Meny

Meny

Nyheter

  • Kodcentrum på Lyckliga Gatorna

    Blogginlägg

    Vi på Kodcentrum fick avsluta förra veckan med att köra ett öppet hack i Sveaparken i Katrineholm på Lyckliga Gatorna. Vi möttes av många skratt, glada tillrop och djup koncentration hos både gamla och unga när de fick prova på spel, kodpyssel och spela digitalt fruktpiano. En eftermiddag som vi hoppas väckte intresset för programmering och digitalt skapande genom lek.

     

    Vår plats i Sveaparken under dagen.

    Lyckliga Gatorna är ett projekt som drivs av Katrineholms kommun och erbjuder gatufester som är öppna för alla, samt kostnadsfria fritidsaktiviteter för barn och unga. Målet är att ge barn och unga en känsla av delaktighet, möjlighet att skapa goda relationer till vuxna och ge trygga platser att tillbringa fritiden på.

     

    Kommunen bjuder in till Lyckliga Gatorna den 30/8.

    Kodcentrum var med på inbjudan från AWS och delade tält med Mattecentrum som bjöd på roliga mattekluringar.

    Vår medverkan gav oss en fantastisk möjlighet att bidra med vår kunskap och samla energi från den entusiasm vi möttes av. Runt våra bord var det ett konstant flöde av människor i alla åldrar som stannade till och provade på vad vi hade att erbjuda – robotkompis, utmana varandra i robotrace med Makey Makey, spela fruktpiano och skapa pärlarmband med egna namn i ASCII-kod.

    Besökare provade på att pärla armband med sina namn i ASCII-kod.

     

    Vi förundrades över barnens tålamod då det pusslade sig fram med att identifiera ettor och nollor i form av svarta och vita pärlor och pärla armband ståendes mitt i en livlig miljö. Och, robotrace fångade även en hel del vuxnas uppmärksamhet som först trevande testade, men sedan hade svårt att slita sig innan de lyckats få någon av robotarna, #Else eller #While, att ta sig i mål utan att springa ut på gräset, för då började roboten om från start igen. Både kämpaglöd och tävlingsanda kom fram, men främst high fives och glada tillrop.

     

    Besökare utmanar varandra i Robotrace med Makey Makey kontroll. 

     

    Våra bord var bara en liten del av en miljö som skapats med soffor, lampor, fåtöljer, och pallkragar täckta av mattor som ställts ut runt om i parken för att skapa naturliga mötesplatser. På scenen kunde man lyssna på teaterframträdande, skildringar av Katrineholmsbor, lokala musiktalanger och som pricken över i:et ett framträdande av Cherrie. Och, var man hungrig kunde man få sitt sockerbehov fyllt med gratis sockervadd, men också otroligt god mat som serverades av Mika – Mat och migration i Katrineholm. Maten var fantastisk, men jag skulle betalat 20 kronor bara för det positiva bemötande man fick av mat-teamet.

     

    Full aktivitet på våra stationer.

    När vi packade ihop vårt pick och pack på kvällskvisten var det fortfarande full fart i parken och vi kan verkligen bara tacka för att vi fick vara del av denna festival och hoppas på en möjlighet att få komma tillbaka till Katrineholm med några av våra aktiviteter för att stötta det lokala arbetet med programmering och digitalt skapande.

     Artikel från Katrineholms-Kuriren om festivalen hittar du här.

  • Familjehack på Inferno Online

    Blogginlägg

    Som en del av Stockholms kulturfestival anordnade vi igår ett familjehack där 30 barn och ett 20-tal föräldrar deltog på Inferno Online i Stockholm. Förutom att introducera barn till programmering var syftet att att förena barn och föräldrar genom intresset för digitalt skapande samt att ge föräldrarna en djupare förståelse för barns digitala vardag.

    Ögonen riktigt lyser på både barn och föräldrar när de kommer in på Inferno Online. Världens största gaming center, det liknar ingenting man sett tidigare med sina oändliga rader av datorer och mystiska ljus. Om man inte hade en klocka skulle det vara svårt att veta om det är dag eller natt och det är precis det som är charmen med Inferno Online. 

    Hacket inleddes med ett inspirerande samtal med e-sport profilen Fredrik Jaegarn Andersson, som bland annat tävlat i Counter-Strike 1.6, kommentator på SVT E-sport och tränar mycket cross-fit. Vi frågar Fredrik vad hans bästa tips är till barn och unga som drömmer om att bli bättre på datorspel och kanske till och med tävla i det.

    - Många tror att det handlar om att spela så mycket som möjligt men jag skulle säga att det inte är så. För att prestera bra och vara en bra lagspelare krävs både mental och fysisk träning. Och skippa kost som innehåller mycket socker och ger falska dopaminkickar, säger Fredrik.

    När barnen går vidare för att få en introduktion i Scratch kör Kodcentrums generalsekreterare, Disa Jernudd, en genomgång av Surfa Lugnts “8 råd till vuxna - om delaktighet i barns vardag online”. Här pratar vi bland annat om hur viktigt det är att prata om nätet på samma sätt som vi pratar om hur dagen har varit i skolan och att vi som vuxna behöver kunna sätta gränser, även om vi blir sedda som “the bad guy” ibland. 

    - Det är bra att sätta gränser, men det är även viktigt med gemensamma regler och att vi som vuxna föregår med gott exempel och inte sprider vidare saker som exempelvis kan uppfattas kränkande av någon annan, säger Disa. 

    När barnen har kommit igång med Scratch sluter föräldrarna upp vid datorerna. Till sin hjälp har barnen 15 volontärer som allihop arbetar med programmering på ett eller annat sätt. Frågorna haglar kors och tvärs, föräldrar kliar sig i huvudet och försöker förstå och förklara vad de där blocken på skärmen betyder. Några läser instruktionerna noga och skapar ett rymdspel exakt utifrån instruktionerna de har framför sig. Andra frångår instruktionerna helt, låter kreativiteten flöda och skapar katter som kan kasta eldklot och rymdraketer som jagar hundar.

    - Oh pappa, snälla, snälla, kan vi komma hit igen, det här var det roligaste jag har gjort, säger ett av barnen när de tar en paus från kodandet.

    - Ja men kanske det, svarar pappan leende. 

    Pojken gör en segergest, ungefär som en fotbollsspelare som gjort mål, och utbrister YEEES! Precis så känner vi också när vi säger hej då till de sista deltagarna, det här var ett fantastiskt lyckat familjehack.

  • Familjehack på världens största gaming center

    Blogginlägg

    Under Kulturfestivalen i Stockholm bjuder Kodcentrum tillsammans med Inferno Online in barn och föräldrar till ett familjehack med rymdtema. Förutom att få träffa en professionell gamer får barnen testa att koda ett eget spel och föräldrarna bjuds på en presentation om hur de kan bli delaktiga i sina barns digitala vardag.

    Den 14:e augusti mellan kl. 13-17, slår Inferno Online upp dörrarna och bjuder in både barn och föräldrar till en häftig e-sport-miljön mitt på Odenplan i centrala Stockholm.

    Med sina 520 datorer är Inferno Online världens största online gaming center enligt Guiness Rekordbok och en häftig plats att ha ett familjehack på då det erbjuder en insikt i spelvärlden. Och, det är ett optimalt ställe för föräldrar att skapa sig en bättre bild av den digitala värld deras barn växer upp i.

    Hacket inleds av en professionell gamer som berättar om sitt jobb, följt av en gemensam introduktion om vad programmering är och varför barn behöver en grundläggande digital kompetens. Sedan får barnen prova på att programmera ett rymdspel i Scratch, medan vi bildar nyfikna föräldrar om nätsäkerhet och hur man som vuxen kan vara delaktig i sina barns vardag online.

    - Vi på Kodcentrum tycker att det är otroligt spännande att få hålla ett familjehack i den här miljön. Vi vill att barnen ska förstå att de kan programmera om de vill och väcka ett intresse och skaparglädje. De vuxna hoppas vi får en ökad förståelse för barnens digitala verklighet och tips om hur de kan vara mer engagerade, förklarar Disa Jernudd, generalsekreterare på Kodcentrum.

    - Vi upplever att det finns en skeptisk syn på digitalkulturen bland många vuxna både när det gäller skärmtid och gaming, som ofta blandas ihop med gambling. Vi vill med familjehacket ge föräldrar en djupare förståelse för vad det är barnen kan lära sig när de skapar kreativt med hjälp av digitala verktyg och hur spel kan bygga broar, säger Denise von Garrelts, eventchef på Inferno Online.

    Programmering är inte ett magiskt fenomen, det är nutidens språk som blir en större del av vår kultur för varje dag. Alla barn ska ha möjlighet att förstå och lära sig detta språk och vuxna behöver en förståelse för barns digitala verklighet. Med ett familjehack under kulturfestivalen får barn och vuxna ett tillfälle att upptäcka tillsammans och ta sig ut i rymden, om än digitalt.

     

    Disa Jernudd

    Generalsekreterare, Kodcentrum

    0763-05 65 01

    disa@kodcentrum.se 

     

    Denise von Garrelts

    Eventchef, Inferno Online

    denise@ospark.gg

  • Att ge och ta erfarenheter - Philanthropies Summit

    Blogginlägg

    Man har en tacksam arbetsuppgift när man får tillbringa två dagar i sällskap av människor som alla är engagerade i att jobba för att kunskap om programmering och digitalt skapande ska finnas tillgängligt för alla oberoende av bakgrund, finansiella förutsättningar, religion, ålder, familjesituation och plats. Det låter stort och det var det.

    Slående citat från en av presentationerna.

    Microsoft bjöd in alla de projekt de stödjer i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) inom området för ett utbyte av erfarenheter, kunskap och ge tillfälle till att knyta nya kontakter. För Kodcentrum resulterade det i att vi nu diskuterar ett nordiskt samarbete runt ett stödprojekt för skolan. Att sedan få lyssna på hur andra jobbar, vad de tycker fungerar och vad som inte fungerat är insiktsfullt.

    Alla deltagare i Philanthropies Summit.

    Några utvalda presentationer av initiativ som bedrivs i regionen:

    • I 33 afrikanska länder arbetar FAWE (Forum for African Women Educationalists) med att förbättra förutsättningar och förhållanden med IT för kvinnor.
    • I Frankrike jobbar Simplon med att erbjuda utbildningar inom IT till bland annat flyktingar, ungdomar som marginaliseras av skolsystemet, barn, och de som varit arbetslösa länge.
    • Helliwood i Tyskland har massor av olika initiativ riktade mot barn och de har utvecklat spännande utbildningsmaterial för barn med specialbehov för att säkerställa att alla är inkluderade.
    • I Israel arbetar Appleseed med att överbygger politiska och religiösa utmaningar genom att använda programmering som ett neutralt språk.
    • I Italien jobbar Fondazione Mondo Digitale bland annat med att hjälpa skolor få med digitalisering i undervisningen för att utveckla kompetenser som empati, kreativitet, kommunikation samt acceptans för mångfald. De har som mål att nå 250 000 elever i åldern 12-18 och 20 000 lärare.
    • Czechitas i Tjeckien uppmuntrar kvinnor, flickor och barn att utforska IT för att inspirera och möjliggöra ökad mångfald och konkurrenskraft inom teknik.

    I arbetsgrupper fick vi skapa nya idéer och dela erfarenheter.

    Det som är mest slående är att även om vi kommer från olika länder med väldigt olika förutsättningar var det en konsensus runt att vi behöver samarbeta och dela erfarenheter både sinsemellan men även med andra aktörer, inklusive näringsliv, offentlig sektor och speciellt skolan.

    Utmaningarna vi står inför ser i stort sett lika ut oavsett land. Alla kämpar med att bryta ner stereotyper, öka andelen flickor inom data och teknik, säkerställa mångfald, ge lärare stöd för att nå ut bredare och att digitalisering inte ska begränsas till matematik och teknik utan hör hemma inom de flesta ämnena i skolan. Vi har mycket att lära, men även dela med oss av.

  • Ettor och nollor + musiknoter = fantastiska toner

    Blogginlägg

    Det hördes många fantastiska toner under vår dag på Jubileumslägret för Side by Side by El Sistema i Göteborg, men även andra ljud som de otroliga instrument som skapades med hjälp av programmering. Det kan inte bli mycket mer kreativt än det vi fick vara och skapa tillsammans med SEB.

    Side by Side el Sistema är ett internationellt orkester- och körläger för barn och unga som arrangeras av Göteborgs Symfoniker. Deltagarna kommer från hela Sverige och flera andra länder och repeterar tillsammans under ledning av spännande dirigenter, musiker och pedagoger. Göteborgs Konserthus är mittpunkten, men hela scenen på Scandinavium fylldes under en hel eftermiddag med otrolig musik.

    Vi på Kodcentrum blev tillfrågade av SEB om vi kunde tänka oss att vara med och skapa en dagsaktivitet kring musik och programmering – något vi självklart sa ja till. Vi jobbar ju aktivt med att påvisa hur programmering och digitalt skapande hör hemma och återfinns inom det mesta i samhället, inte minst inom musik. Till skillnad från mina pianolektioner där endast den klassiska musiken räknades, så skapas det idag musik på så många vis och den lyssnas på och interageras med via otaliga digitala verktyg.

    Så, efter mycket planering, framtagande av nya uppgifter i Scratch, byggande av musikinstrument för att visualisera hur ett golvpiano byggt av papper och aluminiumfolie samt en kartongpappsgitarr med koppartråd kan spelas på via dator och inköp av pysselmaterial, begav vi oss av till Göteborg. På plats fick vi sällskap av otroligt engagerade volontärer från Kodcentrums lokalförening, SEB och Ung Företagsamhet.

    Tillsammans byggde vi en miljö där barnen fick spela bananpiano, testa golvpianot och kartonggitarr, programmera ett eget piano med Scratch där slutresultatet blev att spela Star Wars-introt och bygga ett instrument som kopplades upp till Makey Makey så att ljud kunde skapas och sedan spelas. Det blev allt från tvärflöjter, pianon, trumset till blom- och stjärnpianon som inte alltid lät som förväntat.

    Att få mail dagen efter från en ung tjej som tillsammans med några kompisar byggde ett jättepiano med texten: ”Det var jättekul att träffas! Hoppas ni får vara på lägret varje år.” känns som ett bra betyg och att vi skapade glädje.

    Vi hoppas självfallet att vi är med nästa år igen och då ska vi avsluta med att vi skapar en orkester där alla spelar på egengjorda och programmerade instrument.