Meny

Meny

Nyheter

  • Vad ett möte kan leda till… 

    Blogginlägg

    I början av sommaren var Kodcentrum med på Järvaveckan och anordnade två paneldebatter om barn och digitalisering. En av de som lyssnade var Cheick Wagué, Professor, rektorsråd för samverkan på Södertörns Högskola. Det var början till en inspirerande dialog och nu ett samarbete med Flemingsberg Science som skapar samverkan för forskning utveckling och innovation i Flemingsberg.

    Barnen är morgondagens samhälle och Flemingsberg Science tror precis som vi på Kodcentrum att det är jätteviktigt att alla barn får en möjlighet att introduceras till programmering och få en förståelse för hur viktiga de är för framtiden. Sverige behöver deras engagemang och bidrag till utvecklingen idag och om 20 år. Därför har Flemingsberg Science beslutat att köra en pilot med vårt nya kodkupekoncept i vår

    Det innebär att de kommer att erbjuda 20 barn, i mellanstadie-ålder, en 10-veckors kurs i programmering och digitalt skapande. Vi på Kodcentrum är med och hjälper dem komma igång, tillhandahåller pedagogiskt upplägg och material, utbildar de volontärer som ska hålla i kursen och vi kommer att ge dem kontinuerligt stöd tillsammans med våra erfarna volontärer. Studenter från KTH och Södertörn Högskola kommer att leda kursen tillsammans med elever från bl a Widerströmska gymnasiet. Vi tror att det kommer att bli ett fantastiskt möte mellan barn, studenter och ungdomar. 

    Kodkupan kommer att hålla till på KTH, tänk att som barn få komma in i en högskolemiljö och känna att man hör hemma där, vi övertygande om kommer att bli avgörande för framtida val.  

    Med den här kursen hjälper Flemingsberg Science oss på Kodcentrum väcka 20 barns intresse för programmering och digitalt skapande genom att ge dem möjligheten, självförtroendet och förmågan att skapa med kod. För alla kan koda och alla ska kunna se sig själva som programmerare i framtiden! 

    * Flemingsberg Science identifierar värdeskapande samverkansmöjligheter mellan akademi, näringsliv och samhälle för att tillsammans skapa morgondagens samhälle.  

  • Nordnet barnhack

    Blogginlägg

    För några veckor sedan bjöd vi in årskurs 6 från Gullingeskolan i Spånga till ett barnhack hos vår stödpartner Nordnet. Temat för dagen var spelprogrammering och syftet med att hänga på ett kontor en halvdag var att visa barnen hur en framtida arbetsplats skulle kunna se ut.

    Här fick dem förutom att koda i Scratch träffa personal från Nordnet som till vardags arbetar med programmering på flera olika sätt. Det är genom denna typ av möten vi kan skapa en djupare förståelse för vad programmering är och vad det kan användas till. 

    - Välkomna Gullingeskolan! Vet ni var vi är någonstans? frågar vår pedagog Jessica. 

    - Vi är på fridhemsplan, ropar barnen i kör.

    - Ja det stämmer, men mer exakt var är vi, försöker Jessica igen. 

    - På Nordnet, viskar någon knappt hörbart. 

    - Ja vi är på Nordnet, vet ni vad dem gör? 

    - Programmerar spel, säger en självsäker kille längst ner i hörnet. 

    - Inte riktigt men vi ska dock programmera spel här idag. Vi är på en bank. Men vad har en bank med programmering att göra? frågar Jessica. 

    Det blir knäpptyst i rummet. Det är inte en helt lätt fråga att svara på när man är 12 år gammal och kanske inte ens har varit på ett kontor förut. Jessica bjuder upp Rasmus Järborg, som är produktchef på Nordnet att ta vid ordet.

    - Jag ska försöka förklara vad vi gör här på Nordnet, säger Rasmus

    Rasmus berättar att Nordnet är en sparande bank där kunderna investerar i någonting som kallas för aktier. Aktier. Det känns inte som en helt enkel uppgift att förklara för ett gäng sjätteklassare vad en aktie är för något och varför banken endast arbetar digitalt. 

    - En aktie är som en liten, liten del av ett företag som man kan köpa och äga. Det kan vem som helst göra om man har lite pengar. Nästan alla företag som vi har runtomkring oss i vår vardag som, Spotify, Netflix och Google, för att nämna några, kan man köpa en liten, liten del av, om man skulle vilja, förklarar han.

    Han berättar att han bett sina döttrar att skriva varsin lista på företag som de skulle vilja köpa en liten del av. Hans yngsta dotter ville köpa aktier i Lambi, Rasmus berättar att han bett sin dotter att förklara varför hon ville köpa en del av ett företag som tillverkar toalettpapper.

    - Jo men jag har tänkt på en sak, alla måste ju bajsa pappa! Så det borde ju vara en bra investering.

    - Det är precis så man ska tänka. Alla människor behöver gå på toaletten och då behöver vi toalettpapper och det kommer inte att förändras i den närmsta framtiden, förklarar Rasmus.

    Barnen skrattar i kör.

    - Nordnet är en bank som inte har några kontor som man kan gå in på för att sätta in pengar. Hur tror ni att man gör då för att spara pengar?

    Många ivriga händer viftar i luften.

    - Jag tror att man kan gå in på banken från datorn på en webbsida.

    - Så kan man ringa in och prata med någon.

    - Man kan säkert använda mobilen också och gå in via en app.

    Det är precis så det fungerar i vårt digitala samhälle. Fler och fler tjänster blir helt och hållet digitala. När vi kan använda oss av internet så möjliggör digitaliseringen en flexibilitet som tillgängliggör tjänster i våra mobiler och på webben. Men för att kunna ha en digital bank så krävs det att man som bank har en annan typ av kompetens i företaget än vad man hade tidigare.

    - De som driver vår bank är programmerare det är dem som ser till att banken fungerar som den ska, några av dem är här idag, säger Rasmus och pekar på sina kollegor som vinkar glatt för att visa vilka dem är.

    Efter filmen lämnar Rasmus över ordet till sin kollega Inger, som jobbar som programmerare. Hon inleder med att prata om vad en dator är och frågar om barnen tror att en dator är smart.

    - Jag tror att datorer är jättesmarta, säger en av killarna.

    -  Jag skulle vilja säga att datorer är ganska korkade, skrattar Inger.

    Någon rynkar på näsan och ser väldigt fundersam ut.

    - Det är programmerarna som säger till datorerna vad det är dem ska göra genom att skriva kod och det är dem som är dem smarta egentligen, bara det att datorn kan göra det vi säger åt den att göra väldigt fort och många gånger så vi tror att den är smart, säger Inger.

    - Hur många rader kod tror ni att det finns i världen?

    - Flera miljoner!

    - Kanske en biljon!

    - Det finns faktiskt så mycket kod i världen att man har tappat räkningen, så det finns ingen som vet. Men i bilen Tesla exempelvis finns det 3 miljoner rader kod. I spelet Minecraft finns det 4 815 162 342 rader kod.

    Med dem orden tar vi på Kodcentrum vid så att barnen får komma igång och programmera sina egna spel. Några har jobbat med Scratch hemma och skapar riktigt avancerade spel med flera olika banor i rymden. Andra fick prova på att koda i Scratch för första gången och då var det tur att de kunde sitta två och två för att försöka klura ut hur de skulle göra tillsammans.

    Vi går därifrån med en bubblande energi som smittat av sig från barnen. De flesta gick därifrån med nya kunskaper och inspiration från nya möten och miljöer. Vi ser fram emot nästa gång vi är på Nordnet och kodar. 

  • Hour of Code <3 Girls in ICT

    Blogginlägg

    I veckan smygstartade vi Hour of Code tillsammans med Microsoft och 20 tjejer från Enbacksskolan i Tensta.

    Vi ville att tjejerna skulle få se hur en framtida arbetsplats skulle kunna se ut och bjöd därför in dem till Microsofts kontor.

    - Jag har aldrig varit på ett kontor förut, säger någon.

    - Är det här stället bara till för rika människor? frågar en annan.

    Hour of Code är ett internationellt initiativ som uppmuntrar alla att prova på att koda under en timme. Vi har valt att kombinera vårt event med Microsofts koncept Girls in ICT som fokuserar på att få fler tjejer intresserade av IT och teknik, som ett steg i att säkra framtidens kompetensförsörjning i branschen. 

    - Vet ni vad Microsoft jobbar med? frågar Nina, Teacher Engagement Manager på Microsoft och vår värd för dagen.

    - Ni måste jobba med programmering för namnet låter så coolt!

    - Robotar!

    - Men varför är vi bara tjejer här idag? frågar en av flickorna som ivrigt räckt upp handen. Är det för att det oftast är killar som använder datorer och spelar spel och sånt?

    - Ja, vi vill visa er hur olika det kan se ut när man jobbar på med IT och teknik, att man kan göra en massa olika saker och hoppas på att ni ska tycka att det verkar roligt så ni vill jobba med teknik i framtiden, förklarar Nina.

    Sofia Amanuel, Commercial Executive och Sandra Tynander, Solution Specialist - Modern Workplace Surface på Microsoft, som är inbjudna för att berätta vad de jobbar med och vad de drömde om när de var yngre.

    - När jag var lite ville jag bli jurist för jag tyckte att det var spännande med lagar och regler. Sen började jag plugga ekonomi på universitetet och där träffade jag Microsoft på en rekryteringsdag. Jag tyckte att det lät spännande att jobba där men tänkte att jag är ingen ingenjör, jag kan inte koda, så då kan jag väl inte jobba på Microsoft, berättar Sofia.  

    Budskapet från Microsoft var tydligt – det är inte vad du har pluggat som är det viktiga, utan det är vad du kan bidra med. Sofia berättar att det gjorde henne så nyfiken att hon sökte jobb på Microsoft, där hon idag jobbar med att förhandla avtal. Hon säger att även om hon inte jobbar direkt med programmering så handlar hennes jobb väldigt mycket om IT och teknik eftersom Microsoft är ett IT företag. 

    - Är det du som bestämmer om man ska sänka priset på exempelvis VR glasögon? frågar en av tjejerna nyfiket.

    - Ja men precis, du har fattat grejen, välkommen till företaget! skrattar Sofia.  

    Sandra berättar att hon var en riktig hästtjej när hon var yngre som drömde om att jobba med hästar. Nu jobbar hon som produktspecialist på Microsoft. En av tjejerna rynkar på näsan och frågar:

    - Vad gör man då?

    - Jag reser runt till kunder och ser hur de jobbar och kollar om vi kan hitta smartare, modernare sätt att kunna jobba på. Mitt jobb är ganska tekniskt då jag måste kunna berätta vad man kan göra med våra produkter och hur de kan hjälpa företagen i framtiden, förklarar Sandra.

    - Men är du aldrig ledig? utbrister den tysta tjejen längst bak.

    - Jo det är klart, vi jobbar inte på helger eller på kvällar. Ibland när man ska träffa kunder så får man åka långt, exempelvis till Kiruna och då kan dagen bli lång så då får man jobba lite kortare nästa dag, svarar Sandra.

    - Men till Kiruna? Vad kan man göra där?

    - Jo vi jobbar med en gruva uppe i Kiruna…

    - En gruva? Vad kan du hjälpa en gruva med då? frågar någon lite skeptiskt. 

    - Ja det kanske låter lite knasigt, säger Sandra, men vi kan till exempel använda AI, för att bestämma storleken på stenar som ska krossas, då kan AI hjälpa till att känna av om stenen är för stor och behöver krossas en gång till.

    Tjejerna bryter ut i fnisskör.

    - Det låter som att det är bra att ha livlig fantasi om man ska jobba här, fnissar en och Sandra nickar med ett medhållande leende.

    -Fantasi är verkligen jätteviktigt!

    När frågorna börjar ta slut får vi en rundvandring på kontoret. Medarbetarna som vi möter skiner upp när de får se denna livliga grupp, några stannar och hälsar, berättar vad de jobbar med och frågar var tjejerna gör där.

    - Jobbar du här, frågar en av tjejerna en man i kostym som vi möter.

    - Nej jag bara låtsas att jag jobbar, skrattar mannen till svar.

    Tjejerna som står närmast mig konstaterar att de också ska låtsasjobba på kontor när de blir stora. Innan vi sätter igång och kodar fyller vi på lite energi i form av frukt och kanelbullar.

    Temat för Hour of Code är #CSforgood – bra saker som datavetenskapen kan bidra med till vårt samhälle. 2019 är även rymdåret – för första gången har två kvinnor varit på månen samtidigt och det är hela 50 år sedan första månlandningen ägde rum. Vi passar så klart på att fira både rymden och #CSforgood genom att koda ett rymdspel i Scratch där man ska hjälpa till att samla in så mycket rymdskrot som möjligt på tid. Uppgiften är en del av materialet Rymdkoden som vi tagit fram tillsammans med Mattecentrum och Rymdstyrelsen och passar perfekt för en timmes kodande. 

    Fantasin hos den här gruppen var minst sagt livlig, när det skulle ritas rymdskrot så blev det allt ifrån klänningar och läppstift till kaniner och tacos som flög runt i rymden. Inte ett spel var det andra likt. Här fick vi med största säkerhet träffa en och annan framtida teknikentusiast som vi hoppas på att få se mer av i framtiden. 

  • Volontärmeetup 

    Blogginlägg

    Förra helgen gick Kodcentrums årliga meetup av stapeln och det blev två fartfyllda och informationsrika dagar med fokus på att stärka föreningens volontärer i sina roller och smida planer för Kodcentrums framtid. Det diskuterades, presenterades, hackades, lektes, yogades, byggdes, fikades och skrattades. Och, jag tror alla gick hem med nya idéer inför nästa år i möten med barn, lärare och varandra. 

    Josimar Andres Blanco, specialpedagog och biträdande rektor.

    Vi inledde helgen med en presentation av Josimar Andres Blanco, specialpedagog och biträdande rektor på Vittraskolan i Sundbyberg. Josimar brikade vår kunskap om barn med särskilda behov, hur vi kan möta och förstå barnen och få dem att lyckas. Med några inledande övningar hade han hela gruppen samlade i aha-känsla.

    Josimar pratar om stressbägaren.

    Han pratar om hur vi undviker att stressbägaren rinner över, hur struktur och rutiner frigör energi till lärande, hur förhållandevis enkla knep som checklistor, bildstöd och en timer kan göra en otrolig skillnad. Sedan var det den röda tråden – fem gånger mer kärlek – det skapar trygghet och delaktighet. 

    Volontärer hackar för att ta Kodcentrum framåt.

    Med en hel massa inspiration och tankar var det dags för hackaton och det är fenomenalt vad som kan åstadkommas på begränsad tid i grupper med motiverade och kunniga personer. Personer som träffar alla de som Kodcentrum når ut till och regelbundet jobbar med vårt material, bättre input än så är svårt att få.

    Gruppresentation av hackathonuppgift.

    Grupperna presenterade förslag på modulbaserat lärande, kodbegreppslexikon, hur vi kan introducera fler programmeringsspråk i parallell med Scratch, idéer på hur vi inkluderar alla och på kreativa sätt gör det ännu enklare för barn (och lärare) att förstå och lära sig programmering. Extra roligt var att flera av tipsen och tricksen som Josimar presenterade dök upp i förslagen. 

    Eva håller i en session med fokusövningar.

    Mellan planering och exekvering av hackaton hjälpte Eva Stenback oss med vår fokus genom enklare övningar som lätt kan användas i kodstugorna när det ibland behövs samling av tankar och i andra fall lyft i energi, men även som ett verktyg för att skapa tillit. Kloka ord som vi allt för ofta glömmer bort och ger vikt till att när vi gör övningar som frambringar skratt utlöses endorfiner. 

    Intensiva förberedelser inför presentationer av hackathon.

    Efter inspirerande hackaton-presentationer fick alla tid för pyssel och lek på Spotifys kontor. Flera volontärer samlades runt bord uppdukade med Strawbeesmicrobits och annat pysselmaterial för att tänka vidare runt vad som är möjligt och roligt för barnen i mötesplatserna.   

    David Sundelius, volontär, styrelseledamot och agil coach.

    Dag 2 inledde vi med en session av David Sundelius i agila metoder och hur vi kan jobba med dem i kodstugorna. Tänk att något så enkelt som en agenda på ett papper med post-its som flyttas så snart vi avklarat ett moment ger struktur, en känsla av att komma framåt och ett ägandeskap. Att använda denna övning  tillsammans med en grupp barn och låta dem flytta över lapparna… nu börjar vi dra paralleller till Josimars presentation under dag ett om struktur och tydlighet.

    Agil övning som utmanar samarbete och arbetsmetodik.

    I grupper fick vi i uppdrag att flytta bollar och jisses vad tävlingsandan och tänkandet kom igång. Vikten av samarbete, rollfördelning, arbetsmetodik, våga testa nytt... var bara några av reflektionerna efter övningen. Avslutningsvis fick vi testa på hur man ’Coachar from the back of the room och tänk hur mycket mer man tar in när man verkligen lyssnar och hjälper den andre framåt. 

    Elise representant från styrelsen och engagerad i föreningen Skolyoga.

    Styrelseledamot Elise Lilliehöök gav oss en förståelse för hur yoga kan användas i lärosammanhang med barn för ökad fokus, koncentration, lugn och stimulans. Vi fick själva pröva på och det blev uppenbart att det är så enkelt att lyfta in i kodstugorna, men även under sin arbetsdag. Sträck ut, skaka på kroppen, andas! 

    Gruppen provar på en enkel yogaövning.

    Vi var redo att ta oss an planering efter yogan och för att hitta sin arbetsgrupp fick man hitta kamrater i form av piprensardjur. Här gäller verkligen att en bild säger mer än tusen ord. 

    Olikheter bygger storheter, att vara olik alla andra är en styrka.

    Kansliet presenterade planer inför framtiden, både omedelbar, men även lite tankar inför 2025 och sedan drog gruppdiskussionerna igång med frågor som: Vad är Kodcentrum 2025? Hur vill du utveckla mötesplatser? Hur vill du att volontärsrollen ska se ut? Diskussionerna var engagerade och resultaten som presenterades var kreativa, konstruktiva och positiva. Vi har massor av idéer att jobba vidare för att ta oss till nya höjder.  

    Hela det fantastiska gäng som deltog på meetupen!

    Meetupen bjöd på två otroligt berikande dagar i sällskap av engagerade och inspirerande människor som alla har ett gemensamt intresse av att nå ut med programmering och digitalt skapande. Tack alla som var med! 

  • Digi5

    Blogginlägg

    Kvinnor är en minoritet inom teknikens värld och den digitala sfären speglar långt ifrån samhällets demografi. Som ett led i förändringsarbetet bjöd Nox Academy och DataTjej anordnar eventet Digi5 på Epicenter som riktar sig till tjejer och icke-binära i alla åldrar som är intresserade av digitalt skapande och programmering. När de frågade om vi ville vara med så sa vi självklart ja!

    Kodcentrums volontärer för dagen var dessa härliga kodhjältar från kodstugorna i Stockholm och Uppsala.

    Under Digi5 erbjuds deltagarna att testa på olika digitala tekniker, programmeringsspråk och inspirationsföreläsningar. Då målgruppen är 0-99 år siktade vi på att erbjuda en bredd av aktiviteter som passar alla.

    Mor och dotter skapar pärlhalsband med ASCII-kod.

    På vår station har man kunnat utmana sin kompis i att spela Robotrace, leka den datorfria leken Robotkompis, testa att programmera sprajtar i Scratch på tre olika svårighetsnivåer, skriva hemliga meddelande med ASCII-kod och pärla armband med Ettor och Nollor.

    Robotrace med MakeyMakey.

    Till vår förvåning har alla stationer varit lika populära men den kanske klurigaste stationen av alla var Robotkompis. Det datalogiska tänkandet känns inte alltid så logiskt och när man väl kommer på hur man ska göra är det svårt att inte jubla rakt ut!

    Volontären Rebecca visar mor och dotter hur man skapar spel i Scratch.

    Jag kan inte helt sätta fingret på det, men det är någonting alldeles särskilt med separatistiska event som riktar sig till bara tjejer – en sak är i alla fall säker – teknik är precis lika mycket till för tjejer som för killar oavsett ålder eller intresse.

    Andra organisationer på plats var: HelloWorld!, Datatjej, Kodcentrum, Soundtrap, Dagens Nyheter och Imagilabs.