Meny

Meny

  • Kodcentrum startar Sveriges första lärarkodstuga

    Blogginlägg

     

    I höst införs programmering och digitalt skapande på schemat. Ett viktigt steg för digital demokrati och jämlikhet, tycker vi på Kodcentrum, men för lärarna kan det skapa en oro och osäkerhet eftersom många saknar programmeringskunskaper. Genom att starta Sveriges första lärarkodstuga vill Kodcentrum bidra till att stärka lärarnas möjlighet till fortbildning och att de vågar koda i skolan!

    Från och med höstterminen 2018 ingår programmering som ett delmoment i matematik- och teknikundervisningen på såväl grundskole- som gymnasienivå. Digital kompetens, där programmering ingår, kommer att ingå i samtliga ämnen. Detta ställer högre krav på lärare och kräver en bredare kompetens för att kunna stötta eleverna på bästa sätt. En färsk undersökning från Lärarnas Riksförbund visar att sju av tio mattelärare saknar utbildning i programmering och åtta av tio känner sig osäkra inför att undervisa. Det är alltså många lärare som behöver fortbildning innan den nya läroplanen träder i kraft den 1 juli (Skolvärlden, den 4 september 2017).

    Den 6 februari kickade den ideella föreningen Kodcentrum igång Sveriges första lärarkodstuga i Göteborg. Under 10 veckor under våren kommer ett 30-tal lärare att få en introduktion till programmering och digitalt skapande, med handledning av erfarna och engagerade volontärer som annars jobbar inom IT- och tech-sektorn och med lång erfarenhet från Kodcentrums kodstugor för barn.

    I lärarkodstugan används ”Koda i skolan”, ett pedagogiskt material utvecklat genom just erfarenheter från barnkodstugor och kopplat till grundskolans läroplan för olika skolämnen, inte bara matematik och teknik. På sajten www.kodboken.se finns allt material samlat, från helt datorfria lekar som ger förståelse för datalogiskt tänkande till programmeringsuppgifter för att skapa egna spel, berättelser, musik och program med kod.

    Mellan tillfällena ges lärarna möjlighet att använda sina nya kunskaper i undervisningen, för att vid nästa kodstuga dela med sig och diskutera med lärarkollegor och volontärer. Det kollegiala lärandet och mötet med volontärer som jobbar med programmering, tror vi innebär en värdefull möjlighet att fördjupa förståelsen för hur programmering kan användas i skolan.

    - Några intressanta iakttagelser är att våra lärare främst verkar intresserade av läromedel med koppling till matematik, de upplever sig själva som nybörjare och är även mycket intresserad av de datorfria övningarna, säger David Sundelius, volontär och styrelseledamot i Kodcentrum.

    I lärarkodstugan deltar lärare med lite eller ingen erfarenhet av programmering och datalogiskt tänkande. Förväntningarna lärarna emellan har varit att få konkreta tips och verktyg på hur de kan introducera både elever och kollegor till programmering.

    Lärarkodstugan i Göteborg arrangeras i samarbete med Center för Skolutveckling och är en del av ett pilotprojekt med stöd från Jacob Wallenbergs Stiftelse. Kodcentrum kommer under 2018 att pilottesta lärarkodstugor i ytterligare två orter runt om i landet.

     

    Vill du veta mer, kontakta Lisa Söderlund.

    lisa@kodcentrum.se

    +46-(0)70 307 54 89

     

  • Kodstugor för lärare?

    Blogginlägg

    Kodstugor för lärare? Kan det fungera?  Det vill vi gärna ta reda på och efterlyser nu därför lärare i Göteborg årskurs 4-6 som vill utforska programmering i vår.

    Vi på Kodcentrum söker nu dig som vill pilottesta vår lärarkodstuga, helt gratis! Du går upp till 10 tisdagar kl 17.00-18.30 med start 6 februari. I lärarkodstugan möter du kollegor och handleds av ideellt engagerade volontärer som jobbar med IT och som har lång erfarenhet av att introducera barn till programmering i Kodcentrums kodstugor. Efteråt kommer du att ha en egen lektionsplanering att dra igång med i höst när den uppdaterade läroplanen ska sättas i verket.
    Anmäl intresse senast torsdag 1 februari med mail till:
    goteborg@kodcentrum.se. Ange namn, skola, ev ämneslärare, telefonnummer och mailadress.

  • Alla sjätteklassare i Skellefteå tar sig an samhällsutmaningar med hjälp av programmering

    Blogginlägg


    Vi är väldigt glada över att kunna bjuda in alla sjätteklassare i Skellefteå Kommun till en heldag inom temat "Det smarta samhället" där eleverna får möjlighet att förverkliga sina idéer med hjälp av programmering och digitalt skapande utifrån en verklig samhällsutmaning. Initiativet är ett samarbete mellan Skellefteå Kommun, Nordsken, Digital Alliance och Kodcentrum. Vi ser verkligen fram emot detta!  Mer info finner du här

  • Nu söker vi en värderingsdriven kommunikatör!

    Blogginlägg

    Är du en värderingsdriven kommunikatör som också brinner för att få fler barn nyfikna på programmering och digitalt skapande? Nu söker vi på Kodcentrum en kommunikatör som tillsammans med vårt passionerade team på kansliet kan få ut allt spännande som vi arbetar med inom verksamheten, via webb, sociala medier och i andra externa kanaler.

    Kodcentrum är en ideell förening som gratis introducerar barn till programmering och digitalt skapande, samtidigt som vi breddar bilden av vem som kan programmera och vad som är uppbyggt av kod. Vi samlar ideella krafter, skolor, myndigheter, kommuner och näringsliv för att stärka barns digitala kunskaper och förmågor.

    I din roll som kommunikatör hos oss ansvarar du för Kodcentrums externa kommunikation och står för att bygga och vårda relationer med våra målgrupper. Du ska kunna arbeta självständigt, ha ett samhällsintresse och ha erfarenhet av att strategiskt arbeta med och utforma kommunikation för webb, sociala medier och för andra externa kanaler. Rollen omfattar även att genom kommunikation inspirera fler barn till programmering och att skapa en mer inkluderande bild av vad programmering innebär. Vi söker en initiativrik, proaktiv doer med erfarenhet från byrå eller kundsidan som kan ta sig an ett uppdrag på 50 % med start under våren 2018.

    Uppgifter som ingår i rollen:
    - Proaktivt identifiera kommunikationsmöjligheter med input från kansli, styrelse och utifrån samhällsdebatten.
    - Producera innehåll till Kodcentrums egna kanaler
    - Enklare bild och foto-redigering
    - Textproduktion av exempelvis pressmaterial, debattartiklar och blogginlägg.
    - Media-relationer

    Vi söker dig som…:

    … brinner för barn och ungas rättigheter

    … är nyfiken på frågor inom tech/IT

    … finner det naturligt att bygga och upprätthålla goda relationer med många

    … har erfarenhet av digital kommunikation 

    Vi erbjuder:

    • En inspirerande arbetsplats med tydliga utmaningar och ansvarsområden.
    • En arbetsroll i vilken vi är måna om din personliga utveckling, hälsa och är lyhörda kring dina drivkrafter, åsikter och tankar.
    • En möjlighet att få erfarenhet från såväl ideell sektor som näringsliv och offentlig sektor då Kodcentrum samverkar med alla dessa sektorer. Kodcentrum samarbetar bland annat med företag som Microsoft, Spotify, Informator, Sigma IT och Ericsson.
    • En pulserande och positiv arbetsmiljö i Norrsken House i centrala Stockholm - 2400 kvadratmeter fyllda med entreprenörer som har gemensamt att de har idéer kring hur vi ska lösa lokala som globala samhällsutmaningar på ett innovativt sätt.

    Brinner du också för att väcka intresset för digitalt skapande och ge varje barn möjligheten, självförtroende och förmågan att skapa med kod? Skicka då in din ansökan med cv och personligt brev till ronnie@kodcentrum.se senast den 9 februari. Intervjuer sker löpande.

    Har du frågor om tjänsten så tveka inte på att kontakta vår generalsekreterare Ronnie Schmidt på ronnie@kodcentrum.se

    Kodcentrum sparar endast ditt personliga brev och ditt CV tills den utlysta tjänsten är tillsatt. När tjänsten är tillsatt så raderas ditt personliga brev och ditt CV från våra system och uppgifterna hanteras under ansökningsperioden endast av personer på Kodcentrums kansli.

     

  • Hour of Code på Microsoft i Akalla

    Blogginlägg

    Foto: Sanna Filipsson

    - Ska vi få datorer här? Microsoft, dom bygger väl datorer väl? Är det ni som gör den där med timglaset som vänder på sig, för min tar jättelång tid hemma på datorn!

    Nyfikna frågor från deltagarna mötte volontärerna redan i Microsofts entré, för vad är det egentligen Microsoft gör och vad skulle de få testa på under barnhacket? Förväntningarna var många och varierande inför dagens barnhack på Microsoft i Akalla - ett hack som sjöd av idéer!

    Den 5 december samlades 47 elever från Slättgårdsskolans årskurs 4 för ett härligt hackathon under temat ”Hour of Code” med Kodcentrum och  Microsoft på deras kontor. Volontärer från såväl Microsofts medarbetare som Kodcentrums kodstugor var på plats för att stötta deltagarna i deras första test av programmering. Hour of Code ingår i Code.org och Microsofts årliga temavecka kring datavetenskap- och kodning, där mängder av barn över hela världen provar på programmering.

    Foto: Sanna Filipsson

    Ellen Hagstrand från Microsoft presenterade vad man jobbar med där och vad mjukvara är. Deltagarna fick en inblick i olika verktyg och fick även höra om självkörande bilar och smart teknik. När så spelet Minecraft nämndes pirrade det till i hela rummet och de flesta deltagares händer sköt i luften på frågan om de hade spelat det.

    Foto: Sanna Filipsson

    Men knepigaste ordet för dagen var vad programmering egentligen är? Deltagarna fick en kort förklaring och testades sedan direkt med frågan: ”Vad skulle du vilja programmera för framtiden?” Snabbt fylldes salen med kloka tankar och idéer på olika lösningar, så som en programmerad drönare som kunde leverera medicin.

    Så var det dags att börja själva kodtimmen! Rummet brusade av kreativitet och allas idéer när första uppgiften presenterades av Microsoft; ”Hero's Journey” i Minecraft: Education Edition. Alla var ivriga att snabbt komma igång med att lösa koden!

    Foto: Sanna Filipsson

    - Är det svårt, frågar en volontär?

    - Nä, det är ju bara att lösa koden, svarar en deltagare!

    Och precis så var det denna dag. Deltagarna kastade sig rakt in i uppgiften och löste efter instruktioner och programmerade, två och två tillsammans. Efter att ha fyllt på energidepån med mackor och fika var det dags att gå vidare med programmering i Scratch.

    Foto: Sanna Filipsson

    Kodcentrums Jessica Berglund introducerade tankar om robotar och datorer och hur pratar dom egentligen och kan de förstå vilka instruktioner som helst? Varför kallas tekniken smart? Och vem är bakom tekniken? Deltagarna gav sina idéer på hur datorer pratar och vad en pixel egentligen är: -”Som en massa prickar på en skärm fast dom syns inte men kan byta färg liksom.”

    Dagens uppgift var att skapa ett enkelt spel – Bug Race, där en liten insekt ska kunna styras runt en ritad bana utan att åka av, då blir det game over. Jessica ledde en programmering med hela gruppen tillsammans i blockprogrammeringsverktyget Scratch, där deltagarna fick en första blick i hur de kan komma igång med programmering och hur får man figurerna att röra sig över skärmen. Några deltagare hade gjort lite Scratch tidigare och skapade sina egna varianter av uppgiften.

    Det arbetades på spelprojektet och volontärer gick runt och stöttade alla deltagarna och även om de inte hann klart hela uppgiften, var det glada miner och flera fina projekt visades fram på slutet.

    Foto: Sanna Filipsson

    Slättgårdssskolans alla elever och lärare fick varsin mössa med trycket Game Changer, klistermärken och diplom och Hour of Code avslutades med stämningen på topp. Det  var många fina hej då och en och annan kram som utbyttes när alla deltagare vinkades av. Vi volontärer stod kvar i tystnaden, inspirerade och glada och hoppades att denna kodtimme med programmering gett deltagarna en lite bättre bild av vad det kan betyda.

    Foto: Zainab Abdujalil

    Våra barnhack är mötesplatser där barn och unga under en halvdag får utforska programmering och digitalt skapande i en professionell kreativ miljö på ett företag. Yrkesverksamma programmerare och utvecklare från det företag som står värd för barnhacket delar med sig av sina kunskaper och visar den digitala världens möjligheter genom Kodcentrums pedagogiska plattform Kodboken.se.