Meny

Meny

  • Välkommen Eva

    Blogginlägg

    Vi vill välkomna vår nya kollega, Eva, till team mötesplatser. För Eva är det viktigt att jobba med något som är meningsfullt där hon kan vara med och bidra till ett mer jämlikt samhälle.

    - Att som projektledare för Kodcentrums mötesplatser få vara med och skapa förutsättningar för möten mellan näringsliv, skola, IT- och tech, volontärer och barn känns både meningsfullt och utvecklande, säger Eva.

    Eva kommer från en minst sagt spännande bakgrund med erfarenheter som kommer att vara mycket användbara i hennes nya roll. Hon har en bred akademisk bakgrund inom psykologi, kvalitets- och ledarskapsutveckling samt systemutveckling. Eva har dessutom ett stort intresse för att effektivisera arbetssätt och stresshantering, vilket kommer att vara en mycket värdefull tillgång för Kodcentrum under de intensiva kodstugeperioderna under vår och höst.

    - Det känns jätteroligt att stärka vårt team på kansliet med Eva som bidrar med erfarenhet av integrationsarbete, att matcha kompetens till behov på arbetsmarknaden och hennes bakgrund inom IT och systemutveckling, säger generalsekreterare Disa Jernudd.

    Då Eva tidigare har arbetat som systemutvecklare har hon en god insikt i vad som krävs för att kodstugan ska fungera på bästa sätt. Och hennes erfarenhet som personlig coach, där hon de senaste åren har coachat arbetssökande och nyanlända till studier eller arbete, och eget ideellt engagemang, kommer att komma sig väl till pass vid rekrytering av volontärer.

    -  Jag ser fram emot att träffa barn, volontärer, skolor och näringsliv och att vara delaktig i att skapa förutsättningar för möten de emellan tillsammans med mina kollegor på Kodcentrum. 

    Välkommen Eva, vi är så glada att du är på plats! 

  • Ny ordförande och SETT-dagarna

    Blogginlägg

    Vi inleder det här blogginlägget med ett stort tack!

    Veckan innan påsk var händelserik på Kodcentrum. Inte nog med att vi medverkade på SETT-dagarna i Stockholm så avklarades även årsmötet. En ny styrelse har valts in och en ny ordförande är på plats. Det innebär att vi också har tackat av vår tidigare ordförande Marie Welin, som har styrt skutan i tre år. Stort tack Marie för din insats och outtröttliga engagemang att driva oss framåt. Inte desto mindre vill vi även passa på att tacka våra avgående styrelseledamöter Maria Fabricius och Jenny Melander för ovärderliga insatser och som har varit med Kodcentrum sedan start. 

    Med dem orden lämnar vi över ordet till vår nya ordförande Inger Tegelström, som var och lyssnade på vår föreläsning på SETT-dagarna. 

     

    Programmera – och konsten att äta en elefant

    I torsdags förra veckan besökte jag SETT-mässan och bestämde mig för att lyssna på Lisa Söderbergs föreläsning”Påverka med kod”. Lisa  pratade om hur vi kan få elever att använda programmering för att visualisera och diskutera utmaningarna i de Globala målen 2030.

    Lisa Söderlund föreläser om programmering och de globala målen på SETT-dagarna.

    Det fick mig att tänka vidare, långt ifrån själva koden till kodens betydelse i stort!

    Idag används ju koder till så mycket i vårt samhälle i allt från enkla samhällsfunktioner till avancerade robotar. Alla människor använder dagligen funktioner, tjänster och saker som styrs av koder på olika sätt, och utan att vi ens tänker på det. Vadå jobba på Spotify och programmera, det är ju en app som det kommer musik ur?

    Tekniken är ett verktyg och det är vi människor som styr, och har en stor påverkan genom den, och en viktig möjlighet till påverkan! Och det är där vårt arbete i Kodcentrum kommer in! För att ge barn en möjlighet att utveckla digital kompetens just för att det är de som ska vara med och påverka och skapa ett bättre, jämlikt och hållbart samhälle.

    Greta Nygren (Miss.G.Gamer) vloggar om programmering och spel för att få fler tjejer intresserade av kod. Foto lånat från Spånga tidning. Fotograf: Mikael Andersson

    Då måste vi också utmana invanda roller och mönster och programmering kan vi använda som ett verktyg för att påverka och utmana strukturer och normer. Tänk bara hur vi kan utmana roller och mönster i spel - allt från vem som är hjälte, och hur en hjälte ser ut. En kvinnlig hjälte, måste hon se ut som en typisk manlig hjälte? Vilka värderingar vill vi se mer av? Genom att fler är med och bestämmer hur tekniken ser ut, kan vi också ändra på vad det är vi får se mer av i framtiden.

    Det är också därför det är så viktigt med mångfald av programmerare och att utmana bilden av vem som är en programmerare för att lyfta fram olika perspektiv. Skolan måste aktivt vara med och arbeta för att förändra bilden av en programmerare, just för att tekniken påverkar vårt samhälle så mycket.

    Lisa Söderlund, verksamheteschef, tillsammans med Inger Tegelström, ny ordförande på SETT-dagarna

    Och ska vi nå de Globala målen 2030 behöver vi låta våra elever vara med och komma med lösningar, och träna sig i att testa olika lösningar, tillsammans med andra.

    Så ”konsten att äta en elefant” står för att vi behöver dela upp ett problem i mindre delar och att vi behöver hjälpas åt för att lösa problemet!

    Det jag verkligen tycker är styrkan med Kodcentrum är den ”delandekultur” som finns, ja ni vet ”Sharing is caring!"  Det är mycket material som delas och sprids, och vikten av att ha roligt och sprida glädje, och att våga testa och misslyckas är viktigt annars är det inget kul!

    Jag gick därifrån med en stark känsla av att vi är med och förändrar och påverkar på riktigt!

    /Inger Tegelström, ordförande

  • Välkommen Disa - vår nya generalsekreterare!

    Blogginlägg

    Disa Jernudd

    Välkommen säger vi till Kodcentrums nya generalsekreterare Disa Jernudd, som tar vid arbetet med att tillgängliggöra programmering och digitalt skapande för alla barn. 

    Disa har under de senaste 12 åren jobbat i den privata sektorn inom IT som marknads- och Sverigechef, men startade sin karriär inom utbildning och fokuserade under många år på interkulturell kommunikation och integrationsarbete. Disas akademiska grund är inom ekonomi och språkvetenskap, med fokus på just interkulturell kommunikation. Med sin erfarenhet inom IT i kombination med sitt intresse för integrations- och jämlikhetsfrågor, samt ett långt engagemang inom den ideella sektorn, ser hon nu fram emot att leda och vidareutveckla Kodcentrums verksamhet.

    - Det känns jättespännande att påbörja den här resan med Kodcentrum. Att jobba för att tillgängliggöra digitalt skapande och kunskap inom programmering för alla ligger otroligt rätt i tiden. Med arbetet som Kodcentrum gör kan vi så ett frö hos unga om att alla kan programmera och att det kan vara väldigt kul!

    I sin roll som generalsekreterare kommer Disa bland annat att ansvara för att öka medvetenhet om Kodcentrums frågor i relevanta sammanhang och bygga på den centrala roll i samverkan mellan näringsliv, skola och ideell sektor som organisationen etablerat. Disa ser även fram emot att etablera nya dialoger och samarbeten med intressenter som företag, stiftelser, kommuner och myndigheter och att självklart utveckla relationer med befintliga partners.

    - Jag ser verkligen fram emot att jobba med en så engagerad och kunnig grupp personer som Kodcentrum består av – ett dedikerat kansli, proffsig styrelse, inspirerande partners och alla fantastiska volontärer som ger sin tid för att värna om alla barns lika rättigheter.

    Marie Welin, styrelsens ordförande, bekräftar att hon är så nöjd med rekryteringen:

    - Disa känns som helt rätt person för rollen som generalsekreterare på Kodcentrum, då hon utstrålar värme och glädje, samtidigt som hon är drivande och engagerad som person.

     

    Kontakt:

    Disa Jernudd
    Generalsekreterare
    0763-056501
    disa@kodcentrum.se

     

  • Programmeringsnyfiken pedagog sökes

    Blogginlägg

    Kodcentrum är en ideell förening som gratis introducerar barn 10-12 år till programmering och digitalt skapande, samtidigt som vi breddar bilden av vem som kan programmera och vad som är uppbyggt av kod. Vi samlar ideella krafter, skolor, myndigheter, kommuner och näringsliv för att stärka barns digitala kunskaper och förmågor.

    Nu har vi flera spännande projekt på gång och letar därför efter en pedagog med projektledarkompetens till vårt kansli på Norrsken House i Stockholm. Du välkomnas till en modern och flexibel arbetsplats och till ett team bestående av sex personer och 100-talet volontärer. 

    Tjänsten innebär utveckling av pedagogiskt material som kopplar samman programmering och digitalt skapande med läroplanen för åk 4-6, matematik och teknik men även ämnesintegrerat med t ex svenska, bild, samhällskunskap och NO. Det handlar även om material riktat till fritidsverksamhet så som våra kodstugor. Med stöd från övriga kansliet kommer du att jobba samskapande tillsammans med samarbetspartners från IT-branschen, volontärer som är yrkesverksamma programmerare, samt lärare och elever från grundskolan.

    Tjänsten innebär även att planera, utveckla och handleda fortbildande aktiviteter för lärare och pedagoger. Du kommer att vara involverad i att driva Kodcentrums lärarkodstugor, där våra volontärer tillsammans med dig handleder och för didaktiska diskussioner med lärare som är nybörjare på programmering och digitalt skapande. 

    Tjänsten är en projektanställning om 75% t o m december 2019, med chans till förlängning. Arbetsgraden kan diskuteras. Tillträde sker så snart som möjligt och vi genomför intervjuer löpande.

    Tjänsten inkluderar vissa resor inom Sverige och kvällsarbete då en del av våra aktiviteter sker efter arbetstid.

    Vi erbjuder:

    • En inspirerande och värderingsdriven arbetsplats där barns rätt till likvärdig utbildning står i fokus.
    • En arbetsroll med tydliga utmaningar och ansvarsområden, i vilken vi är måna om din personliga utveckling, hälsa och är lyhörda kring dina drivkrafter, åsikter och tankar.
    • En möjlighet att få erfarenhet från såväl ideell sektor som näringsliv och offentlig sektor då Kodcentrum samverkar med alla dessa sektorer. Kodcentrum samarbetar bland annat med företag som Microsoft, Spotify, Sigma IT Consulting och Ericsson, samt med kommuner, bibliotek, skolor, universitet/högskolor och ideell sektor.
    • Spännande arbetsmiljö centralt i Stockholm, kompetensutveckling, bra försäkringar och friskvårdsbidrag.

     Vi söker dig som: 

    • Brinner för barn och ungas rätt till likvärdig utbildning och är nyfiken på frågor inom digitalisering och IT/tech.
    • Är utbildad lärare eller pedagog med erfarenhet och kompetens inom programmering och digitalt skapande och som gärna delar din kunskap med andra.
    • Är lösningsorienterad och trivs med att arbeta självständigt såväl som i ett mindre team.
    • Har en förmåga att strukturera, planera, utveckla och utvärdera projekt. 
    • Finner det naturligt att bygga och upprätthålla goda relationer, både digitalt, i möten och på scen.

    Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Just nu är vi många kvinnor på kansliet och ser därför gärna manliga sökande.

    Varmt välkommen med din ansökan senast 5 april.

    Läs mer om Kodcentrum på www.kodcentrum.se och vår pedagogiska plattform www.kodboken.se.

     

    Kontakt för frågor:
    Lisa Söderlund, verksamhetschef
    Tel 070-307 54 89
    lisa@kodcentrum.se

     

    Kodcentrum sparar endast ditt personliga brev och ditt CV tills den utlysta tjänsten är tillsatt. När tjänsten är tillsatt så raderas ditt personliga brev och ditt CV från våra system och uppgifterna hanteras under ansökningsperioden endast av personer på Kodcentrums kansli.

  • Hur skapar vi balans i IT-branschen?

    Blogginlägg

    #BalanceforBetter är temat för årets internationella kvinnodag och för den kampanj som pågår under hela året. Kodcentrum och Microsoft har länge arbetat tillsammans för att bjuda in tjejer till att utforska programmering och digitalt skapande - här har vi samlat våra bästa tips för att väcka och behålla intresset för IT!

    Idag är endast 28% av de som arbetar inom IT-sektorn kvinnor, enligt statistik IT- och Telekomföretagen. Och andelen kvinnor ökar inte som en kanske kan tro, tvärtom så sjunker den! Varför är det så?

    Bild från undersökningen  “Unga kvinnor och IT”

    I undersökningen “Unga kvinnor och IT” som Insight Intelligens gjorde 2016, där de frågade 1 000 unga kvinnor om anledningar till att välja bort IT-branschen, finns det en hel del spännande svar att fundera över. Att IT inte skulle vara intressant eller passa ens personlighet låg högst på listan, likaså att det inte är ett yrke som gör skillnad för samhället. Samt att det är en mansdominerad miljö som du som tjej inte tror att du skulle trivas i.

    Bild från undersökningen  “Unga kvinnor och IT”

    Att IT-branschen är en mansdominerad värld kan vi konstatera. Men så har det inte alltid sett ut och det behöver så klart inte alltid förbli så. Det enda sättet att bryta trenden är att få fler tjejer att intressera sig för IT och att motverka bilden av att IT inte är något som passar deras personlighet, passion, samhällsengagemang - eller för att de är just tjejer.

    Balans är som sagt temat för årets internationella kvinnodag och det är en fråga som rör IT-branschen i allra högsta grad, så väl som det rör hela samhället:

    "Balance is not a women's issue, it's a business issue. The race is on for the gender-balanced boardroom, a gender-balanced government, gender-balanced media coverage, a gender-balance of employees, more gender-balance in wealth, gender-balanced sports coverage ... Gender balance is essential for economies and communities to thrive." - Internationalwomansday.com

    Så hur gör vi för att få till en bättre balans inom IT-branschen? Hur ser vi till att fler tjejer upptäcker och fortsätter att tycka att IT är något som rör dem, att IT är något som påverkar samhället och att det är något som även de vill vara med att påverka?

     

    Tre sätt att få fler tjejer intresserade av IT

    1. Väck nyfikenhet tidigt

    Vi tror på att möta alla barn tidigt och på ett lekfullt sätt skapa förståelse för vad kod är. Det finns enkla pedagogiska programmeringsverktyg för yngre barn, som exempelvis Scratch Jr där du programmerar med visuella block. Du kan även komma långt med helt datorfria lekar för att introducera programmering som problemlösning, vilket kallas för datalogiskt tänkande. På Kodcentrums sajt Kodboken.se finns många datorfria lekar. Låt barnen styra varandra som robotar med olika kommandon för hur roboten ska gå, eller försök tillsammans att skriva en algoritm (instruktion till en dator) för olika dansstilar som barnen känner till. Kan du programmera en robot till att flossa? Hur skulle den algoritmen se ut? Testa att skriva algoritmer till varandra och se om du kan göra dansen utifrån instruktionen!

    Barnen skriver algoritm till en Robot-floss under Hour of Code på Microsoft.

    Robotar är någonting som fascinerar de flesta barn och som är lätta att prata om utifrån barns olika intressen. När Kodcentrum har haft barnhack på Microsoft har barnen träffat den ubersöta sociala roboten Pepper, som både kan prata och röra på sig. Genom att möta en robot skakar vi liv i frågan om vad vi egentligen kan ha dem till. Kan de fungera som husdjur? Kan de göra dina läxor? Låt barnen diskutera kring vad robotar kan användas för och låt dem skapa sin egen fantasirobot. Det brukar komma många fantastiska idéer och tankar kring såväl vardagsproblem som större samhällsutmaningar.

    Tjejerna får träffa roboten pepper under andra Girls in ICT aktiviteten 2018.

    2. Behåll intresset med passion

    Intresset för teknik bland tjejer är något som sjunker under skoltiden. 86% av tjejerna i årskurs 5 är intresserade av teknik, men i årskurs 9 har det sjunkit till 37% enligt siffror från Skolinspektionen. Ulrika Sultan, forskare på Linköpings Universitet, menar att det är en myt att flickor är tekniskt ointresserade och att det istället handlar om hur teknikundervisningen i skolan är utformad:

     - Det beror på vad för slags material och ämnen flickorna får tillgång till. De måste ju få uppgifter som är relevanta för dem. Flickor har ofta ett större samhällsperspektiv på tekniken. De tänker i större system. Pojkar bygger en pump. Flickorna tänker ”Hur gör vi för att lösa vattenbristen?”, säger Ulrika Sultan till i en artikel på Linköpings Universitet.

    Kodcentrum och Microsoft arrangerar varje år något som kallas för Girls in ICT, då tjejer från årskurs 4-6 besöker Microsoft och möter kvinnor med olika yrkesroller inom företaget. Det är en möjlighet att se en arbetsplats inom IT-sektorn, få höra om de jobb som finns inom IT, ställa frågor och diskutera utifrån sina egna intressen och funderingar på utbildning och yrkesliv.  

    Rundvandring på Microsofts kontor tillsammans med en kvinnlig förebild.

    På Girls in ICT får tjejerna ta sig an frågeställningar som ”Vad vill du kunna skapa med hjälp av programmering?” och ”Vilka utmaningar skulle du vilja lösa med digital teknik?”. Det kan handla om olika teman som till exempel deras framtida arbetsplats och vilka digitala hjälpmedel som de kan tänkas behöva där. Idéerna till nya innovativa lösningar har varit många bland de tjejer som vi har mött och vi har fått se presentationer om allt från framtida astronauter till brandkvinnor som släcker bränder med hjälp av AI.

    På Kodboken.se finns riktiga uppdrag från It-företag och teman som kan tilltala många utifrån olika intressen. Det kan handla om att lösa utmaningar inom  UNDP:s, United Nations Development Programme, Globala mål för 2030 eller hitta på egna hjältar till spel eller skapa framtidens musikspelare med hjälp av IoT (Internet of Things). Vi vill lyfta teman som känns relevanta utifrån ett samhällsperspektiv, som angår målgruppen och där de får använda sin passion och engagemang för att lösa små eller stora utmaningar med hjälp av programmering.

    Volontären Ellen visar hur kodboken.se fungerar.

    På Kodcentrum ser vi också en stor skillnad på könsfördelningen i våra kodstugor och på barnhack beroende på om vi har en öppen intresseanmälan eller om vi arbetar aktivt och uppsökande med samarbetsskolor. När vi själva möter barnen och presenterar vad som är möjligt att skapa med programmering, ser vi ett mycket större intresse hos tjejer än vad som speglar sig i den öppna anmälan där föräldrarna oftast tar initiativet. Därför är det jätteviktigt att jobba för att sudda ut de traditionella könsnormerna, som vuxna har vi både möjlighet och ansvar för att motverka dessa genom att visa bredden av möjligheter som finns inom IT.

    - I kodstugan på Spotify i Stockholm har vi under vårterminen lyckats få in övervägande tjejer och det visar absolut att programmering och digitalt skapande är någonting som tilltalar både pojkar och flickor. Det gäller bara att visa på vad digital teknik kan användas till och vad du kan skapa med hjälp av programmering, säger Lisa Söderlund, Verksamhetschef Kodcentrum.

    Det kodas på temat "Vad vill du jobba med och vilka digitala verktyg kan hjälpa dig?"

    1. Låt förebilder visa möjliga vägar till branschen

    Trots att det saknas kompetens i branschen så är det svårt att locka kvinnor till utbildningar inom IT. Enligt utbildning.se är IT och programmering de yrkes- och utbildningsområden som är minst jämställt, bara 20% av de som studerar inom system- och mjukvaruutveckling i Sverige är kvinnor.

    Vi behöver jobba aktivt för att vända den trenden och det kan vi göra genom att lyfta förebilder som tjejer kan identifiera sig med. Du behöver kunna se dig själv spela en roll i branschen för att vilja ingå i den. Statistik från rapporten “Unga kvinnor och IT” visar att de tjejer som känner någon som jobbar med IT också har större kännedom om yrket samt att fler tjejer tror att de skulle ha ett större intresse om de hade just en större kännedom.

    Girls in ICT deltagare klappar på roboten Pepper.

    Det finns också stereotypa bilder av vem som kan passa som programmerare och att det är ett ensamjobb, när det många gånger är ett väldigt kreativt jobb som utförs i team och där många olika egenskaper och förmågor behövs.

    – Kodning som uttrycksform gör det möjligt för barn och ungdomar att förverkliga idéer på nya kreativa sätt. Det arbete som vi gör tillsammans med Kodcentrum är viktigt för att fler tjejer och killar ska få upp ögonen för digitalt skapande. Vi vet dessutom att tjejers intresse för tekniska ämnen ökar när de har en kvinnlig förebild inom området och vi vill visa dem vilka möjligheter ny teknik och innovation kan erbjuda, säger Joke Palmkvist, ansvarig skola och högre utbildning på Microsoft.

    Kodcentrum och Microsoft anordnar ett par Girls in ICT-aktiviteter varje år, som är just mötesplatser där unga tjejer möter kvinnor från IT-branschen och får ställa frågor och tillsammans utforska digital teknik. Vi märker en stor skillnad på tjejernas delaktighet och engagemang när det är enbart tjejer som möts.

    Stina som jobbar på Microsoft är en av förebilderna tjejerna får träffa.

    Så vårt tips är att erbjuda mötesplatser där tjejer får möta kvinnliga förebilder som jobbar med IT så att de kan berätta vad de arbetar med, hur olika intressen och passioner kan få utlopp inom ett IT-jobb och hur utveckling av digital teknik kan hjälpa oss att lösa samhällsutmaningar. Låt tjejer ta plats och få känna sig självsäkra när de utforskar digital teknik. Det kan du göra genom att anordna trygga mötesplatser där tjejer få prova på programmering och digitalt skapande, utan killar och tillsammans med enbart kvinnliga handledare, till exempel en teknikklubb på skolan med kvinnliga fritidspedagoger!

    Kodcentrums kontakt: Lisa Söderlund

    Microsoft: Rebecka Andersson