Meny

Meny

Nytt från Kodcentrum

  • Kodcentrum i samarbete med elever på Berghs School of Communication

    Blogginlägg

    Foto: Maria Fabricius

    Samverkan är en väldigt viktig del i Kodcentrums arbete med att introducera programmering och digitalt skapande till barn.  Ett exempel på detta är vårt inspirerande samarbete med Berghs School of Communication och de fantastiska deltagarna i kursen Digital kommunikation som kikat på hur de kan ta kodboken.se till nästa nivå. I veckan presenterades fantastiska idéer för hur vi kan fortsätta vässa fram en engagerande och tillgänglig plattform. Stort tack till alla projektgrupper för bra tankar och till kursledaren Karolina Moberg och Berghs för att ni gjort detta möjligt.  

  • 100 sociala innovationer

    Blogginlägg

    Vi är enormt glada och stolta över att Kodcentrum idag har presenterats som ett exempel bland 100 sociala innovationer som kan förändra Sverige.

    Idag lanserade Mötesplats Social Innovation en bok med 100 exempel på sociala innovationer i Sverige under Social Innovation Summit i Malmö och ett av dessa exempel var just Kodcentrum.

    Mer info finner du här

  • <3 Ramdala!

    Blogginlägg

    Ramdalahacket med Kodcentrum, Nickelodeon och Vlad Reiser.

    I en gympasal på Ramdala skola, en bit utanför Karlskrona, sprudlade det igår av digitalt skapande när 80 mellanstadieelever kodade tillsammans med oss på Kodcentrum, tv-kanalen Nickelodeon och youtubern Vlad. 

    Så var det äntligen dags för Ramdalahacket - ett kodarevent och en prisutdelning för den skola som i våras kammade hem juryns pris för mest kreativa skolklass i tävlingen Kodkampen. Konferencier för hacket var Vlad Reiser, känd youtuber som var väldigt efterlängtad på skolan. 

     Jag har följt honom i typ tre år. Det känns jättecoolt att han är här. Jag har undrat så länge om jag någonsin skulle få träffa honom, berättade eleven Loke Nordström för Sydöstran som rapporterade från skolan.

    Kodkampen är ett samarbete mellan Kodcentrum och Nickelodeon och årets upplaga har gått i musikens tecken. Utmaningen bestod i att programmera en musikvideo och remixa ljud och bild från den norska popduon Marcus & Martinus, med hjälp av en guidande video med Vlad. 

    Robotbeatbox på Ramdalahacket.

    På Ramdalahacket fick eleverna programmera varandra till att beatboxa, alltså skapa musik med hela kroppen, och sedan programmera fantasisynthar i kodverktyget Scratch. Ett uppdrag som årskurs 4-6 på Ramdala skola ivrigt tog sig an:  

    – Vi vill visa att musik kan skapas på annat sätt än med traditionella instrument. Och att det går att använda datorn som ett redskap till att skapa någonting. Vi har aldrig varit rädda för att kasta oss ut i det okända, beskrev läraren Helene Nordström sitt arbete med Kodkampen för Blekinge Läns Tidning som fanns på plats under hacket. 

    Melcer och Henrik som hade vinnande bidrag i Kodkampen.

    Vi på Kodcentrum vill ge en kärleksförklaring till Ramdala skola. Dagen hos er var en stor källa till inspiration! Efter att ha tillbringat en dag tillsammans med 80 energiska mellanstadieelever och deras lika positiva och engagerade lärare och rektor, som så förbehållsfritt vågar omfamna nya utmaningar med programmering och digitalt skapande, så lämnade vi Ramdala med en euforisk nyfikenhet på vad som händer framöver när programmering kommer in i skolans läroplan.

    Kan vi skapa på fler upplevelser och utmaningar som lyfter fram barns intressen (som till exempel en viss känd youtuber) och framtidsdrömmar? Vad blir nästa hack med skolelever och lärare - och i vilken del av landet hamnar vi då? Fortsättning följer...

    Rektor Carina Bärlund
    Här rektor Carina Bärlund från Ramdala skolan. Foton: Jessica Berglund


    Media från Ramdalahacket: 

    P4 Blekinge: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6807932

    SVT Nyheter Blekinge: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/youtuberstjarna-motte-ramdalaelever

    Blekinge Läns Tidning: http://www.blt.se/karlskrona/youtubestjarna-motte-unga-kodare/

    Sydöstran: http://www.sydostran.se/karlskrona/youtube-stjarna-kom-till-ramdala-skola/


    Vinnande bidrag i Kodkampen 2017

    Årskurs 5-6 (i våras 4-5) på Ramdala skola. Bidragen som ledde till vinst var skapade av en elev från vardera klass:
    Melcer Swensson
    Henrik Karlsson

    Eget bidrag:
    Tami Rotstein, 9 år, Stockholm

    Publikens pris: 
    Nikolina Peterson, 12 år, Torslanda

  • Kodande barn på IFS World

    Blogginlägg

    Barnhack på IFS World i Linköping

    Igår mötte elever med sprudlande energi ett gäng kodande förebilder från mjukvaruföretaget IFS World i Linköping för att tillsammans koda spel.

    Vad händer när man kombinerar en stor dos av nyfikenhet med massvis av engagemang? Jo, ett barnhack med 32 elever från Nya Rydsskolan klass 4A och 4B som möter 14 volontärer från IFS World i Linköping och på deras kontor skapar med kod tillsammans under en eftermiddag.

    Kodcentrums volontär Rasmus Haglund från kodstugan i Uppsala är med och håller i introduktionen för barnen. Han välkomnar IFS egna volontärer till scenen och ställer frågan varför de började med programmering från första början:

    - Vilka känner till ett spel som heter Super Mario Bros?, frågar då Rafael som till vardags arbetar på avdelningen för R&D Technology på IFS World.

    Ivriga händer viftar i luften medan några deltagare skriker ”jag!” rakt ut. När Rafael berättar om att han var så dålig på spelet som ung, sprider sig skrattet i rummet. Att det var just detta som motiverade honom att lära sig programmera, för att kunna få många fler liv i spelet, ger imponerade tillrop från vissa av barnen.

    Under dagen arbetar barnen med en introduktionsövning från Kodboken.se som heter ”Bug Race”. Barnhackets Scratch-studio fylls med spelet i lika många olika tappningar som antal elever. Några hinner även titta på andra uppgifter från Kodbokens speltema.

    Mot slutet av barnhacket är det tid för en demo av elevernas arbete och Emma är en av dem som kommer fram och visar upp sitt projekt. Hon har lagt ner mycket tid på att rita en egen bakgrund och valt att använda en fisk i en damm istället för insekt som följer en bana, som i uppgiftens exempel. En annan deltagare applåderar och konstaterar ”mycket bättre och finare än min!”.

    Genomgående under dagen är det inte bara volontärerna som hjälper eleverna, utan eleverna hjälper och förklarar även för varandra. Något som även återspeglar hur man arbetar inom IT i stort, där samarbete och kunskapsdelning är viktigt.

    Barnhacket avslutades med att eleverna fick skriva ned vad de skulle vilja skapa om de fortsatte lära sig programmering, och väggen fylldes med inspirerande idéer på post-its!

    Idéer från barnhack.

    Våra barnhack är mötesplatser där barn och unga under en halvdag får utforska programmering och digitalt skapande i en professionell kreativ miljö på ett företag. Yrkesverksamma programmerare och utvecklare från det företag som står värd för barnhacket delar med sig av sina kunskaper och visar den digitala världens möjligheter genom Kodcentrums pedagogiska plattform Kodboken.se.

     

  • Festligt lärarevent för Koda i skolan!

    Blogginlägg

     

    Foto: Maria Uhr

    Välkommen att anmäla intresse till ett festligt lärarevent i Göteborg och Stockholm med inspirerande talare och workshops kring hur du kan skapa digitalt med kod i skolan!

    Koda i skolan är Kodcentrums lektionsmaterial för dig som är lärare i årskurs 4-6 och nyfiken på att komma igång med programmering och digital kompetens i skolan. Materialet är projektbaserat och ämnesövergripande, kopplat till läroplanen för svenska, samhällskunskap, musik, matematik och teknik. Det utgår från elevernas kreativitet och problemlösning och lyfter där in programmering, datalogi och digital kompetens.

    Under denna eftermiddag får du utforska digitalt skapande tillsammans med volontärer och samarbetspartners från IT-sektorn och dela erfarenheter och tankar med lärare och elever som har påbörjat sin resa mot programmering i skolan.

    Projektet är Vinnova-finansierat och drivs av oss på Kodcentrum tillsammans med pilotskolor, lärare och elever, och IT-företag som Spotify, Microsoft, Informator, EdQu och Paradox Interactive.

    Materialet riktar sig till dig som inte tidigare har arbetat med programmering i skolan och som vill ha en introduktion, konkreta tips och verktyg för att komma igång.

    Mer info och intresseanmälan:
    Stockholm
    Göteborg