Meny

Meny

Nytt från Kodcentrum

Följ alla nyheter från Kodcentrum här.
Vill du ha nyhetsbrevet "Koda med barn"? Anmäl dig här.

  • Våga utforska ihop med eleverna och våga misslyckas!

    Blogginlägg

    FridaRit illustrerade våra diskussioner såhär fint.  Cred: fridarit.com / @fridaritcom / #fridarit

    Digital illustration: fridarit.com

    Tillsammans med Microsoft så arrangerade vi under Almedalsveckan i Visby ett välbesökt samtal på Pickit om det digitala lärandet; dess möjligheter och dess utmaningar. Under tre panelsamtal så diskuterade vi hur vi ska lyckas med programmering och digitalt skapande i undervisningen nu när programmering är en del av läroplanen från och med 1 juli 2018. 

    Inledningsvis så berättade Magdalena Kågström och Andreas Hedlund från Skellefteå Kommun mer om deras arbete med att fortbilda lärare och hur de tagit fram lektionsmaterial för att få in programmering och digitalt skapande i grundskolan. De nämnde att de trots lågt intresse initialt påbörjade arbetet redan 2014 men att intresset växt sig allt starkare bland lärarna genom åren och att de nu introducerat programmeringsväskor med material (t.e.x robotar) som alla skolor i kommunen kan låna. I samma panel så berättade även Annika Hedås Falk från Stockholm Stad mer om samarbetet som staden har med Kodcentrum och om Stadshushacket som ägde rum tidigare i år.

    I den andra panelen för dagen så diskuterade Emil Robertsson från Informator Utbildning och Katarina Berg från Spotify mer om lärarens roll; hur viktig den är och hur den kan behöva förändras i framtiden. Vilka förmågor och egenskaper är det vi behöver utveckla? Skulle lärare kunna arbeta med mer agila metoder?; var några av frågorna som diskuterades.   

    I den sista panelen för dagen så berättade Lisa Söderlund från Kodcentrum och Viktor Sebes från edtech-företaget EdQu mer om projektet Koda i skolan och de lärdomar de haft såhär långt in i projektet efter flera pilottester med lärare och elever. Lisa lyfte bland annat vikten av att våga utforska tillsammans med eleverna och att våga misslyckas. 

    Diskussionerna fortsatte sedan i bikupor där såväl panelerna som publiken deltog och många av tankarna och reflektionerna som uppstod där finner man under hashtagen #vågakoda på Twitter.

    Stort tack till alla som deltog och delade med er av era tankar och reflektioner!

    P.S: Ta gärna del av den fantastiska illustrationen ovan som fridarit.com tecknade ner i realtid medan diskussionerna pågick. D.S

     

  • Brinner du för kommunikation som engagerar?

    Blogginlägg

    Pojke på barnhack

    Kodcentrum är en ideell förening som helt gratis introducerar barn och unga till programmering och digitalt skapande. Föreningen arbetar för att alla barn ska få möjlighet att prova på, inspireras och utforska den digitala världens möjligheter oavsett bakgrund, skola eller tillgång till förkunskap och digital teknik.

    Nu letar vi efter en praktikant till vårt kansli på Norrsken House i Stockholm med start i höst. Du kommer att arbeta tätt med ett team som består av fyra personer och över 100 volontärer och kommer att vara delaktig i samtliga verksamhetsområden inom Kodcentrum såsom t.ex. våra Kodstugor, Kodboken.se och Koda i skolan.

    Vi söker dig som:

    • Brinner för barn och ungas rättigheter, entreprenörskap, samhällsfrågor och innovation.
    • Är idérik, nyfiken och trivs med att arbeta såväl individuellt som i ett team.
    • Har erfarenhet och/eller utbildning inom kommunikation.
    • Trivs med att skapa engagemang i digitala kanaler och gillar att bygga starka relationer.

    Vi erbjuder:

    • En inspirerande praktikplats med tydliga utmaningar och ansvarsområden där vi är måna om din personliga utveckling och lyhörda kring dina drivkrafter, åsikter och tankar.
    • En pulserande och positiv arbetsmiljö i form av Norrsken House, 2400 kvadratmeter fyllt med fantastiska entreprenörer som har gemensamt att de har idéer kring hur vi ska lösa olika lokala och globala samhällsutmaningar på ett innovativt sätt.
    • En möjlighet att få erfarenhet från såväl ideell sektor som näringsliv och offentlig sektor då Kodcentrum samverkar med alla dessa sektorer.

    Praktiskt:

    • Period? Hösten/Vintern 2017
    • Var? Norrsken House, Birger Jarlsgatan 57 C, Stockholm
    • Hur? Arbetsupplägget tar vi fram tillsammans. Praktiken är obetald.
    • Ansökan? Personligt brev + CV skickas till Ronnie Schmidt
    • Intervjuer sker löpande.

     

    Om oss:

    Du finner mer info om oss på här på sajten.

     

    Kontakt:

    Ronnie Schmidt, generalsekreterare Kodcentrum,
    0707-62 97 00

  • Kodkampens vinnare har skapat hits!

    Blogginlägg

    Nu är programmeringstävlingen Kodkampen 2017 avslutad och de deltagare som har gjort de allra mest kreativa versionerna av popstjärnornas Marcus & Martinus hits har korats av en jury där den norska popduon deltagit tillsammans med bland andra youtubern Vlad Reiser och Spotifys nordiska VD Jenny Hermanson.

    Årskurs 4 och 5 från Ramdala skola utanför Karlskrona tog hem Juryns pris för skolklass och Tami Rotstein, 9 år från Stockholm vann Juryns pris för eget bidrag. Nikolina Peterson, 12 år från Torslanda skapade det bidrag som fick allra flest röster från andra deltagare och därmed Publikens Pris.

     - Vi tycker att era bidrag i Kodkampen var riktigt coola musikvideos, hälsar Marcus och Martinus till vinnarna.


    Kodkampen är ett samarbete mellan Nickelodeon och Kodcentrum, där barn får testa på programmering och kodning på ett lekfullt sätt. I årets upplaga har de tävlande remixat sin egen version av Marcus & Martinus hitlåtar ”Girls” och ”Bae” och skapat en musikvideo till remixen i det webbaserade kodarverktyget Scratch.

    Nytt för årets Kodkampen var att mellanstadieelever kunde tävla tillsammans som en skolklass, som en del av skolundervisningen. Tävlingen har lockat många barn mellan 6 och 12 år att tävla med sina remixer och nu står det klart att årskurs 4 och 5 från Ramdala skola utanför Karlskrona tog hem Juryns pris för bästa skolklass. 


    - Jag har haft Kodkampen som ett moment i musikundervisningen för årskurs 4 och 5 eftersom jag tycker att kodandet i Scratch passar bra med läroplanen för musik, särskilt med Kodkampen där eleverna har fått möjlighet att utveckla sin kunskap i att använda digitala verktyg och att delta i musikaliska sammanhang. Eleverna tyckte att det var superspännande att programmera och ännu mer spännande blev det när de sedan skulle delta i tävlingen!
    säger Helen Nordström, lärare på Ramdala skola.

    Tami Rotstein från Stockholm vann Juryns pris för eget bidrag och Nikolina Peterson från Torslanda skapade det bidrag som fick allra flest röster på Scratch och därmed Publikens Pris.

    - Jag ville göra en video som var rolig och hade mycket rörelse. Där både jag och Marcus & Martinus var med. Och alla gillar väl att daba?, säger Tami Rotstein om sitt tävlingsbidrag.

    Vinnarna av Skolklass och Eget bidrag får sina musikvideos publicerade på Nickelodeons sajt och på Kodboken.se. Alla vinnare får ett exklusivt kodnings-kit och bjuds in till ett hackathon tillsammans med Youtube-stjärnan Vlad Reiser. 

    - Kodkampen är ett lysande exempel på hur programmering lockar fram både logiskt tänkande och spännande kreativa idéer. Bidragen har med humor och hjärta visat hur samma grundidé kan ta imponerande olika former, vilket har varit underbart inspirerande att följa, säger jurymedlemmen Maria Fabricius från Kodcentrums styrelse.

    Årets jury består av Marcus och Martinus, Nicklas Bjurström, VD på skivbolaget ART:ERY, Jenny Hermanson, nordisk VD på Spotify, Patricia Naéssen Lind, ansvarig för Nickelodeons digitala kanaler, Maria Fabricius, Kodcentrums styrelseledamot samt grundare och kreativ chef på PR-byrån Number 10, förra årets vinnare av Kodkampen Aurora Nilsson samt Youtube-stjärnan Vlad Reiser.

    Tävlingsbidragen i Scratch

    Skolklass: Ramdala skola, åk 4 och 5. Bidragen som ledde till vinst var skapade av en elev från vardera klass:
    Melcer Swensson (åk 4)
    Henrik Karlsson (åk 5)

    Eget bidrag:
    Tami Rotstein, 9 år, Stockholm

    Publikens pris: 
    Nikolina Peterson, 12 år, Torslanda

    Här kan du titta på alla bidrag till Kodkampen 2017!

  • Vårterminen i kodstugorna!

    Nyhet

    Kodstugan på Spotify i Göteborg

    Ännu en glimrande vårtermin i Kodcentrums kodstugor  är nu avslutad. Från Malmö till Skellefteå har vårens kodstugor som vanligt bjudit på en explosion av fantasifulla idéer och kluriga projekt!

    Vad sägs om ett spel där en flygande flodhäst ska fånga tårtor eller ett ritprogram där man kan rita med regnbågsfärg? Det är bara ett litet axplock av alla kreativa skapelser barnen som deltagit i våra kodstugor under våren programmerat. 

    Tillsammans med våra fantastiska volontärer har nästan 200 barn mellan 9-13 år fått upptäcka och utforska vad man kan skapa med kod. Terminen i våra kodstugor är nio tillfällen lång och deltagarna får prova på att göra egna animerade berättelser, spel och appar.

    Det har även bjudits på nya pedagogiska inslag utvecklade i kodstugorna. I Skellefteå fick barnen undersöka ett glosprogram och klura på vilka delar i programmet som saknades för att det skulle fungera. Ett kul sätt att introducera deltagarna till begrepp som variabler och listor!

    Grej of the day i Göteborgs kodstuga

    Våra volontärer i Göteborg har infört kodstugans ”Grej of the day” inspirerade av den pedagogiska metoden populär bland lärare, där ett specifikt koncept lyfts fram på ett roligt sätt och får genomsyra tillfället som en röd tråd. Vad sägs till exempel om att lära sig om variabler med hjälp av glasslådor?

    I Linköping avslutades terminen med ett spännande besök – roboten Elsa tillsammans med robotexperten Fredrik Löfgren som gjorde barnen så nyfikna att det blev robotsnack hela kodstugetillfället!

    Här kan du titta på projekt kodat under vårterminen:

    Kodstugornas studios är frivilliga att lägga upp projekt i och därför finns inte alla deltagare eller kodstugor med här.

    12 kodstugor till hösten

    Kodcentrum har kodstugor landet runt, lokaliserade i Malmö, Göteborg, Linköping, Stockholm, Skellefteå, Umeå, Uppsala och Västerås. I dem utforskar barn programmering och digitalt skapande tillsammans med våra volontärer, kodande förebilder som till vardags är yrkesverksamma inom IT/tech eller studerande. 

    Höstterminen startar igen under september – då med ett tillskott av ännu en kodstuga i Göteborg. Tillsammans med vår huvudsponsor Sigma öppnar vi dörrarna till en ny kodstuga på deras huvudkontor i Göteborg. Härliga nyheter som innebär att vi kan ta emot ännu fler kodsugna barn i 12 kodstugor runt om i landet!

    Du kan anmäla intresse för ditt barn 9-13 år till en av höstens kodstugor här.

    Är du nyfiken på att bli volontär? Läs mer och anmäl dig här.

     

    Bilder: Johan Larsson, volontär i Göteborgs kodstuga på Spotify.

     

     

  • Besök oss i Almedalen

    Nyhet

    Onsdagen den 5 juli kl 13.00-15.00 arrangerar vi seminariet Det digitala lärandet – Hur implementeras programmering i läroplanen för grundskolan? tillsammans med Microsoft. 

    År 2018 implementeras regeringens beslut att införa programmering och digitalt skapande i läroplanen för grundskolan. Beslutet kommer att påverka tusentals lärare och redan nu behöver skolan genomgå ett förändringsarbete. Hur kan vi tillsammans verka för att ge lärare goda förutsättningar och för att säkerställa en likvärdig utbildning för eleverna? Vilken roll har ideella organisationen som kittet mellan kommun, skola och näringslivet?

    Välkommen till ett seminarium där huvudmän, skolledare, IKT-utvecklare och aktörer från sektorsamverkande projekt delar erfarenheter av kompetenshöjande insatser och modeller för att tillsammans stödja den förändring som skolan står inför. Ta del av exempel och diskutera i bikupor tillsammans med kollegor från hela Sverige.

    Medverkande

    • Katarina Berg, Global HR-chef, Spotify
    • Emil Robertsson, VD, Informator
    • Lisa Söderlund, Pedagog, Kodcentrum
    • Magdalena Kågström, Chef Digitalt lärande, Skellefteå kommun
    • Annika Hedås-Falk, Projektledare skolutveckling, Stockholms stad
    • Viktor Sebes, Innehållsansvarig, EdQu
    • Joke Palmkvist, Moderator, ansvarig för skola och högre utbildning, Microsoft

    Plats
    Pickit, Södra Kyrkogatan 3, våning 2

    Dag
    5/7 2017 13:00 - 15:00