Meny

Meny

  • Västeråshacket

    Blogginlägg

    Den 24 september packade vi våra väskor och åkte till Västerås för att genomföra ett barnhack tillsammans med ABB och Expectrum.

    Under dagen fick vi möta ett 60-tal förväntansfulla elever från Rösegårdsskolan, med mycket spring i benen. Det löste vi så klart med att testa på både Robotkompis och Makey Makey i pausen.

    - Hallå, är det paus snart, frågar en kille i hoodie. Nu har jag använt min hjärna så mycket att jag måste fylla på den med energi igen.

    Vi hann även med att träffa ABBs Fredrik Sandvik som till vardags är ingenjör och arbetar med utvecklingsprojekt för automatiserade hamnkranar. Västeråshacket var hans debut som volontär för Kodcentrum och att få dela med sig av sitt teknikintresse gav mersmak.

    - Det är väldigt kul att få sprida glädjen kring digitalt skapande, och barnen är väldigt ivriga att lära sig och att snappa upp logiskt tänkande, säger Fredrik Sandvik.

    På bilden ser vi Fredrik Sandvik längst ut till höger.

    Programmering är ett arbete som kräver mycket koncentration och framförallt ett riktigt bra teamwork. Genom att programmera i par kan man slå sina kloka huvuden ihop och samtidigt ha två par ögon som granskar koden. Det var precis det vi gjorde med Rösegårdseleverna och för vissa par gick det smidigare än för andra. Parprogrammering handlar främst om kommunikation och att ha tillit till varandra, annars är det svårt att skriva kod.

    - Du… jag kan faktiskt det här men han lyssnar inte på mig, säger en frustrerad tjej som sitter med armarna i kors och tittar på mig. Jag har förklarat flera gånger hur vi ska skriva koden men ändå gör han inte som jag säger.

    Efter lite snack om hur viktigt det är att båda får ta plats i en parprogrammering får hon äntligen testa att skriva in sin kod i Scratch skriptruta.

    - Men va? Det blev ju rätt ju! Hur kunde du veta allt det där, utbrister killen förvånat.

    Jag smyger ifrån bordet och ser hur tjejen ivrigt börjar förklara hur hon tänker. Plötsligt har vi gått från ett icke fungerande samarbete till en superfin dialog och en parprogrammering där båda parter växer och utvecklas tillsammans. Det är trots allt så vi lär oss, av varandra.

    #allakankoda #adalovelaceday

  • Nu startar vi en kodstuga i Karlstad!

    Blogginlägg

    Äntligen! Vi är väldigt glada över att vi nu kommer att starta upp en kodstuga i Karlstad i samarbete med Karlstads Stadsbibliotek.

    ”När datorer, smarta telefoner och andra digitala verktyg får en allt större roll i vår vardag ser vi att det också finns ett stort behov att vi får mer kunskap och förståelse för vad som egentligen finns bakom allt detta. Och inte minst kunskap att se hur vi själva kan använda tekniken. Under hösten 2017 startade en digital verkstad för barn och unga i Skaparverkstan i Bibliotekshuset för att på ett roligt och enkelt sätt visa vad som går att göra med kod. Nu ser vi en jättemöjlighet att öka den här verksamheten genom att samarbeta med Kodcentrum som kommer att ge ännu fler barn och unga möjlighet att lära sig mer om kodning genom att skapa spel, appar, musik och digitala berättelser.”  - Karin Karlsson, Verksamhetschef på Kultur- och Fritidsförvaltningen, Karlstad Kommun

    Karina Karlsson, Verksamhetschef på Kultur- och Fritidsförvaltningen, Karlstad Kommun

     

  • CAB Group blir ny stödpartner till Kodcentrum och tillsammans så startar vi en kodstuga i Örebro

    Blogginlägg

    Kodcentrum är väldigt glada och stolta över att kunna välkomna CAB Group som ny stödpartner och ser fram emot att samarbeta under det kommande året. Tillsammans så startar vi nu en kodstuga i Örebro.

    ”På CAB är vi övertygade om att kompetens och ambition kommer i många olika skepnader och att mångfald är en förutsättning för utveckling och innovation. Därför arbetar vi tillsammans med Kodcentrum för att uppmuntra framtidens digitala stjärnor. Vi vill stärka barns digitala kunskaper och förmågor samt ge de nya förebilder som breddar bilden av vem som kan programmera och vad som är uppbyggt av kod. Det tror vi ger dem bättre förutsättningar att bygga en meningsfull framtid för sig själva och samhället vi delar.”

    Karina Sick Larsson, HR Manager CAB Group AB

     

  • Volontärporträtt: Evelina

    Blogginlägg

    Det här är Evelina, hon är volontär på Spotify-kodstugan i Göteborg och har varit engagerad i Kodcentrum sedan 2015. När vi träffade Evelina på volontärsintroduktionen nu i höst kändes det passande att få lära känna henne ännu bättre.

    Vad jobbar du med idag?

    Jag jobbar som programmerare, och kodar bland annat program som man kan använda för att skriva under dokument med en digital signatur. Jag programmerar både GUI (det du ser på skärmen) och backend (all kod som vi inte ser när den körs), och av det så tycker jag att det är roligast att programmera backend!

    Varför Kodcentrum?

    Jag minns hur jag tyckte kod och datorer var väldigt spännande när jag var liten, men jag visste ingenting om hur det fungerade. Innan jag pluggade programmering på gymnasiet fick jag ta reda på allt själv. Så jag tycker det är bra att Kodcentrum vill att alla barn ska kunna lära sig vad programmering är, utan att behöva tycka att det är läskigt eller att det inte är något för dem.

    Har kodstugan bidragit till din egna personliga utveckling på något sätt?

    När man har varit nergrottad i datavetenskap själv i 10 år så är det bra att ställas inför utmaningen att prata om det med några som inte är lika insatta i programmering. Då måste jag beskriva hur tex en dator tänker när den tittar på kod på ett väldigt tydligt och enkelt sätt. Och då blir man själv påmind om hur det funkar!

    Bästa minnet från kodstugan?

    Avslutningstillfället på min första termin som volontär. Det var häftigt att se att alla hade lyckats skapa så mycket under terminen! Flera barn hade hittat på helt egna program, eller hade ändrat på uppgifterna så att det syntes att det var barnets egna version av programmet.

     

    Vi vill rikta ett stort tack till Evelina för hennes engagemang i Kodcentrum, hennes insatser för en ökad digital demokrati är ovärdeliga.

    Vill du också bli volontär i en av våra kodstugor? Anmäl ditt intresse här.

  • Nu startar vi lärarkodstugor i tre städer!

    Blogginlägg

    Programmering i skolan – hur ska det läras ut och vad innebär det för lärare utan tidigare erfarenhet av att koda? Nu när programmering ingår i grundskolans kursplan för matematik och teknik men även som en del av digital kompetens i övriga ämnen, startar Kodcentrum tre lärarkodstugor i Uppsala, Stockholm och Göteborg. 

    Lärarkodstuga i Göteborg

    Under hösten kommer totalt ett 60-tal lärare att möta lärarkollegor och yrkesverksamma programmerare för att tillsammans prova på programmering och hur det kan läras ut till eleverna. Det blir ett kunskapsutbyte mellan volontärerna, som alla har lång erfarenhet av att introducerar barn till programmering och digitalt skapande i våra kodstugor, och lärarna som bäst känner eleverna och vad som fungerar i den egna skolmiljön.

    Först ut är Göteborgs lärarkodstuga som startar ikväll i samarbete med Center för Skolutveckling, i deras lokaler. Därefter startar vi en lärarkodstuga på Spotifys kontor i Stockholm och en på Programmeringscenter i Uppsala som just invigdes som ett samverkansprojekt mellan Uppsala Universitet och Uppsala kommun för att möta lärarnas behov av kompetenshöjning.

    Invigning av Programmeringscenter i Uppsala

    Invigning av Programmeringscenter i Uppsala. Foto: Pia Lansåker

    "Vi löser det här!"

    Lärarkodstugan i Göteborg körde sin första omgång redan i våras, vid tio tillfällen på Center för skolutveckling. Något som lyftes fram som särskilt positivt därifrån var just möjligheten att utforska programmering tillsammans med yrkesverksamma programmerare. Volontärerna kunde avdramatisera bilden av vad programmering är och visa att det är ok att inte kunna allt, att ta hjälp av andra och att söka information på nätet om du fastnar med ett problem:

    - Volontärerna hade ett avslappnat förhållningssätt, som att ”vi löser det här”! Jag är inte lika rädd för programmering som jag var tidigare för volontärerna var så coola med det. Idag när jag tittar på det nya i läroplanen kan jag skratta åt det, det här kan jag ju nu. Innan förstod jag inte, vad är det jag ska göra? sammanfattade Majja Karlsson, lärare från Jörlandaskolan. 

    Läraren Majja Karlsson

    Foto: Majja Karlsson

    Förändrad lärarroll

    Att programmering i skolan kan innebära en förändrad lärarroll där det är viktigt att våga testa sig fram tillsammans med eleverna och möta elever som lär sig snabbare än vad du själv gör, var något som diskuterades i lärarkodstugan:

    - Jag tror att jättemånga lärare är rädda för att inte kunna och att eleverna kan mer. Låt eleverna kunna mer! Bara du håller dig till läroplanen så är det ok, kommenterade en av lärarna.

    - Jag tar den idén med mig att jag ska inte vara rädd om jag inte kan jättemycket om programmering utan det räcker till att visa grunden för eleverna då kommer de att utveckla sina kunskaper med hjälp av varandra, menade en annan lärare.

    Lärare som programmerar i Scratch

    Skapa med kod i skolan

    I lärarkodstugan används sajten www.kodboken.se och Kodcentrums pedagogiska material ”Koda i skolan” som är utvecklat utifrån kodstugorna för barn och kopplat till läroplanen för grundskolans årskurs 4-6. På sajten finns allt material samlat och kostnadsfritt att använda, från helt datorfria lekar som ger förståelse för datalogiskt tänkande till programmeringsuppgifter för att skapa egna spel, berättelser, musik och program med kod.

    Lärarkodstugorna är ett pilotprojekt med stöd från Jacob Wallenbergs stiftelse under 2018. Vi samarbetar med Stockholm stad, Uppsala kommun, Uppsala Universitet och Center för Skolutveckling i Göteborg. 

    Film producerad av Myrén Film AB. 


    Intresserad av lärarkodstugan?

    Lärarkodstugorna i Göteborg och Stockholm är fullbokade. För Uppsala kommer det inom kort att gå att anmäla sig via Uppsala kommuns hemsida.

    Aktuell information om alla våra lärarfortbildande aktiviteter hittar du här!

    Kontakt på Kodcentrum:

    Lisa Söderlund
    Projektledare pedagogik och skola
    lisa@kodcentrum.se
    +46-(0)70 307 54 89