Meny

Meny

Nytt från Kodcentrum

Tillbaka till flödet

Kodande hjältar på Stadshushacket

Nyhet

Den 28 mars gick det historiska Stadshushacket av stapeln där 400 femteklassare från 14 olika skolor i Stockholm stad tillsammans med sina lärare tog över Blå hallen i stadshuset. Med iver och kreativitet utforskade deltagarna kodning och skapade sina egna hjälteberättelser med stöd av kodande förebilder från Kodcentrums näringslivspartners.

Stadshushacket arrangerades av Kodcentrum tillsammans med Stockholm stads programmeringskommission.  Parallellt med aktiviteterna i Blå hallen så introducerades närmare hundra lärare i Gyllene salen till hur man kan koda i skolan. 

Eftermiddagen inleddes av Stockholm Stads finansborgarråd Karin Wanngård som tog avstamp i att superhjältar kan komma i olika former och att programmerare är den största och viktigaste yrkeskategorin i Stockholm.

- Kanske sitter skaparen till nästa Minecraft eller nästa Spotify på plats i  Blå hallen här på Stadshushacket, fortsatte Karin Wanngård.


Kodcentrums pedagog Lisa Söderlund tillsammans med  volontären Ellen Hagstrand från Microsoft fortsatte med en introduktion till hjältetemat och hur de 400 femteklassarna skulle kunna komma igång och koda sina hjälteberättelser i Scratch.

Sedan var dagens hackathon igång och 400 deltagare och över 70 Kodcentrumvolontärer kastade sig rakt in i ett kreativt brus av aktivitet. 

Det tog inte lång stund för berättelser att formas och kod att skapas till allas förtjusning:

- Vi ska göra ett spel om en superhjälte som ska rädda en katt. En djurhjälte som har kärlekskrafter som ger kärlek till djur, berättade Zoe och Zelda från Sjöängskolan i Älvsjö.

- Vi ska göra FoodMan! Han hjälper alla som är hungriga. FoodMan ser ut som en hamburgare. Han har en grej i hamburgaren som känner av att ”det är en person som är hungrig, jag går dit!", förklarar Tindra och Frida från samma skola. 

På deltagarnas skärmar syntes dansande hjälte-isbjörnar,  dammsugande miljöhjältar såväl som hjältar med superkompis-egenskaper. Eleverna hade redan i klassrummet diskuterat hjältar i vardagen, i spel, film och böcker och arbetat med att skissa på sin egen hjälte. Dessa hjältar kom till liv i Stadshuset genom eleverna fick koda berättelsen i det webbaserade programmeringsverktyget Scratch. 

- Det är en superstor chans att se om det är kul och om det är något man vill jobba med eller ha som hobby, sa Agnes Hansson från Slättgårdsskolan i Bredäng. 

Här kan du se en del av alla projekt som knackades fram under stadshushacket!

 

Medan eleverna i halvtid fick laddat batterierna med smoothie och macka, bjöds det på spännande pausunderhållning av Kulturskolan Stockholm, som utförde robotdans i spektakulära dräkter till låten ”The Robots” av Kraftwerk. Dansarna och musiken fick alla åldrar att gunga i salen.

Kodande förebilder från näringslivet

På plats i stadshuset fanns många representanter från såväl Stockholms stads programmeringskommission som Kodcentrums huvudsponsorer Spotify, Microsoft, Informator, Sigma och Ericsson. Alla engagerade vill medverka till att sprida programmering och digitalt skapande till fler barn och unga – och stötta skolor och lärare att komma igång med detta i klassrummet.

Med ett färskt regeringsbeslut om att programmering ska in i läroplanen under 2018 blir Stadshushacket ett startskott för ett långsiktigt arbete där lärare har en otroligt viktig roll och är i behov av både stöd och inspiration.

Stadhushacket är en fantastisk möjlighet att visa styrkan i när skola, näringsliv och ideell sektor samarbetar kring programmering. Det förenar en otroligt rik samling kompetenser och tillsammans arbetar vi mot ett och samma mål, att uppmuntra fler barn att utforska en ny och spännande värld tillsammans med sina lärare, säger Emelie Dahlström, generalsekreterare för Kodcentrum.

Lärarspåret kick off för uppdaterad läroplan

Stockholms stads programmeringskommission, som leds av skolborgarrådet Olle Burell och där Kodcentrum medverkar, samlar representanter från skola, näringsliv och ideell sektor. Målet är att bidra med kunskap och idéer som utvecklar undervisningen och förbättrar alla elevers lärande och måluppfyllelse kring programmering och digital kompetens. 

–Samarbetet med Kodcentrum och näringslivet kring Stadshushacket är en milstolpe i vårt arbete att öka Stockholmselevernas förståelse och nyfikenhet för programmering. Satsningen är en viktig del i att möta den allt mer digitaliserade arbetsmarknaden och säkra Sveriges position som innovationsledande, säger Olle Burell, skolborgarråd i Stockholm Stad.

De 100 lärare som bjudits in till lärarspåret i Gyllene salen fick möjlighet att välja mellan fem olika workshops som leddes av Kodcentrums näringslivspartners. Lärarna fick välja mellan fem workshops; Koda musik i Sonic Pi med Spotify, Medioteket presenterar Roboteket, Minecraft Education Edition med Microsoft, Ger verktyget god formativ feedback? med EdQu och Upptäck Scratch med Vetenskapens hus.

Lärarspåret var ett lyckat inslag i stadshushacket och engagemanget bland deltagarna i Gyllene salen var högt!

Kodkampen lanserades med stjärnglans

Medan lärarna jobbade på i Gyllene salen, ljöd Blå hallen av ett brusande sorl från 400 sprudlande programmeringshjältar. Då och då lyfte taket av plötsliga utrop och rörelse, när en tydlig favorit började synas i salen. Att Youtube-stjärnan Vlad Reiser, också programledare på Hey Nickelodeon, var på besök spred sig som en löpeld.

 

När Vlad äntrade scenen utbröt ett glädjevrål, där deltagarnas överraskade förtjusning inte gick att ta miste på. Och Vlad bjöd på såväl sig själv som för alla att synas i hans kanal, då han vände sin kamera mot publiken.

Vlad och Lisa presenterade Kodcentrum och Nickelodeons nyligen utlysta tävling Kodkampen, där barn 6-12 år uppmuntras vara kreativa med programmering på temat musik. De tävlande får remixa sin egen version av den norska popduon Marcus & Martinus hits ”Bae” och ”Girls” och skapa en animerad musikvideo i kodarverktyget Scratch, med hjälp av Youtubern Vlad Reiser. Av glädjetjuten i Blå hallen att döma kommer säkerligen många av deltagarna där delta i tävlingen!

-  Med Kodkampen vill vi visa alla barn och unga att de kan använda kod för att vara kreativa och väcka liv i sina idéer! Vi tror att det är viktigt att utgå från sina egna intressen för att upptäcka möjligheterna med programmering och digitalt skapande. Därför är musiktemat och Marcus & Martinus medverkan väldigt inspirerande, säger Lisa Söderlund, pedagog på Kodcentrum.

Tack till alla hjältar!

Det var ett stojjigt och glatt gäng elever och lärare som lämnade stadshushacket på sen eftermiddag och tystnaden var nära öronbedövande. Men i alla våras tankar bubblade vi av glada intryck och kände oss inpirerade av alla små hackathon-hjältar ända in i hjärteroten. Och visst hade många av oss fått höra deltagare som konstaterat att de minsann skulle bli programmerare i framtiden!

Stadshushacket hade aldrig kunnat genomföras utan alla er som hjälpt det att realiseras! Vi på Kodcentrum vill rikta ett stort TACK till alla superhjältar!

Pressklipp och bilder från Stadshushacket

Stadshushacket lockade flertalet medier till stadshuset denna eftermiddag, såväl tidningar som Dagens Nyheter och Computer Sweden som inspelningar av Sveriges Radio och SVT lokalnyheter. Här finns ett urval att ta del av:

http://www.dn.se/sthlm/bla-hallen-fylldes-med-400-unga-programmerare/

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/programmeringsfest-ska-vacka-nyfikenhet

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6661819

https://mitti.se/nyheter/hallen-unga-programmerare/

http://digital.di.se/artikel/spotify-kodade-med-barn-vi-har-lart-oss-massor

Pedagog Stockholm dokumenterade dagen med fina filmer och bilder:
http://pedagog.stockholm.se/programmering/hog-energi-pa-stadshushacket/

 

Foton: Sophie Johansson  och Madeleine Olander