Meny

Meny

Nytt från Kodcentrum

Följ alla nyheter från Kodcentrum här.
Vill du ha nyhetsbrevet "Koda med barn"? Anmäl dig här.

  • Vårterminen i kodstugorna!

    Nyhet

    Kodstugan på Spotify i Göteborg

    Ännu en glimrande vårtermin i Kodcentrums kodstugor  är nu avslutad. Från Malmö till Skellefteå har vårens kodstugor som vanligt bjudit på en explosion av fantasifulla idéer och kluriga projekt!

    Vad sägs om ett spel där en flygande flodhäst ska fånga tårtor eller ett ritprogram där man kan rita med regnbågsfärg? Det är bara ett litet axplock av alla kreativa skapelser barnen som deltagit i våra kodstugor under våren programmerat. 

    Tillsammans med våra fantastiska volontärer har nästan 200 barn mellan 9-13 år fått upptäcka och utforska vad man kan skapa med kod. Terminen i våra kodstugor är nio tillfällen lång och deltagarna får prova på att göra egna animerade berättelser, spel och appar.

    Det har även bjudits på nya pedagogiska inslag utvecklade i kodstugorna. I Skellefteå fick barnen undersöka ett glosprogram och klura på vilka delar i programmet som saknades för att det skulle fungera. Ett kul sätt att introducera deltagarna till begrepp som variabler och listor!

    Grej of the day i Göteborgs kodstuga

    Våra volontärer i Göteborg har infört kodstugans ”Grej of the day” inspirerade av den pedagogiska metoden populär bland lärare, där ett specifikt koncept lyfts fram på ett roligt sätt och får genomsyra tillfället som en röd tråd. Vad sägs till exempel om att lära sig om variabler med hjälp av glasslådor?

    I Linköping avslutades terminen med ett spännande besök – roboten Elsa tillsammans med robotexperten Fredrik Löfgren som gjorde barnen så nyfikna att det blev robotsnack hela kodstugetillfället!

    Här kan du titta på projekt kodat under vårterminen:

    Kodstugornas studios är frivilliga att lägga upp projekt i och därför finns inte alla deltagare eller kodstugor med här.

    12 kodstugor till hösten

    Kodcentrum har kodstugor landet runt, lokaliserade i Malmö, Göteborg, Linköping, Stockholm, Skellefteå, Umeå, Uppsala och Västerås. I dem utforskar barn programmering och digitalt skapande tillsammans med våra volontärer, kodande förebilder som till vardags är yrkesverksamma inom IT/tech eller studerande. 

    Höstterminen startar igen under september – då med ett tillskott av ännu en kodstuga i Göteborg. Tillsammans med vår huvudsponsor Sigma öppnar vi dörrarna till en ny kodstuga på deras huvudkontor i Göteborg. Härliga nyheter som innebär att vi kan ta emot ännu fler kodsugna barn i 12 kodstugor runt om i landet!

    Du kan anmäla intresse för ditt barn 9-13 år till en av höstens kodstugor här.

    Är du nyfiken på att bli volontär? Läs mer och anmäl dig här.

     

    Bilder: Johan Larsson, volontär i Göteborgs kodstuga på Spotify.

     

     

  • Besök oss i Almedalen

    Nyhet

    Onsdagen den 5 juli kl 13.00-15.00 arrangerar vi seminariet Det digitala lärandet – Hur implementeras programmering i läroplanen för grundskolan? tillsammans med Microsoft. 

    År 2018 implementeras regeringens beslut att införa programmering och digitalt skapande i läroplanen för grundskolan. Beslutet kommer att påverka tusentals lärare och redan nu behöver skolan genomgå ett förändringsarbete. Hur kan vi tillsammans verka för att ge lärare goda förutsättningar och för att säkerställa en likvärdig utbildning för eleverna? Vilken roll har ideella organisationen som kittet mellan kommun, skola och näringslivet?

    Välkommen till ett seminarium där huvudmän, skolledare, IKT-utvecklare och aktörer från sektorsamverkande projekt delar erfarenheter av kompetenshöjande insatser och modeller för att tillsammans stödja den förändring som skolan står inför. Ta del av exempel och diskutera i bikupor tillsammans med kollegor från hela Sverige.

    Medverkande

    • Katarina Berg, Global HR-chef, Spotify
    • Emil Robertsson, VD, Informator
    • Lisa Söderlund, Pedagog, Kodcentrum
    • Magdalena Kågström, Chef Digitalt lärande, Skellefteå kommun
    • Annika Hedås-Falk, Projektledare skolutveckling, Stockholms stad
    • Viktor Sebes, Innehållsansvarig, EdQu
    • Joke Palmkvist, Moderator, ansvarig för skola och högre utbildning, Microsoft

    Plats
    Pickit, Södra Kyrkogatan 3, våning 2

    Dag
    5/7 2017 13:00 - 15:00

  • Framtidsmusik på årets Teklafestival

    Nyhet

    Kodcentrums workshop på Teklafestival

    Årets Teklafestival på KTH drog 400 tjejer mellan 11-15 år som testade allt från digital musikproduktion till att visionera om framtidens smarta teknik. På Kodcentrums workshop skapades framtida musikspelare med kod!

    I lördags, den 22 april, var det dags för Teklafestival för tredje året i rad. Tekla är Robyns teknikfestival som arrangeras av KTH och där ideella organisationer och företag inom IT och tech samlas för att inspirera tjejer till att skapa med teknik och programmering. 

    Teklafestival
    Teklafestivalen inleddes med Popkollos uppvärmningsövningar.

    Kodcentrum var på plats precis som förra året, denna gång på temat framtidens musik! Deltagarna fick spåna idéer för hur musikspelare i framtiden skulle kunna se ut och fungera med hjälp av sensorer och smart teknik, och därefter programmera en digital prototyp i Scratch. 

    Workshopen inleddes med en kreativ idéövning: Vad händer om du kombinerar en streamingtjänst för musik som Spotify med en kudde och en ljussensor? Eller med ett par sneakers och en hastighetsmätare? Vad skulle du själv vilja kombinera för prylar och sensorer för att skapa en musikspelare som passar dig?

    Musikspelare kodad i Scratch

    Bland idéerna fanns ett paraply som spelar olika musik om det regnar eller är sol ute, ett musikplåster som spelar olika musik beroende på om du har ett sår eller om det har läkt, och ett par orienteringsskor som spelar peppig eller lugn musik beroende på om orienteraren springer eller står stilla och behöver fokusera och tyda kartan.

    Deltagarna kodade sina musikspelare i Scratch utifrån en variabel som angav det som den tänkta sensorn skulle mäta, till exempel stå stilla/springa, ljust/mörkt, glad/ledsen. Beroende på om värdet var sant eller falskt, 1 eller 0, spelade musikspelaren alltså musik som passade till just den situtationen! 

    Här kan du prova de framtida musikspelare som skapades i Scratch.

  • Ronnie Schmidt blir Kodcentrums nya generalsekreterare

    Nyhet

    Ronnie Schmidt

    Ronnie Schmidt blir ny generalsekreterare på Kodcentrum och tar vid efter Emelie Dahlström för att möjliggöra att fler barn och unga inspireras till att prova på programmering och digitalt skapande.

    Den 5 juni välkomnar vi Kodcentrums nya generalsekreterare Ronnie Schmidt, som tar vid efter Emelie Dahlström. Ronnie kommer närmast från Reach for Change, en ideell organisation grundad av Kinnevik och Sara Damber som stödjer sociala entreprenörer med idéer som gör livet bättre för barn och unga. På Reach for Change var Ronnie regionchef i Norra Europa med ansvar för verksamheten i Norge, Danmark, Estland, Lettland och Litauen samt för Reach for Change centrala partners i Sverige.

    Ronnie har en bakgrund inom PR, digital kommunikation och marknadsföring och har tidigare varit marknadschef på underhållningskoncernen MTG (RIX FM och Bandit Rock) och drev dessförinnan ett flertal egna företag inom musik och upplevelse-industrin.

    - Kodcentrum har på imponerande kort tid gjort ett stort avtryck och därmed givit många barn möjligheten att prova på kodning och digitalt skapande. Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med teamet, våra partners och fantastiska volontärer fortsätta att utveckla Kodcentrum och verka för att ännu fler barn får möjligheten framöver, säger Ronnie Schmidt.


    Om Kodcentrum

    Kodcentrum är en ideell förening som helt gratis introducerar barn och unga till programmering och digitalt skapande. 

    Kodcentrum vill bidra till att fler barn och unga får upp ögonen för IT och programmering, oavsett socioekonomisk bakgrund eller kön. Vi ser att grundläggande kunskaper i programmering och digitalt skapande är en förutsättning för att kunna ta del av viktiga samhällsfunktioner och tjänster så väl som att vara med och påverka sin digitala omvärld.

    I våra kodstugor och barnhack möter barn och unga Kodcentrums engagerade volontärer som till vardags är yrkesverksamma eller studerar inom programmering. På sajten Kodboken.se finns allt vårt pedagogiska material som är helt gratis att använda hemma, i skolan eller på fritiden.

    Genom lokala samarbeten med skolor, bibliotek och företag engagerar vi lärare som själva vill komma igång med programmering i klassrummet, bibliotek som vill bredda sin verksamhet till att även inkludera digitalt skapande, och företag inom IT-sektorn som vill involvera sina anställda att vara förebilder för nästa generations kodare. 

    Skolan står inför ett stort kunskapslyft för att erbjuda alla elever likvärdig digital kompetens och grundläggande programmeringskunskaper. Som stöd samlar Kodcentrum det pedagogiska material, och de erfarenheter som gjorts i våra kodstugor, på sajten Kodboken.se. 


    Kontakt
    Marie Welin, ordförande för Kodcentrum
    marie@kodcentrum.se
    072-222 38 32

     

  • Koda i skolan – Nytt läromedel ska få lärare att bli digitala

    Nyhet

    2018 implementeras regeringens beslut att införa programmering och digitalt skapande i läroplanen för grundskolan. Beslutet kommer att påverka tusentals lärare. Därför lanseras nu Koda i skolan, ett nytt läromedel som ska göra det enkelt för lärare att komma igång med programmering. Koda i skolan har tagits fram av den ideella föreningen Kodcentrum och edtechbolaget EdQu.

    Koda i skolan är ett läromedel som tagits fram för att på ett inspirerande sätt öka förståelsen för programmering och digitalt skapande bland lärare och elever i grundskolan. Allt innehåll har en tydlig koppling till läroplanen och har utvecklats tillsammans  med pilotskolorna Vittra Brotorp i Hallonbergen,  Enbacksskolan i Tensta och Lugnets skola i Hammarby Sjöstad.

     - Målet med Koda i skolan är att ge lärare en introduktion till programmering och digitala verktyg som enkelt går att använda i den egna undervisningen utan att tappa den viktiga kopplingen till läroplanen. Vi ser att många lärare gärna vill komma igång men saknar tid och konkreta exempel på hur de ska göra och därför känns det väldigt roligt att äntligen göra materialet tillgängligt för alla lärare via kodboken.se och EdQus läromedelsportal, säger Lisa Söderlund, pedagog och projektledare för Kodcentrum.

    Koda i skolan är ett läromedel i två kompletterande delar. En del består av lektionsmaterial som finns tillgängligt på kodboken.se som tagits fram tillsammans med Kodcentrums samarbetspartners Spotify och spelstudion Paradox Interactive. På www.edqu.se kan elever och lärare träna och lära sig om kod. Här kan läraren också testa och utvärdera om eleverna har ökat sin förståelse efter att ha jobbat med övningar på kodboken.se.

    Med Koda i skolan kan elever och lärare även lära sig mer om vad datalogiskt tänkande, programmering och digital kompetens innebär. I korta avsnitt under samlingsnamnet Fatta koden  ges vardagsnära förklaringar och exempel på begrepp som kan upplevas abstrakta och krångliga.

    Med Koda i skolan ville vi skapa något som kan vara lärorikt och ögonöppnande både för elever och lärare. Med pilotskolornas feedback och idéer har vi landat i något som vi tror verkligen möter ett behov och kan skapa ett kunskapslyft. Vi hoppas att så många som möjligt passar på (både barn och vuxna) och experimenterar med Koda i skolan, säger Viktor Sebes på EdQu.    

    Materialet finns tillgängligt på kodboken.se och edqu.se. Det fortsätter att utvecklas tillsammans med skolor i hela landet under resten av året. Projektet är finansierat inom ramen för Vinnovas satsning på digitalisering av framtidens skola och utöver EdQu så medverkat grundskolorna Vittra Brotorp, Informator Utbildning, Spotify och Obviuse i projektet. 

    Kontakt för Kodcentrum och EdQu

    Maria Fabricius
    Presskontakt
    Tel: 076-308 57 23

    Om Kodcentrum
    Kodcentrum vill bidra till att fler barn och unga får upp ögonen för IT och programmering, oavsett socioekonomisk bakgrund eller kön. Vi ser att grundläggande kunskaper i programmering och digitalt skapande är en förutsättning för att kunna ta del av viktiga samhällsfunktioner och tjänster.

    Genom lokala samarbeten med skolor, bibliotek och företag engagerar vi lärare som själva vill komma igång med programmering i klassrummet, bibliotek som vill bredda sin verksamhet till att även inkludera digitalt skapande, och företag inom IT-sektorn som vill involvera sina anställda att vara förebilder för nästa generations kodare. Skolan står inför ett stort kunskapslyft för att erbjuda alla elever likvärdig digital kompetens och grundläggande programmeringskunskaper. Som stöd samlar Kodcentrum det pedagogiska material och de erfarenheter som gjorts under de fyra terminer som våra kodstugor har varit igång.

    Om EdQu
    EdQu låter lärare använda och skapa läromedel på nya sätt. Vi vill att fördelarna med digitalisering ska synas och kännas när elever och lärare jobbar med våra läromedel. För läraren innebär detta att det i varje läromedel finns inbyggda verktyg som stödjer läraren i undervisningen och visar upp lärandet efter varje lektion. Vi tror också att varje lärare har full koll på sitt klassrum och att de därför även borde ha det över sina läromedel. Vår filosofi är därför att släppa vårt innehåll fritt för våra användare, så att de själva kan skapa sitt skräddarsydda läromedel.

    EdQu erbjuder idag en uppsättning läromedel för grundskola och gymnasium, samt skapar anpassade läromedel och analyser för skolor och huvudmän. Med hjälp av smart adaptivitet och genomtänkt gamification vill vi utmana och hjälpa varje elev att utveckla sina kunskaper, samt låta lärare och skolledare följa varje elevs lärande i detalj.