Meny

Meny

  • Inger Tegelström - ny styrelseordförande

    Blogginlägg

    Inger Tegelström, rektor och verksamhetsutvecklare på Academedia, valdes till ny styrelseordförande för Kodcentrum på årsmötet 2019 som hölls på Norrsken House i Stockholm.

    - Det känns fantastiskt roligt och hedrande att få förtroende som styrelseordförande för Kodcentrum. Jag har alltid varit intresserad av digitalisering och implementeringen av media i skolan. Jag var för ett antal år sedan och drev på i debatten när vikten av programmering lyftes och en viktig fråga som drevs då var om det skulle komma in i skolan som ett eget ämne. Jag var redan då övertygad om att programmering skulle integreras i övriga ämnen. Då ställde vi också frågan om kodning är framtidens språk, men idag är programmering nutidens språk, säger Inger Tegelström.

    Inger Tegelström, som efterträder Marie Welin på posten som styrelseordförande, är utbildad fritidspedagog, lärare och rektor och har arbetat inom skolan sedan 90-talet. I sitt arbete har hon följt utvecklingen skolans digitalisering på nära håll. Hon kom först i kontakt med Kodcentrum via ett tips under Almedalen 2014, då frågan om programmering i skolan diskuterades under en workshop som hon deltog i. Inom två veckor efter skolstarten startades ett samarbete mellan Kodcentrum och Ingers dåvarande skola som resulterade i starten av en av Stockholms första kodstugor.

    - Det är alla barns rättighet att förstå digitalt skapande. Det är våra barn som ska driva samhället vidare och ta fram smarta lösningar för exempelvis hållbarhet. Ingen ska hamna utanför. För att nå dit behöver vi locka fram ett teknikintresse hos både flickor och pojkar samt öka mångfalden. Programmering och kodning handlar inte bara om att styra samhället utan även om att vi kan vara med och påverka invanda normer som stereotypa roller, mönster och spel, tillägger Inger Tegelström.

    - Kansliet ser fram emot samarbetet med styrelsen framöver med Inger som styrelseordförande. Just nu där jobbar vi bland annat mot att nå ut till en bredare målgrupp, utveckla den digitala läroplattformen. Vi arbetar också för att ta en mer aktiv plats i samhällsdebatten där vi lägger vikten på att föra seriösa samtal kring digitalisering, som sträcker sig långt utöver debatten kring skärmtid, säger Disa Jernudd, generalsekreterare på Kodcentrum.

    Övriga ledamöter i Kodcentrums styrelse är: Katarina Gustafsson, Elisen Lilliehöök, Daniel Sundelius, Maja Stridsberg, Daniel Sonesson, Andreas Johansson (nyinvald), Carolina Rattur Lindstedt (nyinvald) och Daniel Hallqvist.

  • Programmering på Agora

    Blogginlägg

    I söndags hade vi äran att få vara med på invigningen av Kulturhuset Agora i Skäggetorp i Linköping. Under dagen fick vi möjlighet att träffa omkring 150 barn och vuxna som var nyfikna att testa på programmering.

    - Att vara på plats under Agoras invigning var ett fantastiskt tillfälle för oss på Kodcentrum att nå ut med vår önskan om att alla barn ska få möjlighet att pröva på programmering. Vi hade en ström av nyfikna barn vars ögon lyste upp när de insåg att de var i kontroll över vad som hände på skärmen. Nu hoppas vi på att kunna erbjuda kodstugor på Agora med hjälp av volontärer och samarbetsskolor, Disa Jernudd, generalsekreterare på Kodcentrum.

    På vår station kunde man bland annat testa på att spela bananpiano med Makey Makey, skapa spel i Scratch och rita sin egen hjälte. Till vår hjälp hade vi volontärerna Fredrik, Agnes och Elisio.

    När jag frågade Elisio som arbetar som programmerare hos vårt stödföretag, IFS i Linköping varför han ville vara med berättade han att han vill att barn med intresse för digitalt skapande ska ha en möjlighet att komma igång och få en chans att ställa frågor till någon som är kunnig i ämnet, något han själv saknade när han var liten.

    - Det har varit jättespännande att få träffa så många barn. Alla har kommit in med olika bakgrund och intresse och jag gillar att man behöver anpassa sig för att fånga deras uppmärksamhet. Ibland är det en utmaning för mig att hitta ett sätt att inspirera och lära ut på utan att det blir tråkigt när de inte har några förkunskaper. De flesta barn får en aha-upplevelse när de trycker på en knapp och inser att de har lyckats skapa någonting som rör sig på skärmen, då blir de mer intresserade och känner att de har kontroll, Elisio Quintino, programmerare IFS.

    Jag fångade upp volontären Agnes efter att hon lekt robotkompis med några unga tjejer och frågade hur hon upplevt dagen. Agnes läser Innovativ programmering på Linköpings Universitet och är volontär i kodstugan. Hon bestämde sig för att plugga programmering efter att ha gått en sommarkurs då hon själv fick en wow-upplevelse när hon insåg vad man kan skapa med kod.

    - Det roligaste är när man märker att de blir imponerade över vad de själva kan skapa. Det är en härlig känsla att få vara med och boosta barnen självförtroende. Jag tror att barn behöver lära sig programmering tidigt för att det är ett viktigt framtidsyrke. Det finns en föreställning om att programmering är lite konstigt och svårt, men om de förstår vad det är och att de kan vara med och påverka samhället med kod blir det något helt annat. Känns väldigt viktigt att alla barn får samma möjlighet att prova på det, säger Agnes.

    Kulturhuset Agora består av ett bibliotek, en ateljé, ett café och bokningsbara möteslokaler. Här finns även en scen för dans, musik och teater. Agoras prioriterade målgrupp är flickor och kvinnor, vilket innebär att de aktiviteter som kommer att finnas i huset framöver främst kommer att rikta sig till denna målgrupp och fokusera på områden där intresset för gruppen finns. I en intervju med lokaltidningen Corren får kommunens kulturutvecklare, Carola Sandgrim, frågan om varför man väljer att rikta in sig på tjejer och varför det är viktigt.

    – Män tar över ytor mer än kvinnor, speciellt i ett område som Skäggetorp. Det här ska vara ett hus där man kan känna sig trygg, säger Carola.

    Vi på Kodcentrum håller med och hoppas kunna uppmuntra just tjejer att vara med på våra kodstugor i Linköping på Kulturhuset Agora. Stort tack till Agora och våra volntärer för en fantastisk dag!

     

  • Nytt skolmaterial om rymden ska väcka intresse för matematik och programmering

    Nyhet

    Myndigheten Rymdstyrelsen släpper tillsammans med de ideella föreningarna Kodcentrum och Mattecentrum elev- och lärarmaterialet ”Leia och björndjuren knäcker rymdkoden” – ett spännande rymdäventyr med kluriga uppdrag för elever i åk 4-6.

    Målet med ”Leia och björndjuren knäcker rymdkoden” är att på ett roligt och kreativt sätt öka ungas kunskap och intresse för naturvetenskap och matematik samt att stärka deras förmåga att lösa problem med hjälp av digitala verktyg. Materialet som består av ett elevmaterial och en lärarhandledning är kopplat till vår digitala verklighet med rymdteknik och rymdforskning i fokus.

    I den nationella strategin för skolans digitalisering slås fast att år 2020 ska den svenska skolan vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. För att nå dit måste ungas intresse inkluderas på vägen, vilket vi hoppas att detta material kan bidra till, säger Karolina Lisslö Gylfe på Mattecentrum.

     Med fokus på rymden, matematik och programmering får eleverna följa med björndjuren ut i rymden, med Mars som slutdestination. På vägen får de hjälpa björndjuren att lösa utmaningar som att samla rymdskrot, räkna ut koordinaterna för att nå månen och besöka satelliter som hjälper oss att förstå och utforska vår planet.

    Elevmaterialet presenteras i ett serieinspirerat format med lekfulla bilder som lockar till läsning. Eleverna får både lösa knepiga matematiska uppgifter och programmera spännande spel.

    –  Programmering handlar om att lösa utmaningar och att omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt med hjälp av digitala verktyg. Programmering i skolan ger en fantastisk möjlighet för elever att få diskutera och känna att de kan vara med och påverka samhällsutmaningar, som till exempel teknikutveckling och miljö- och klimatfrågor, menar Lisa Söderlund, verksamhetschef på Kodcentrum.

    Materialet innehåller en lärarhandledning som gör det enkelt för lärare att använda materialet i klassrummet. Det är kopplat till läroplanen och ger läraren möjlighet att arbeta ämnesintegrerat. Vi hoppas att materialet ska bidra till att fler unga blir intresserade av de naturvetenskapliga ämnena, rymden, teknik, programmering och matematik.

    Om Sverige ska vara ett konkurrenskraftigt land i framtiden krävs det att fler unga utbildar sig till matematiker, programmerare, naturvetare och civilingenjörer. Vi tror att lustfyllt lärande från tidiga åldrar kan vara en väg för att uppnå detta. Då många unga tycker att rymden är spännande tar vi avstamp i det intresset för att visa hur roligt det är med naturvetenskap, säger Anna Rathsman, generaldirektör vid Rymdstyrelsen.

    Elevmaterialet och lärarhandledningen ”Leia och björndjuren knäcker rymdkoden” är ett gratismaterial och sprids till barn och skolor genom Mattecentrums, Kodcentrums och Rymdstyrelsens nätverk och kanaler. Materialet finns tillgängligt för alla på organisationernas respektive hemsidor.

     

    Rymdstyrelsen.se

    Kodboken.se/rymdkoden

    Matteboken.se/rymdkoden

     

    Kontaktperson: 


    Mattecentrum:

    Karolina Lisslö Gylfe, Generalsekreterare

    010 - 102 22 30

    karolina@mattecentrum.se

     

    Kodcentrum:

    Lisa Söderlund, verksamhetschef

    070 – 307 54 89

    lisa@kodcentrum.se

     

    Rymdstyrelsen:

    Perina Stjernlöf, Ansvarig skola och utbildning

    08 – 409 077 97

    perina.stjernlof@snsa.se

  • Postkodstiftelsen på besök i Karlstad kodstuga

    Blogginlägg

    Solen i Karlstad sken härligt när Postkodstiftelsen i början av april klev av tåget från Stockholm. Postkodstiftelsens Generalsekreterare Marie Dahllöf, projektledare Jenny Jonstoij samt kommunikatör Ida Ömalm Ronvall var inbjudna att göra ett verksamhetsbesök i Kodcentrums kodstuga i Karlstad, som sedan hösten 2018 med stöd av Postkodstiftelsen drivs i Skaparverkstan på Karlstads Stadsbibliotek.

    Postkodstiftelsens stöd har gett Kodcentrum förutsättningar att etablera 3 nya kodstugor i landet, fördjupa och utveckla volontärsamarbete och pedagogik samt ta fram material och utöka tillgängligheten så fler barn kan nås av programmering genom Kodboken.se.

    - Tillgång till det digitala språket är en demokratifråga. Genom att ge alla barn lika förutsättningar för att lära sig programmering och digitalt skapande, bidrar Kodcentrum till att motverka att vissa grupper hamnar i ett digitalt utanförskap. Vi är därför otroligt stolta över att stötta Kodcentrum i deras uppstart av nya kodstugor,  säger Marie Dahllöf , Generalsekreterare för Postkodstiftelsen

    Jessica från Kodcentrum med Jenny, Ida och Marie från Postkodstiftelsen på plats i kodstugan. Foto: Simon Röjder

    Kodcentrums Jessica Berglund mötte Postkodstiftelsen och berättade hur Kodcentrums alla engagerade volontärer möter barnen i landets kodstugor varje vecka och hur vi med stöd av nationella och lokala samarbetspartners och sponsorer verkar för att etablera verksamheten och nå ut till fler barn och även grundskolelärare. Och om hur Karlstad kodstuga har fått en fin etablering i staden med ett dedikerat bibliotek, volontärsteam och gott samarbete.

    Deltagare och volontär klurar på berättelsen till spelet de skapar.

    För att ge besökarna en idé om vad barnen gör i kodstugan, fick de hoppa direkt in i programmeringen med en hands-on introduktion och provade såväl att klura datalogiska övningen Robotkompis som att programmera sitt första projekt i Scratch. Kod är för alla – det tyckte även Postkodstiftelsen.

    Postkodstiftelsens Ida Ömalm Ronvall klurar på datalogiska övningen Robotkompis med kollegornas algoritm. 

    Lokal samverkan i Karlstad ger kodstugan bästa förutsättningar

    Under besöket i Karlstad samlades några av de lokala samverkanspartners som Kodcentrum har kring kodstugan, från såväl kommunen och biblioteket som lokala IT- och tekniknätverk och volontärer.

    Främre raden fr.v: Jenny Jonstoij (projektledare Postkodstiftelsen), Moa Johansson (Skaparverkstan, Karlstad Stadsbiliotek), Johanna Larsson (Ordförande Karlstads Kultur- och Fritidsnämnd), Åsa Hansen (Bibliotekschef Karlstad Stadsbibliotek), Mikael Holmgren (Stiftelsen Compare Karlstad).
    Bakre raden fr.v: Jessica Berglund (Kodcentrum), Simon Röjder (Mirage Game Studio och volontär), Marie Dahllöf (Generalsekreterare Postkodstiftelsen).
    Foto: Ida Ömalm Ronvall (Postkodstiftelsen).

    Tillsammans hade vi en intressant och givande diskussion om vikten av programmering och digital kompetens för barn och unga och om varför ett Stadsbibliotek ser det som ett viktigt komplement till son verksamhet i övrigt. Postkodstiftelsen ställde intresserade frågor om kodstugan och samarbetet och beskrev varför de stöttar Kodcentrum och Karlstad kodstuga – och varför de ser det som viktigt för barn.

    - Vi tror också digital kunskap kommer bli ännu viktigare i framtiden och ser detta som en bra investering för kommande generationer. Att kodcentrum jobbar med att öka andelen tjejer som vill lära sig om programmering och digitalt skapande är också något vi tycker är bra och viktigt, menar Jenny Jonstoij, projektledare Postkodstiftelsen

    Diskussionen handlade även om hur samarbetet mellan ett stadsbibliotek och en ideell förening kan skapa förutsättningar för att etablera en kodstuga, där Bibliotekschef Åsa uttryckte att hon länge sett det som viktigt att satsa på och velat genomföra, men att det är något som kan kännas svårt att genomföra ensam för ett bibliotek. Hon säger;

    - Att arbeta för att främja den digitala kunskapsförmedlingen är ett svårt och komplicerat uppdrag att driva som ensam aktör. Digitalisering är fråga som berör alla och där samarbete är en förutsättning. I vårt samarbete med Kodstugan är vi olika aktörer som bidra med olika kunskaper, erfarenheter och resurser. Resultatet blir ett kraftfullare och hållbarare utfall än om bara en aktör hade genomfört allt på egen hand. Något som Kodcentrum har tillfört i samarbetet är att hitta och samordna kontakten med alla volontärer, administration av anmälningar och att tillhandahålla pedagogiskt material via kodboken.se. Dessa resurser skulle vara svårt för oss som bibliotek att ordna på egen hand.

     

    Barnen tog fram sina egna berättelsers röda tråd och vidareutveckla dem till spel. Volontär Moa Johansson med deltagare i kodstugan.

     

    Kodstugan tar plats i Karlstad

    När Karlstad Stadsbibliotek etablerade Skaparverkstan kom projektledaren Moa Johansson in och med sin bakgrund inom hemslöjd, men med intresse och nyfikenhet för makerkultur och programmering, kändes det mycket passande med en kodstuga genom Kodcentrum inom ramen för Skaparverkstan. Moa och Åsa säger att:

    - Vi ser vårt samarbete med Kodcentrum som en del i vårt arbete med Medie- och informationskunnighet. Genom Kodstugan bidrar vi med samlad kraft till den digitala kunskapsförmedlingen. Ett steg till att gå från passiv konsument till en kritisk tänkande och kreativ producent. Kodstugan är ett demokratiskt verktyg för att stärka den digitala självkänslan och självförtroendet som är viktiga förutsättningar för en demokratisk samhällsutveckling. Vi ser barnen som framtidens felsökare och i Kodstugan får de möjlighet att experimentera och med nyfikenhet ställa frågor för att lösa olika problem.

    Genom det lokala IT- och Teknikbranchnätverket som Compare står för, har Kodcentrum kunnat underlätta volontärsrekrytering och sprida kunskapen om kodstugan, där en fin volontärsgrupp var snart var på plats. Den har inför vårens termin växt ytterligare med fler såväl kvinnliga som manliga volontärer som tillsammans representerar en bred kompetens inom olika IT- och teknikområden.

    Mikael Holmgren från Stiftelsen Compare Karlstad besökte kodstugan och inspirerades av barnens skapande.

    - Den digitala sektorn står inför en enorm kompetensbrist. Flera insatser behövs för att locka en bredare målgrupp till branschen i Värmland, både idag och i framtiden. För att inspirera barn och unga  tycker vi att initiativet kring en kodstuga i Karlstad är jättebra. Vår förhoppning är att flera av företagen i Compare vill vara med och engagera sig så vi tillsammans kan inspirera de unga för möjligheterna som finns, menar Mikael Holmgren från Compare.

     

    Terminsavslutning i Karlstad

    Vårterminen i Karlstad har nu genomförts och såväl barngruppen som volontärgruppen har jobbat hårt och haft kul. Nära 20 barn i ålder 10-12 år har vid 6 tillfällen provat på såväl att programmera spel och berättelser i verktyget Scratch som att koppla teknik och lärt sig om hur kod byggs upp och fungerar. Volontärerna har inspirerat från sin egen yrkesroll och delat med sig av sina kunskaper.

    Barnen i kodstugan bygger och skapar i Scratch. 

    Moa beskriver att kodstugans olika tillfällen haft ett blandat innehåll med såväl att koda som enkla genomgångar om olika begrepp som algoritmer, villkor och loopar. De har även programmerat spel tillsammans och med hjälp av olika kreativa övningar för berättande har barnen fått skapa karaktärer, miljöer och att hitta en röd tråd i sina berättelser för att sedan omsätta detta till kod. Hon säger att det ”är fantastiskt roligt att se barnen förverkliga sina tankar och idéer och att samtidigt se hur dem växer i takt med alla problem dem löser när de skapar”.

    I kodstugan får barnen samarbeta och ta fram lösningar tillsammans. (Foto: Moa Johansson)

    Att hålla en kodstuga i en kreativ miljö som ett biblioteks skaparverkstad ser Moa som en stor fördel som hon tror påverkar barnen positivt. Att få programmera i en kreativ verkstad blir en annan upplevelse än att sitta i en stor traditionell datasal på ett företag, tänker hon, då Skaparverkstan är en miljö som inspirerar till lek, fantasi och skaparglädje.

    Volontär visade hur barnen kan koppla och koda med Makey Makey.

    När Moa får frågan om hur det är att ha Kodcentrums volontärer i Skaparverkstan och bibliotekets verksamhet, säger hon;

    - Att samarbeta med volontärerna har varit toppen! Volontärerna är engagerade personer som brinner för sitt yrke och som är otroligt generösa med sin tid och kunskap. Volontärerna har ofta kommit med idéer på förslag och upplägg av innehållet under kodstugekvällarna. För barnen spelar volontärerna en viktig roll genom att de får möjlighet att träffa någon som har som yrke att programmera. Genom att möta volontärerna får barnen upptäcka mångfalden i både vad man kan göra som programmerare och vem som är en programmerare.

    Postkodstiftelsen besökte kodstugan och inspirerades av alla barn och volontärers samskapande. Det var ett härligt besök, och dagen till ära hade volontärerna skapat flera stationer där barnen fick prova på såväl att koda och koppla med Makey Makey som att se 3D-printer jobba och koda spel. Postkodstiftelsen drog nytta av sina nyfunna kunskaper i programmering och gjorde sitt bästa att hänga med i barnens kodande.

    Volontären Simon Röjder visar Kodboken.se för Postkodstiftelsen och berättar om programmering i kodstugan. 

    - Det var otroligt givande och spännande att få besök Kodcentrums kodstuga i Karlstad och se verksamheten live. Barnen som deltog var helt uppslukade av sitt skapande, härligt att se! Innan det fick vi också förmånen att själva prova på några övningar från Kodboken.se och träffa ett antal lokala samarbetspartners, säger Marie Dahllöf, Generalsekreterare Postkodstiftelsen

    Jenny, Ida och Marie från Postkodstiftelsen avslutar i Karlstad kodsstuga med lite ettor och nollor i bagaget. 

    Jessica och Postkodstiftelsen kunde lämna kodstugan mycket inspirerade och med fina minnen. Det var en härlig dag i Karlstad och kodcentrum vill tacka såväl Postkodstiftelsen, Karlstad Stadsbibliotek  och deltagande mötesgäster, som volontärgruppen och barnen för denna fina dag!

    Och visst får vi anledning att återkomma, där bibliotekschef Åsa avslutar med orden;

    - Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete där vi kan fortsätta att erbjuda Kodstuga som en aktivitet för våra Karlstadsbor. Kodstugorna har varit uppskattade av såväl barn som föräldrar och vi ser att det finns ett stort växande behov och intresse av denna typ av aktivitet i Karlstad.

     

  • Välkommen Eva

    Blogginlägg

    Vi vill välkomna vår nya kollega, Eva, till team mötesplatser. För Eva är det viktigt att jobba med något som är meningsfullt där hon kan vara med och bidra till ett mer jämlikt samhälle.

    - Att som projektledare för Kodcentrums mötesplatser få vara med och skapa förutsättningar för möten mellan näringsliv, skola, IT- och tech, volontärer och barn känns både meningsfullt och utvecklande, säger Eva.

    Eva kommer från en minst sagt spännande bakgrund med erfarenheter som kommer att vara mycket användbara i hennes nya roll. Hon har en bred akademisk bakgrund inom psykologi, kvalitets- och ledarskapsutveckling samt systemutveckling. Eva har dessutom ett stort intresse för att effektivisera arbetssätt och stresshantering, vilket kommer att vara en mycket värdefull tillgång för Kodcentrum under de intensiva kodstugeperioderna under vår och höst.

    - Det känns jätteroligt att stärka vårt team på kansliet med Eva som bidrar med erfarenhet av integrationsarbete, att matcha kompetens till behov på arbetsmarknaden och hennes bakgrund inom IT och systemutveckling, säger generalsekreterare Disa Jernudd.

    Då Eva tidigare har arbetat som systemutvecklare har hon en god insikt i vad som krävs för att kodstugan ska fungera på bästa sätt. Och hennes erfarenhet som personlig coach, där hon de senaste åren har coachat arbetssökande och nyanlända till studier eller arbete, och eget ideellt engagemang, kommer att komma sig väl till pass vid rekrytering av volontärer.

    -  Jag ser fram emot att träffa barn, volontärer, skolor och näringsliv och att vara delaktig i att skapa förutsättningar för möten de emellan tillsammans med mina kollegor på Kodcentrum. 

    Välkommen Eva, vi är så glada att du är på plats!