Meny

Meny

Nyheter

  • Är du Kodcentrums nya Kommunikatör?

    Blogginlägg

    Kommunikatör, brinner för barn och ungas rätt till likvärdig utbildning och nyfiken på frågor inom digitalisering och IT/tech? Då kan du vara den vi söker.

    Kodcentrum är en ideell förening som gratis introducerar barn till programmering och digitalt skapande, samtidigt som vi breddar bilden av vem som kan programmera och vad som är uppbyggt av kod. Vi samlar ideella krafter, skolor, myndigheter, kommuner och näringsliv för att stärka barns digitala kunskaper och förmågor.

    Vår vision är att alla barn ska ha samma förutsättningar att lära sig programmering och digitalt skapande. Målet med vår verksamhet är att ge varje barn möjligheten, självförtroendet och förmågan att skapa med kod.

    Om tjänsten:

    Vi söker en kommunikatör som ansvarar för Kodcentrums varumärke, kommunikation och marknadsföring till vårt kansli på 6 personer i Stockholm. Som kommunikatör på Kodcentrum arbetar du med barn i fokus och kommunicerar mot våra målgrupper lärare, föräldrar och samarbetspartners. Du kommer att vara involverad i projekt med interna och externa parter där du driver, producerar och säkerställer att kommunikationen är relevant, effektiv och trovärdig. Du arbetar lika mycket på eget initiativ som på uppdrag av andra. Hos oss kan vi lova att dina arbetsdagar blir varierande och utvecklande.

     

    För att du ska trivas i denna roll tror vi att du:

      • Är van att arbeta med webbpubliceringsverktyg och SEO-optimering.
      • Har erfarenhet av att arbeta både strategiskt och operativt med sociala medier.
      • Har kunskaper i Business Manager.
      • Har erfarenhet av bildbehandling och fotografering.
      • Kan skapa rörligt material, ex. filma och producera videor och livestreama.

     

    Vi söker dig som har:

      • En högskoleexamen i kommunikation eller annan likvärdig utbildning.
      • Minst tre års dokumenterad arbetslivserfarenhet inom kommunikationsområdet.

     

    Följande är meriterande:

      • Goda kunskaper i Google Analytics och Google Ads.
      • Goda kunskaper i Creative Cloud.
      • Erfarenhet av opinionsbildningsarbete

     

    Personliga egenskaper:

    I den här rollen är det viktigt att du är serviceinriktad, initiativtagande, driven och noggrann i ditt arbete. Du har en god kommunikationsförmåga, är kreativ och hittar nya och aktuella vägar att kommunicera.

     

    Vi erbjuder:

      • En inspirerande, fartfylld och värderingsdriven arbetsplats med digital demokrati i fokus.
      • En arbetsroll med stor frihet under ansvar och ett varierande uppdrag med stort mandat där vi är lyhörda kring dina drivkrafter, åsikter och tankar.
      • Välkomnande arbetsmiljö centralt i Stockholm, kompetensutveckling, bra försäkringar och friskvårdsbidrag.

     

    Tjänsten är en projektanställning om 100% på ett år, med chans till förlängning.

    Tjänsten inkluderar vissa resor inom Sverige och en del kvälls- och helgarbete då en del av våra aktiviteter sker efter arbetstid.

    Kodcentrum vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten och lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

    Varmt välkommen att mejla din ansökan i form av cv och personligt brev till disa@kodcentrum.se senast 5 augusti 2020. 

     

    Läs mer om Kodcentrum på www.kodcentrum.se och vår pedagogiska plattform www.kodboken.se.

     

    Kontakt för frågor:

    Disa Jernudd

    Generalsekreterare

    0763-056501

    disa@kodcentrum.se

     

    Kodcentrum sparar endast ditt personliga brev och ditt CV tills den utlysta tjänsten är tillsatt. När tjänsten är tillsatt så raderas ditt personliga brev och ditt CV från våra system och uppgifterna hanteras under ansökningsperioden endast av personer på Kodcentrums kansli.

  • Möt en kodare

    Blogginlägg

    Barn är otroligt nyfikna på det digitala, men många vet inte vad det innebär att jobba med IT och teknik. Därför lanserar vi nu konceptet – Möt en kodare, digitala skolbesök för att visa barn vad man kan jobba med i vår digitala värld.

    Det finns många barn som är nyfikna på IT och programmering, men vad gör egentligen alla vuxna som jobbar med det om dagarna? Med konceptet Möt en kodare vill vi ge mellanstadieelever och deras lärare en djupare förståelse för kod och genom digitala möten med kodare ge dem möjligheten att skaffa sig förebilder inom IT/tech.

    Genom att bjuda in en kodare i klassrummet som får berätta vad hen gör på sitt jobb öppnar vi upp just för skapandet av förebilder. Kanske finns det en förebild som har gått på just er skola när de var små och som nu jobbar med teknik inom sjukvård, miljö, mode, bygg eller något annat som man inte automatiskt kopplar ihop med teknik. Eller kanske är hen civilingenjör, projektledare eller programmerare som arbetar med ett spännande projekt på en kommun eller ett företag.

     

    Vi tror att det är jätteviktigt att barn får möta människor som kan berätta vad dem gör och visa på hur mycket möjligheter det finns i vår digitala värld och att alla behövs! Vi vet att det är våra olikheter som är våra styrkor och det är det vi vill visa barnen.

    Klicka här om du vill bjuda in en kodare till ditt klassrum. Eller jobbar du med IT eller teknik och vill besöka en skola, klicka här.

  • Nya styrelseledamöter i Kodcentrum

    Blogginlägg

    Amer Mohammed, Ariella Rotstein Gille och Daniel Eidhagen valdes under helgens årsmöte in i Kodcentrums styrelse. Tillsammans med övriga styrelsen kommer de att bidra till att väcka intresset för programmering och digitalt skapande och ge varje barn möjligheten, självförtroendet och förmågan att skapa med kod. 

    Amer är CDO på Coop och en seriös technörd med tre kraschade startups och en exit bakom sig. Det första ”riktiga” jobbet var som innovationschef och förändringsledare på Stena Line där han under fem år tog bolaget från att knappt veta vad digitalisering innebär till att vara det enda rederiet i världen som har en Head of A.I på lönelistan. 

    Ariella är Co-lead på ICAx, en innovationshub, där hon är med och leder en innovationsresa inom ICA. Att starta upp nya tjänster och roller med förändring och kulturförflyttningar som centrala delar har varit en röd tråd genom de uppdrag Ariella tagit sig an. Det har innefattat alltifrån att starta upp varumärkeschefsrollen på ICA för ICAs EMV som bl a ligger bakom framtagandet och utvecklingen av produktserien ICA I love eco, till att i rollen som marknadschef vara med och starta Afound, ett av H&Ms senaste koncept.

    Daniel är förändringsagent, utvecklingsledare och grundare av företaget AD Tillsammans AB. Han är grym på strategisk utveckling och har en lång och gedigen erfarenhet från både stora och små ideella föreningar. Daniel samarbetar ofta med kommuner och har vana att jobba i hybrid mellan näringsliv, offentlig sektor och föreningsliv.  

    -   Amer, Ariella och Daniels samlade kompetens inom digitalisering och innovation i kombination med deras engagemang och intresse för Kodcentrums idé är ett viktigt tillskott till Kodcentrums styrelse. Att gå från startup till nästa nivå med en ekonomisk och verksamhetsmässig hållbar strategi är i fokus framöver och deras erfarenheter är otroligt värdefulla i det arbetet, säger Inger Tegelström, styrelseordförande för Kodcentrum. 

    Läs mer om Kodcentrums styrelse på här.

     

     

  • Nya aktiviteter, nya utmaningar och nya möjligheter 

    Blogginlägg

    Kodcentrum hade massor av planer inför våren med kodstugor, kodkupor, hack, festivaler, Järvaveckan och så mycket mer. Aktiviteter som alla innebar fysisk kontakt, i alla fall i planerna.

    Barn som kodar på sportlovskurs på Schibsted. 

    Vi kom igång med en del, men fick vecka efter vecka pausa det som kommit igång och lägga alla andra planerade aktiviteter på is tillsvidare. Så blev frågan – Vad gör vi nu? Som en organisation som jobbar med att introducera programmering och digitalt skapande kändes det naturligt att vi skulle flytta fysiskt till online. Dags att leva som vi lär – vi pratar i vårat material om att det är bra att misslyckas (’fail fast’) och att man inte ska vara rädd för att pröva nytt. 

    Sagt och gjort, vi applicerade lite sprint-tänk, bildade två olika team och allokerade 3 dagar till att komma på nya leveransformer som passade med dagens samhällssituation. Vi tog med oss att det inte handlade om att leverera perfekta lösningar utan att helt enkelt leverera och utveckla och förfina på vägen. En vecka senare hade vi gått från idé till prototyp och gick ut i våra kanaler med information om: 

    Kodboken på distans – Vi skapade en samlingssida på Kodboken där vi tipsar om webbinarier, lektionsplaneringar och material på Kodboken som är kostnadsfritt att använda och som fungerar för fjärr- och distansundervisning.  

    Lärarwebbinarium om Rymdkoden tillsammans med Perina från Rymdstyrelsen och läraren Gabriele.

    Webbinarium för lärare – Vi bjuder in till lärare till två webbinarier i veckan där de får träffar vår pedagog Lisa Söderlund, volontärer och gäster. Webbinariet pågår i 30 minuter och sedan ytterligare 15 minuter för de som vill stanna kvar och köra eftersnack. Teman har bl a varit Knäck rymdkoden med matte och programmering, Kodboken som resurs för digitala lektioner, Hur funkar kod och algoritmer? Och Min robot – gå från idé till prototyp i Scratch. Vi kan intyga om att det går utmärkt att köra analoga lekar online.

    Vår pedagog Jessica och volontären Johan under ett livehackathon.

    Koda live med Kodcentrum – En gång i veckan bjuder vi in till ett livehack med vår pedagog Jessica Berglund och volontärer som förutom att koda med oss berättar om vad de gör på jobbet och finns med i chatt för att hjälpa till när det behövs. Här har upplägget varit att vi efter en kort introduktion får en genomgång på 30 minuter av ett Scratch-uppdrag och sedan håller chatten öppen i 2h för att finnas tillhands när barnen kommer igång med sitt kodande. (Rekordet har varit en klass som satt uppkopplade mellan 9 fram till 13:15 och kodade spelet Labyrinten.) Ibland kopplar vi upp oss igen för att gemensam genomgång av utmaningar och även på slutet för att belysa olika projekt som lagts i Scratch-studion.  

    Chattfunktion – Vi lade upp en chattfunktion för att bli tillgängliga och kunna ge snabba svar när barn, lärare och hela klasser fastnat med en programmeringsuppgift eller vill få tips. 

    Det är en spännande fas vi är inne i och vi lär oss ofantligt mycket, men det finns självfallet utmaningar och frågeställningar. Kodcentrum värnar om att alla ska ha samma förutsättningar — hur säkerställer vi att det finns enheter och uppkoppling att jobba på, eller att man ens vet att vi är igång? Nya leveransformer kräver anpassning av material och dessutom olika enheter — programmering på padda är inte samma som på dator och hur gör vi på mobilen som vi tror är mest tillgänglig?

    Sedan har vi volontärskapet. Våra volontärer är våra hjältar, men nya leveransformer och nya förutsättningar innebär förändringar i volontärmöjligheter vilket kan innebära att man tappar intresse, men å andra sidan att andra blir mer benägna att anmäla sig. Man kan fortsätta med reflektionerna i all evighet, men en sak är säker, vad det händer saker! 

    Vi fortsätter med att utmana oss på Kodcentrum och har mycket att ta med oss efter att vi kan börja träffa våra deltagare, volontärer, samarbetspartners och arbetskamrater fysiskt igen.  

  • Sportlovskurs på Schibsted

    Blogginlägg

    Schibsted vill tillgängliggöra framtidens språk; programmering. Projektet; Kids Coding Camp arrangerades i samarbete med Kodcentrum som en sportlovskurs för att stötta och peppa barn att intressera sig för kodning.

    Ida Nilsson berättar om vd Schibsted gör.

    Alla är inte lediga på sportlovet. 20 barn från Rinkeby Folkets Hus och Swedish Gambian Youth valde att dedikera sportlovet åt att lära sig att koda tillsammans med oss och Schibsted på Kids Coding Camp. 

    Under tre dagar har barnen fått lära sig grunderna i Scratch, testat på att koda både egna Bug Race spel och Labyrinten och lekt datorfria lekar. Som handledare fanns förutom Kodcentrum utan även fyra programmerings kunniga KTH studenter och flera av Schibsteds egna programmerare.  

    - Jag är så imponerad över hur duktiga barnen är, de förstår direkt och snappar upp vad det är de ska göra och sen kör de bara. Helt orädda för att göra fel, säger Ida Nilsson, Employer branding specialist och projektledare för Kids Coding Camp på Schibsted.  

    Det uppstår mycket gemensamt klurande när man skapar spel.

    Oftast kör vi barnhack där barnen får prova på att koda under några timmar, men under den här kursen har deltagarna fått dyka djupare in i Scratch. Flera av barnen hinner avancera sina spel med poängräknare, flera spelare och banor, vi får till och med se ett och annat fusk med sprajtar som kan gå genom väggar eller teleportera sig till en bonusbana.  

    - Det har varit full fart under alla tre dagar och fantastiskt roligt! Framför allt att se hur barnen haft egna idéer till sina spel men även till vad SVD Junior borde skriva om och vad Schibsteds investerare borde satsa på för appar och spel som kan bidra till en positiv påverkan på klimatet. Jag hoppas och tror att barnen kände att de fick förverkliga sina idéer och få sina röster hörda! säger Lisa Söderlund, Verksamhetschef och pedagogiskt ansvarig på Kodcentrum.  

    Vi träffar Rockbjörnen på Aftonbladet som bjuder på smoothies.

    Det var inte bara kod som stod på schemat under de här tre dagarna, vi fick även möjlighet att besöka flera av de företag som ingår i Schibsted koncernen. Vi började med ett besök på Blocket där barnen fick veta att Blocket startades av en enda person i Skåne och var först bara en regional köp- och säljsajt för skåneborna. Sajten växte och lanserades över hela Sverige 1997. År 2003 köpte Schibsted upp Blocket som då hade två anställda. 

     - Jag ska också komma på ett företag som ni kommer vilja köpa av mig. Sånt här är jag bra på, jag är smart, säger Mams som annars varit ganska tystlåten. 

    Barnen tar selfies med youtubern Mauri Hermundsson.

    Nästa anhalt blev Aftonbladet där vi av en händelse fick träffa Mauri Hermundsson, även känd som Mustiga Mauri genom Youtube-kanalen Uppdrag: Mat. Det blev selfiekalas och det fälldes en och annan glädjetår 

    - Det här är den bästa dagen i hela mitt liv, utbrister Selma när vi lämnar Aftonbladet, hon svävandes på små rosa moln.  

    Barnen får träffa redaktionen för SVD Junior.

    Rundvandringen avslutades på SvD Junior där vi får träffa flera reportrar som skriver för tidningen. Genast uppstod det flera frågor kring det högaktuella viruset Corona.  

    - Jag har astma och är allergisk mot en massa olika saker, kan jag dö om jag får coronaviruset? frågar Awa försiktigt.  

    Allvaret smög sig på och flera av barnen ställde frågor och delade tankar om viruset som det märktes att de hade funderat på. Reportrarna fångade upp situationen och bad barnen skriva ner de frågor de hade kring viruset som de kan svara på i nästa nummer av SvD Junior. Sedan vände de samtalet till ett något lättare ämne och pratade om barnen favorit Youtubers 

    KTH studenterna som hjälper till under lägret är experter på Scratch.

    - Det är så viktigt för barnen att de får vara med om sånna här saker, där de får känna att de hörs och syns. De säger det inte så att ni hör, men till oss säger dem att de vill jobba här när de blir stora. Att de får känna att de blir tagna på allvar och är viktiga gör att de växer något enormt som människor, säger Fardosa Omar från Rinkeby Folkets Hus.  

    Att skapa tillsammans var en av kursens höjdpunkter.

    Under dag nummer två avbröt vi kodandet en stund för att träffa Kajsa Gatenbeck, Investment manager på Schibstedför Innovation Hour. Under denna timme fick barnen sitta i grupper och diskutera digitala innovationer som kan rädda klimatet. Idéerna pitchade de sedan i helgrupp till Kajsa.  

    Allt skapande kräver kreativa pauser. King kallades denna variant av rundpingis.

    - Vi skulle skapa som en dammsugarbåt som kunde suga upp all plast i havet, säger Bai. 

    - Och vi skulle skapa ett spel där man både kan vinna och förlora pengar. Oavsett som du vinner eller förlorar så kan pengarna bara användas till välgörenhet, fortsätter Benjamin.  

    - Häftigt! Vilka fantastiska idéer ni har allihop! När ni har kommit lite längre med era produkter sen får ni komma tillbaka till mig så ska jag se om Schibsted kan vara med och investera i dem, säger Kajsa.  

    KTH studenten John fick utmana sina spelkunskaper.

    Dag tre ägnades mestadels åt kodande, med fokus på att göra klart de spel som påbörjats inför vernissagen som hölls i slutet av dagen. Efter tre dagars kodande har spelen hunnit bli riktigt avancerade och några hann till och med bygga egna spelkontroller som de kopplade ihop med Makey Makey. 

    För att bygga spelkontroller behövs material som leder ström.

    En spelkontroll har kopplats ihop med Makey Makey för att styra spelet i Scratch.

    Barnen var otroligt stolta när de gick fram till den stora skärmen och visade upp vad de hade skapat. Nästan alla ville visa och dela med sig av vad de hade åstadkommit under kursen och flera var ivriga att få komma hem och visa både föräldrar och syskon.  

    Att få visa sina spel och utmana kompisarna var en riktig höjdpunkt.