digitalt skapande och meningsfulla aktiviteter med programmering som kreativt verktyg. Våra fritidsaktiviteter sker regelbundet efter skoltid under hela hösten.

Se alla tillfällen i vårt kalendarium eller i anmälningsformuläret.

Vill du som pedagog få tips inför Koda på fritids och en introduktion till Scratch, delta i ett av våra förberedande webbinarier. Anmäl dig till våra webbinarier för pedagoger här!

Koda på fritids

Våra livehack

Här utvecklas barnens språk och uppfinningsrikedom. Tillsammans skapar vi spel, får valar att flyga och skapar robotar som dansar och löser samhällsutmaningar. Allt sker genom Kodboken.se.

Vad?

Aktiviteter inom olika teman varje vecka där barn och unga 9-13 år gratis kan delta inom ramen för organiserad fritidsverksamhet (fritidshem, fritidsklubbar, fritidsgårdar, biblioteksgrupper eller andra kommunala arrangemang) eller privat hemma.

Hur?

Aktiviteterna sker online genom webbsändningar. Kodcentrums pedagoger introducerar och leder programmeringen och programmeringskunniga volontärer stödjer barnens utforskande via chatt. Varje onsdag mellan kl. 14-16 finns det dessutom möjlighet att ta hjälp av Kodcentrums pedagoger eller volontärer via Kodbokens öppna chatt.

Vi använder oss i första hand av kodverktyget Scratch, ett etablerat och gratis webbaserat program för att lära barn och unga programmeringens grunder genom blockprogrammering. Verktyget används stort i skolor redan idag och är välkänt inom skola och fritidsverksamhet. För att spara sina projekt behöver eleverna ett eget konto i Scratch. Läs mer om att använda Scratch i skolan här!

Vad behövs för att delta?

Vi rekommenderar att ni visar livesändningen på stor skärm i helgrupp och att eleverna därefter jobbar enskilt, parvis eller i mindre grupper.

Eleverna behöver datorer eller surfplattor med ett fysiskt tangentbord inkopplat, under livesändningarna visar vi hur uppgiften görs på en dator.

När?

Under hösten erbjuder vi tillfällen varje vecka. Barngrupper kan delta såväl i enskilda event som återkommande träffar en gång i veckan enligt ett pedagogiskt upplägg. Kodcentrum kommer att hålla i såväl fysiska möten som digitala event och träffar.

Kan ni inte dessa dagar? Vi kan erbjuda livehack för er skola eller kommun på dagar och tider som passar er – kontakta Inger Tegelström för mer information!

Kodboken

Kodbokens sidor hittar du checklistor med praktiska tips inför livehacket, länk till Scratch och Kodbokens Scratchuppgifter, och även datalogiska lekar och idéövningar som ni gärna får använda er av inför eller efter livesändningen.

Om ni redan har programmerat ett tag, eller om ni har varit med på ett livehack tidigare för samma Scratchuppgift, finns videotutorials och utmaningar för att fortsätta med uppgiften på egen hand. Våra volontärer kan såklart även svara på frågor om dessa utmaningar!

Stöd och fortbildning för lärare

Är du lärare eller pedagog och vill ha lite mer på fötterna innan du introducerar programmering för barn? Kodcentrums pedagoger erbjuder stöd och introduktion till programmering och verktyget Scratch. Du får praktiska tips på hur du kan använda programmering med Scratch i skolan, under lektionstid eller på fritids för åk F-6.  

Vill ni som kommun få ett bredare genomslag och etablering i ett större område, kan vi genom fysiska eller digitala möten ge era pedagoger alla verktyg och all information som krävs för att börja programmera och koda med Scratch.

Samarbeta mellan fritids och lektionstid!

För er som vill samarbeta mellan fritidsklubben och lektionstid, finns det mycket bra material på Kodboken.se, även som lektionsplaner kopplade till läroplanen under Koda i skolan.

Vi har flera olika tematiska lektionsplaner för olika skolämnen och som med fördel kan användas ämnesintegrerat t ex i teknik, matematik, samhällskunskap, språk och estetiska ämnen. Det finns även en lektionsplan för Introduktion till programmering för er vars elever inte tidigare har provat på programmering.

Ett samarbete mellan lärare och fritidspedagoger kan innebära att eleverna får tid att utforska programmering och digitalt skapande på fritidsklubben och kan använda dessa kunskaper för att på lektionstid diskutera olika samhällsutmaningar, lära sig om berättarteknik eller använda matematisk problemlösning.​