Meny

Meny

Nytt från Kodcentrum

Följ alla nyheter från Kodcentrum här.
Vill du ha nyhetsbrevet "Koda med barn"? Anmäl dig här.

  • Framtidsmusik på årets Teklafestival

    Nyhet

    Kodcentrums workshop på Teklafestival

    Årets Teklafestival på KTH drog 400 tjejer mellan 11-15 år som testade allt från digital musikproduktion till att visionera om framtidens smarta teknik. På Kodcentrums workshop skapades framtida musikspelare med kod!

    I lördags, den 22 april, var det dags för Teklafestival för tredje året i rad. Tekla är Robyns teknikfestival som arrangeras av KTH och där ideella organisationer och företag inom IT och tech samlas för att inspirera tjejer till att skapa med teknik och programmering. 

    Teklafestival
    Teklafestivalen inleddes med Popkollos uppvärmningsövningar.

    Kodcentrum var på plats precis som förra året, denna gång på temat framtidens musik! Deltagarna fick spåna idéer för hur musikspelare i framtiden skulle kunna se ut och fungera med hjälp av sensorer och smart teknik, och därefter programmera en digital prototyp i Scratch. 

    Workshopen inleddes med en kreativ idéövning: Vad händer om du kombinerar en streamingtjänst för musik som Spotify med en kudde och en ljussensor? Eller med ett par sneakers och en hastighetsmätare? Vad skulle du själv vilja kombinera för prylar och sensorer för att skapa en musikspelare som passar dig?

    Musikspelare kodad i Scratch

    Bland idéerna fanns ett paraply som spelar olika musik om det regnar eller är sol ute, ett musikplåster som spelar olika musik beroende på om du har ett sår eller om det har läkt, och ett par orienteringsskor som spelar peppig eller lugn musik beroende på om orienteraren springer eller står stilla och behöver fokusera och tyda kartan.

    Deltagarna kodade sina musikspelare i Scratch utifrån en variabel som angav det som den tänkta sensorn skulle mäta, till exempel stå stilla/springa, ljust/mörkt, glad/ledsen. Beroende på om värdet var sant eller falskt, 1 eller 0, spelade musikspelaren alltså musik som passade till just den situtationen! 

    Här kan du prova de framtida musikspelare som skapades i Scratch.

  • Ronnie Schmidt blir Kodcentrums nya generalsekreterare

    Nyhet

    Ronnie Schmidt

    Ronnie Schmidt blir ny generalsekreterare på Kodcentrum och tar vid efter Emelie Dahlström för att möjliggöra att fler barn och unga inspireras till att prova på programmering och digitalt skapande.

    Den 5 juni välkomnar vi Kodcentrums nya generalsekreterare Ronnie Schmidt, som tar vid efter Emelie Dahlström. Ronnie kommer närmast från Reach for Change, en ideell organisation grundad av Kinnevik och Sara Damber som stödjer sociala entreprenörer med idéer som gör livet bättre för barn och unga. På Reach for Change var Ronnie regionchef i Norra Europa med ansvar för verksamheten i Norge, Danmark, Estland, Lettland och Litauen samt för Reach for Change centrala partners i Sverige.

    Ronnie har en bakgrund inom PR, digital kommunikation och marknadsföring och har tidigare varit marknadschef på underhållningskoncernen MTG (RIX FM och Bandit Rock) och drev dessförinnan ett flertal egna företag inom musik och upplevelse-industrin.

    - Kodcentrum har på imponerande kort tid gjort ett stort avtryck och därmed givit många barn möjligheten att prova på kodning och digitalt skapande. Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med teamet, våra partners och fantastiska volontärer fortsätta att utveckla Kodcentrum och verka för att ännu fler barn får möjligheten framöver, säger Ronnie Schmidt.


    Om Kodcentrum

    Kodcentrum är en ideell förening som helt gratis introducerar barn och unga till programmering och digitalt skapande. 

    Kodcentrum vill bidra till att fler barn och unga får upp ögonen för IT och programmering, oavsett socioekonomisk bakgrund eller kön. Vi ser att grundläggande kunskaper i programmering och digitalt skapande är en förutsättning för att kunna ta del av viktiga samhällsfunktioner och tjänster så väl som att vara med och påverka sin digitala omvärld.

    I våra kodstugor och barnhack möter barn och unga Kodcentrums engagerade volontärer som till vardags är yrkesverksamma eller studerar inom programmering. På sajten Kodboken.se finns allt vårt pedagogiska material som är helt gratis att använda hemma, i skolan eller på fritiden.

    Genom lokala samarbeten med skolor, bibliotek och företag engagerar vi lärare som själva vill komma igång med programmering i klassrummet, bibliotek som vill bredda sin verksamhet till att även inkludera digitalt skapande, och företag inom IT-sektorn som vill involvera sina anställda att vara förebilder för nästa generations kodare. 

    Skolan står inför ett stort kunskapslyft för att erbjuda alla elever likvärdig digital kompetens och grundläggande programmeringskunskaper. Som stöd samlar Kodcentrum det pedagogiska material, och de erfarenheter som gjorts i våra kodstugor, på sajten Kodboken.se. 


    Kontakt
    Marie Welin, ordförande för Kodcentrum
    marie@kodcentrum.se
    072-222 38 32

     

  • Koda i skolan – Nytt läromedel ska få lärare att bli digitala

    Nyhet

    2018 implementeras regeringens beslut att införa programmering och digitalt skapande i läroplanen för grundskolan. Beslutet kommer att påverka tusentals lärare. Därför lanseras nu Koda i skolan, ett nytt läromedel som ska göra det enkelt för lärare att komma igång med programmering. Koda i skolan har tagits fram av den ideella föreningen Kodcentrum och edtechbolaget EdQu.

    Koda i skolan är ett läromedel som tagits fram för att på ett inspirerande sätt öka förståelsen för programmering och digitalt skapande bland lärare och elever i grundskolan. Allt innehåll har en tydlig koppling till läroplanen och har utvecklats tillsammans  med pilotskolorna Vittra Brotorp i Hallonbergen,  Enbacksskolan i Tensta och Lugnets skola i Hammarby Sjöstad.

     - Målet med Koda i skolan är att ge lärare en introduktion till programmering och digitala verktyg som enkelt går att använda i den egna undervisningen utan att tappa den viktiga kopplingen till läroplanen. Vi ser att många lärare gärna vill komma igång men saknar tid och konkreta exempel på hur de ska göra och därför känns det väldigt roligt att äntligen göra materialet tillgängligt för alla lärare via kodboken.se och EdQus läromedelsportal, säger Lisa Söderlund, pedagog och projektledare för Kodcentrum.

    Koda i skolan är ett läromedel i två kompletterande delar. En del består av lektionsmaterial som finns tillgängligt på kodboken.se som tagits fram tillsammans med Kodcentrums samarbetspartners Spotify och spelstudion Paradox Interactive. På www.edqu.se kan elever och lärare träna och lära sig om kod. Här kan läraren också testa och utvärdera om eleverna har ökat sin förståelse efter att ha jobbat med övningar på kodboken.se.

    Med Koda i skolan kan elever och lärare även lära sig mer om vad datalogiskt tänkande, programmering och digital kompetens innebär. I korta avsnitt under samlingsnamnet Fatta koden  ges vardagsnära förklaringar och exempel på begrepp som kan upplevas abstrakta och krångliga.

    Med Koda i skolan ville vi skapa något som kan vara lärorikt och ögonöppnande både för elever och lärare. Med pilotskolornas feedback och idéer har vi landat i något som vi tror verkligen möter ett behov och kan skapa ett kunskapslyft. Vi hoppas att så många som möjligt passar på (både barn och vuxna) och experimenterar med Koda i skolan, säger Viktor Sebes på EdQu.    

    Materialet finns tillgängligt på kodboken.se och edqu.se. Det fortsätter att utvecklas tillsammans med skolor i hela landet under resten av året. Projektet är finansierat inom ramen för Vinnovas satsning på digitalisering av framtidens skola och utöver EdQu så medverkat grundskolorna Vittra Brotorp, Informator Utbildning, Spotify och Obviuse i projektet. 

    Kontakt för Kodcentrum och EdQu

    Maria Fabricius
    Presskontakt
    Tel: 076-308 57 23

    Om Kodcentrum
    Kodcentrum vill bidra till att fler barn och unga får upp ögonen för IT och programmering, oavsett socioekonomisk bakgrund eller kön. Vi ser att grundläggande kunskaper i programmering och digitalt skapande är en förutsättning för att kunna ta del av viktiga samhällsfunktioner och tjänster.

    Genom lokala samarbeten med skolor, bibliotek och företag engagerar vi lärare som själva vill komma igång med programmering i klassrummet, bibliotek som vill bredda sin verksamhet till att även inkludera digitalt skapande, och företag inom IT-sektorn som vill involvera sina anställda att vara förebilder för nästa generations kodare. Skolan står inför ett stort kunskapslyft för att erbjuda alla elever likvärdig digital kompetens och grundläggande programmeringskunskaper. Som stöd samlar Kodcentrum det pedagogiska material och de erfarenheter som gjorts under de fyra terminer som våra kodstugor har varit igång.

    Om EdQu
    EdQu låter lärare använda och skapa läromedel på nya sätt. Vi vill att fördelarna med digitalisering ska synas och kännas när elever och lärare jobbar med våra läromedel. För läraren innebär detta att det i varje läromedel finns inbyggda verktyg som stödjer läraren i undervisningen och visar upp lärandet efter varje lektion. Vi tror också att varje lärare har full koll på sitt klassrum och att de därför även borde ha det över sina läromedel. Vår filosofi är därför att släppa vårt innehåll fritt för våra användare, så att de själva kan skapa sitt skräddarsydda läromedel.

    EdQu erbjuder idag en uppsättning läromedel för grundskola och gymnasium, samt skapar anpassade läromedel och analyser för skolor och huvudmän. Med hjälp av smart adaptivitet och genomtänkt gamification vill vi utmana och hjälpa varje elev att utveckla sina kunskaper, samt låta lärare och skolledare följa varje elevs lärande i detalj.

     

     

  • Kodande hjältar på Stadshushacket

    Nyhet

    I tisdags gick det historiska Stadshushacket av stapeln där 400 femteklassare från 14 olika skolor i Stockholm stad tillsammans med sina lärare tog över Blå hallen i stadshuset. Med iver och kreativitet utforskade deltagarna kodning och skapade sina egna hjälteberättelser med stöd av kodande förebilder från Kodcentrums näringslivspartners.

    Stadshushacket arrangerades av Kodcentrum tillsammans med Stockholm stads programmeringskommission.  Parallellt med aktiviteterna i Blå hallen så introducerades närmare hundra lärare i Gyllene salen till hur man kan koda i skolan. 

    Eftermiddagen inleddes av Stockholm Stads finansborgarråd Karin Wanngård som tog avstamp i att superhjältar kan komma i olika former och att programmerare är den största och viktigaste yrkeskategorin i Stockholm.

    - Kanske sitter skaparen till nästa Minecraft eller nästa Spotify på plats i  Blå hallen här på Stadshushacket, fortsatte Karin Wanngård.


    Kodcentrums pedagog Lisa Söderlund tillsammans med  volontären Ellen Hagstrand från Microsoft fortsatte med en introduktion till hjältetemat och hur de 400 femteklassarna skulle kunna komma igång och koda sina hjälteberättelser i Scratch.

    Sedan var dagens hackathon igång och 400 deltagare och över 70 Kodcentrumvolontärer kastade sig rakt in i ett kreativt brus av aktivitet. 

    Det tog inte lång stund för berättelser att formas och kod att skapas till allas förtjusning:

    - Vi ska göra ett spel om en superhjälte som ska rädda en katt. En djurhjälte som har kärlekskrafter som ger kärlek till djur, berättade Zoe och Zelda från Sjöängskolan i Älvsjö.

    - Vi ska göra FoodMan! Han hjälper alla som är hungriga. FoodMan ser ut som en hamburgare. Han har en grej i hamburgaren som känner av att ”det är en person som är hungrig, jag går dit!", förklarar Tindra och Frida från samma skola. 

    På deltagarnas skärmar syntes dansande hjälte-isbjörnar,  dammsugande miljöhjältar såväl som hjältar med superkompis-egenskaper. Eleverna hade redan i klassrummet diskuterat hjältar i vardagen, i spel, film och böcker och arbetat med att skissa på sin egen hjälte. Dessa hjältar kom till liv i Stadshuset genom eleverna fick koda berättelsen i det webbaserade programmeringsverktyget Scratch. 

    - Det är en superstor chans att se om det är kul och om det är något man vill jobba med eller ha som hobby, sa Agnes Hansson från Slättgårdsskolan i Bredäng. 

    Här kan du se en del av alla projekt som knackades fram under stadshushacket!

     

    Medan eleverna i halvtid fick laddat batterierna med smoothie och macka, bjöds det på spännande pausunderhållning av Kulturskolan Stockholm, som utförde robotdans i spektakulära dräkter till låten ”The Robots” av Kraftwerk. Dansarna och musiken fick alla åldrar att gunga i salen.

    Kodande förebilder från näringslivet

    På plats i stadshuset fanns många representanter från såväl Stockholms stads programmeringskommission som Kodcentrums huvudsponsorer Spotify, Microsoft, Informator, Sigma och Ericsson. Alla engagerade vill medverka till att sprida programmering och digitalt skapande till fler barn och unga – och stötta skolor och lärare att komma igång med detta i klassrummet.

    Med ett färskt regeringsbeslut om att programmering ska in i läroplanen under 2018 blir Stadshushacket ett startskott för ett långsiktigt arbete där lärare har en otroligt viktig roll och är i behov av både stöd och inspiration.

    Stadhushacket är en fantastisk möjlighet att visa styrkan i när skola, näringsliv och ideell sektor samarbetar kring programmering. Det förenar en otroligt rik samling kompetenser och tillsammans arbetar vi mot ett och samma mål, att uppmuntra fler barn att utforska en ny och spännande värld tillsammans med sina lärare, säger Emelie Dahlström, generalsekreterare för Kodcentrum.

    Lärarspåret kick off för uppdaterad läroplan

    Stockholms stads programmeringskommission, som leds av skolborgarrådet Olle Burell och där Kodcentrum medverkar, samlar representanter från skola, näringsliv och ideell sektor. Målet är att bidra med kunskap och idéer som utvecklar undervisningen och förbättrar alla elevers lärande och måluppfyllelse kring programmering och digital kompetens. 

    –Samarbetet med Kodcentrum och näringslivet kring Stadshushacket är en milstolpe i vårt arbete att öka Stockholmselevernas förståelse och nyfikenhet för programmering. Satsningen är en viktig del i att möta den allt mer digitaliserade arbetsmarknaden och säkra Sveriges position som innovationsledande, säger Olle Burell, skolborgarråd i Stockholm Stad.

    De 100 lärare som bjudits in till lärarspåret i Gyllene salen fick möjlighet att välja mellan fem olika workshops som leddes av Kodcentrums näringslivspartners. Lärarna fick välja mellan fem workshops; Koda musik i Sonic Pi med Spotify, Medioteket presenterar Roboteket, Minecraft Education Edition med Microsoft, Ger verktyget god formativ feedback? med EdQu och Upptäck Scratch med Vetenskapens hus.

    Lärarspåret var ett lyckat inslag i stadshushacket och engagemanget bland deltagarna i Gyllene salen var högt!

    Kodkampen lanserades med stjärnglans

    Medan lärarna jobbade på i Gyllene salen, ljöd Blå hallen av ett brusande sorl från 400 sprudlande programmeringshjältar. Då och då lyfte taket av plötsliga utrop och rörelse, när en tydlig favorit började synas i salen. Att Youtube-stjärnan Vlad Reiser, också programledare på Hey Nickelodeon, var på besök spred sig som en löpeld.

     

    När Vlad äntrade scenen utbröt ett glädjevrål, där deltagarnas överraskade förtjusning inte gick att ta miste på. Och Vlad bjöd på såväl sig själv som för alla att synas i hans kanal, då han vände sin kamera mot publiken.

    Vlad och Lisa presenterade Kodcentrum och Nickelodeons nyligen utlysta tävling Kodkampen, där barn 6-12 år uppmuntras vara kreativa med programmering på temat musik. De tävlande får remixa sin egen version av den norska popduon Marcus & Martinus hits ”Bae” och ”Girls” och skapa en animerad musikvideo i kodarverktyget Scratch, med hjälp av Youtubern Vlad Reiser. Av glädjetjuten i Blå hallen att döma kommer säkerligen många av deltagarna där delta i tävlingen!

    -  Med Kodkampen vill vi visa alla barn och unga att de kan använda kod för att vara kreativa och väcka liv i sina idéer! Vi tror att det är viktigt att utgå från sina egna intressen för att upptäcka möjligheterna med programmering och digitalt skapande. Därför är musiktemat och Marcus & Martinus medverkan väldigt inspirerande, säger Lisa Söderlund, pedagog på Kodcentrum.

    Tack till alla hjältar!

    Det var ett stojjigt och glatt gäng elever och lärare som lämnade stadshushacket på sen eftermiddag och tystnaden var nära öronbedövande. Men i alla våras tankar bubblade vi av glada intryck och kände oss inpirerade av alla små hackathon-hjältar ända in i hjärteroten. Och visst hade många av oss fått höra deltagare som konstaterat att de minsann skulle bli programmerare i framtiden!

    Stadshushacket hade aldrig kunnat genomföras utan alla er som hjälpt det att realiseras! Vi på Kodcentrum vill rikta ett stort TACK till alla superhjältar!

    Pressklipp och bilder från Stadshushacket

    Stadshushacket lockade flertalet medier till stadshuset denna eftermiddag, såväl tidningar som Dagens Nyheter och Computer Sweden som inspelningar av Sveriges Radio och SVT lokalnyheter. Här finns ett urval att ta del av:

    http://www.dn.se/sthlm/bla-hallen-fylldes-med-400-unga-programmerare/

    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/programmeringsfest-ska-vacka-nyfikenhet

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6661819

    https://mitti.se/nyheter/hallen-unga-programmerare/

    http://digital.di.se/artikel/spotify-kodade-med-barn-vi-har-lart-oss-massor

    Pedagog Stockholm dokumenterade dagen med fina filmer och bilder:
    http://pedagog.stockholm.se/programmering/hog-energi-pa-stadshushacket/

     

    Foton: Sophie Johansson  och Madeleine Olander

     

  • 400 barn programmerar i Blå hallen

    Nyhet


    Den 28 mars genomförs Stadshushacket, där 400 femteklassare tar över Blå hallen i Stadshuset. Under lekfulla former utforskar de kodning tillsammans med sina lärare och programmerare från näringslivet. Till Gyllene salen bjuds ytterligare 100 lärare in för att lära mer om att koda i skolan. Stadshushacket arrangeras av den ideella föreningen Kodcentrum tillsammans med Stockholm stads programmeringskommission.
     

    Stadhushacket är en fantastisk möjlighet att visa styrkan i när skola, näringsliv och ideell sektor samarbetar kring programmering. Det förenar en otroligt rik samling kompetenser och tillsammans arbetar vi mot ett och samma mål, att uppmuntra fler barn att utforska en ny och spännande värld tillsammans med sina lärare, säger Emelie Dahlström, generalsekreterare för Kodcentrum.

    Kodcentrum arrangerar Stadshushacket tillsammans med Stockholms stads programmeringskommission och sina näringslivsparterns Spotify, Microsoft, Informator, Sigma och Ericsson. Barn och unga, lärare och yrkesverksamma programmerare arbetar tillsammans i Blå hallen i Stockholms Stadshus för att introduceras till programmering. I Gyllene salen erbjuds ytterligare 100 lärare möjligheten att testa på olika program och former för att komma igång med programmering i klassrummet. Med ett färskt regeringsbeslut om att programmering ska in i läroplanen under 2018 blir Stadshushacket ett startskott för ett långsiktigt arbete där lärare har en otroligt viktig roll och är i behov av både stöd och inspiration.

    Stockholms stads programmeringskommission, som leds av skolborgarrådet Olle Burell och där Kodcentrum medverkar, samlar representanter från skola, näringsliv och ideell sektor. Målet är att bidra med kunskap och idéer som utvecklar undervisningen och förbättrar alla elevers lärande och måluppfyllelse kring programmering och digital kompetens. 

    –Samarbetet med Kodcentrum och näringslivet kring Stadshushacket är en milstolpe i vårt arbete att öka Stockholmselevernas förståelse och nyfikenhet för programmering. Satsningen är en viktig del i att möta den allt mer digitaliserade arbetsmarknaden och säkra Sveriges position som innovationsledande, säger Olle Burell, skolborgarråd i Stockholm Stad.

    För att kunna samla hela 400 femteklassare till eventet har näringslivspartnern Microsoft bidragit genom att låna ut 100 Surface- enheter till Stadshushacket.

     Stadhushacket är otrolig möjlighet för fler barn att utveckla sitt digitala skapande och därför är vi glada att kunna bidra med volontärer och låna ut 100 Surface-enheter för barnen att koda på. Tillsammans med övriga medverkande arbetar vi för att ge fler barn möjlighet att lära sig koda och långsiktigt öka intresset för programmering bland unga, säger Joke Palmkvist, ansvarig för skola och högre utbildning på Microsoft.

    Om Stadshushacket
    Till Stadshushacket är 400 femteklassare från 14 olika stadsdelar i Stockholm stad inbjudna. Tillsammans med kodande förebilder från bland annat Spotify, Microsoft, Informator, Sigma och Ericsson kommer deltagarna att få skapa digitala berättelser om hjältar. Syftet är att utveckla förståelse och färdigheter som är viktiga i en alltmer digitaliserad värld, oavsett vilket yrke eleverna i slutändan väljer.

    Inför Stadshushacket har eleverna att jobbat med temat ”hjältar” i klassrummet. De har diskuterat hjältar i vardagen, i spel, film och böcker. Vilka hjältar är det som skildras? Vilka gör det inte? Vilka tycker klassen är hjältar? Tillsammans har klasserna att hittat på hjälte-gruppnamn och hjältemärken som sedan blir deras gruppindelning under Stadshushacket. I Stadshuset delas klasserna på två och matchas med en vänklass från en annan stadsdel. I Blå hallen kommer eleverna sedan att jobba två och två med sina hjältar och programmera digitala hjälteberättelser.

    De 100 lärare som bjudits in till lärarspåret i Gyllene salen har möjlighet att välja mellan fem olika workshops som leds av Kodcentrums näringslivspartners. I Gyllene salen kommer de deltagande lärarna att få välja mellan fem workshops; Koda musik i Sonic Pi med Spotify, Medioteket presenterar Roboteket, Minecraft Education Edition med Microsoft, Ger verktyget god formativ feedback? med EdQu  och Upptäck Scratch med Vetenskapens hus.

    Kontakt för Kodcentrum            
    Maria Fabricius
    Presskontakt
    Tel: 076-308 57 23

    Kontakt för Stockholm stad
    Mika Metso
    Borgarrådssekreterare
    Tel: 076-122 92 47

    Om Kodcentrum
    Kodcentrum vill bidra till att fler barn och unga får upp ögonen för IT och programmering, oavsett socioekonomisk bakgrund eller kön. Vi ser att grundläggande kunskaper i programmering och digitalt skapande är en förutsättning för att kunna ta del av viktiga samhällsfunktioner och tjänster.

    Genom lokala samarbeten med skolor, bibliotek och företag engagerar vi lärare som själva vill komma igång med programmering i klassrummet, bibliotek som vill bredda sin verksamhet till att även inkludera digitalt skapande, och företag inom IT-sektorn som vill involvera sina anställda att vara förebilder för nästa generations kodare. Skolan står inför ett stort kunskapslyft för att erbjuda alla elever likvärdig digital kompetens och grundläggande programmeringskunskaper. Som stöd samlar Kodcentrum det pedagogiska material och de erfarenheter som gjorts under de fyra terminer som våra kodstugor har varit igång.

    Redan idag finns allt vårt material tillgängligt helt gratis på sajten Kodboken.se. Mer material riktat mot skolan tas fram i ett projekt finansierat av Vinnova och lanseras den 5 april 2017. Kodcentrums huvudsponsorer är Spotify, Informator, Microsoft, Sigma och Ericsson.

    Om Programmeringskommissionen
    I den svenska huvudstaden har programmerare blivit det vanligaste yrket och efterfrågan på skickliga talanger inom detta område är stor. Denna snabba utveckling ställer helt nya krav på utbildningssystemet i sin helhet – från förskola, via grundskola och gymnasium till högskolor och universitet.

    Stockholm har bestämt sig för att försvara sin position som en av världens smartaste städer. För att lyckas med detta är tillgången till personer utbildade inom datavetenskap och digital produkt- och tjänsteutveckling avgörande faktorer. Staden har skapat en programmeringskommission som under en tvåårsperiod ska ta fram ett antal förslag och rekommendationer. Målet är att genom Stockholms stads skolor öka både den generella digitala kompetensen och den mer specifika kompetensen inom programmering, som gör att vi får ännu fler utbildade programmerare såväl som andra experter inom digital produkt- och tjänsteutveckling.