Meny

Meny

  • Gäller det livslånga lärandet också för lärare?

    Blogginlägg

    Den nya läroplanen kräver ny kompetens från lärare, men det kan vara svårt att fortbilda sig när man inte vet var det finns kunskap att hämta. På seminariet "Gäller det livslånga lärandet också för lärare?", som vi anordnar tillsammans med Microsoft, tipsar vi om hur ni kan komma igång med programmering och digitalt skapande i klassrummet. 

    Sedan läroplanens senaste revidering som handlar om digital kompetens och programmering på schemat har det diskuterats mycket vad det är som egentligen krävs av lärarna. Hur kan lärare utvecklas inom programmering och digital kompetens när fortbildningstillfällena inte räcker till? Vad händer när eleverna plötsligt kan mer än läraren, när det kommer till att arbeta med digitala verktyg? Vad kan skolans digitalisering ge för effekter på lärande, samarbete och roller?

    Under seminariet "Gäller det livslånga lärandet också för lärare", kommer ni att få lyssna till skolor som har påbörjat arbetet med den reviderade läroplanen. Det kommer även att delas tips på pedagogiska resurser, nätverk och organisationer som du kan använda dig av för att komma igång med att koda i skolan. Hur kan exempelvis Minecraft användas i kemi- och historieundervisningen?

    Kodcentrum kommer att dela erfarenheter från lärarkodstugan i Göteborg, där lärare i grundskolans åk 4-6 utforskar programmering för skolans alla ämnen, tillsammans med lärarkollegor och utvecklare från IT-sektorn.

    Praktisk information: 

    Arrangör: Microsoft AB, Kodcentrum
    När: 4/7 2018, kl 09:00 - 09:45
    Språk: Svenska
    Plats: Södra kyrkogatan 3
    Platsbeskrivning: Pickit, våning 2
  • Kodcentrum med Datatjej

    Blogginlägg

    Det pratas mer och mer om programmering. Det finns kodstugor där tjejer och killar kodar tillsammans, vilket är jättebra. Men vi hör ofta att det finns en osäkerhet hos tjejer, att de inte är lika bra på datorer som killar.

    Med bakgrund i det skapade vi evenemanget Koda med DataTjej, ett separatistiskt event för tjejer. Vårt mål var hela tiden att få unga tjejer mer intresserade för digitalt skapande och programmering. Första omgången av Koda med DataTjej ägde rum i januari och då intresset var så stort bestämde vi oss för att köra ännu en omgång under våren. Denna gång blev det ett samarbete mellan Kodcentrum och DataTjej - Kodcentrum med DataTjej. 

    Nu har våra tre träffar ägt rum, och det absolut roligaste med träffarna har varit att få träffa peppade tjejer som nyfiket vill utforska programmering tillsammans med andra. Under träffarna har de fått fria händer att få utforska och skapa, med kreativiteten på topp. 

     

    - Jag tycker att det är härligt att se glädjen när de upptäcker att de själva kan bestämma vad som händer i spelet/programmet de skapar. Men även när de lyckas hitta buggen och förstår vad som blivit fel, säger Emelie Eriksson. 

    Under träffarna har deltagarna fått programmera egna spel/ program i Scratch. De har också fått prova olika digitala tekniker som VR samt robotarna Ozobot, Dash och Sphero SPRK+. De har även testat programmeringsspel i Code.org och Lightbot. Det tjejerna tyckte var roligast var VR-tekniken. 

     

    Nu stundar sommarlov och sedan en ny omgång av kodstugan i Skellefteå till hösten. Om ditt barn är intresserad av kodstugan kan du göra en intresseanmälan här

    Skrivet av Emelie Eriksson, volontär för Kodcentrum i Skellefteå

    Foto: Alla fotografier är lånade av DataTjej

  • Linklaters blir ny stödpartner till Kodcentrum

    Blogginlägg

    Nu kan vi stolt och glatt bekräfta att vi ser fram emot ett samarbete med den globala advokatbyrån Linklaters, som är vår nya stödpartner. Stödet gör det möjligt för oss att introducera ännu fler barn till programmering och digitalt skapande

    ”Som en mångfaldig, global organisation känner vi ett ansvar för att bidra till att ungdomar, oavsett bakgrund, ges samma möjligheter på den framtida arbetsmarknaden. Vi ser att efterfrågan på kompetens inom programmering och kodning är enorm, och den kommer att växa sig allt större och omfatta alla delar inom arbetslivet. Att främja lika möjligheter för kreativa och talangfulla ungdomar i en föränderlig och alltmer digitaliserad värld ligger därför helt i linje med vår vision inom CSR och vi är stolta över möjligheten att få samarbeta med Kodcentrum", säger Fredrik Lindqvist, Managing Partner och Ebba Perman Borg, Counsel och Community Investment Sponsor, Linklaters Advokatbyrå AB."

    Fredrik Lindqvist, Managing Partner och Ebba Perman Borg, Counsel och Community Investment Sponsor, Linklaters Advokatbyrå AB

    "Det är verkligen enormt kul att Linklaters har valt att stötta Kodcentrums arbete vilket ger oss utökande möjligheter att kunna introducera programmering och digitalt skapande till ännu fler barn under det kommande året" 


    Ronnie Schmidt, generalsekreterare Kodcentrum

  • Hackaton med ny stödpartner - Com Hem

    Blogginlägg

    Igår hade vi ett första hackathon med vår nya stödpartner Com Hem. Tillsammans med 34 elever och lärare från Sjöängsskolan i Älvsjö kodade vi spel och fick träffa en av Com Hem’s kodare.


    När man går i årskurs sex har man ganska bra koll på vad det här med programmering innebär. Ibland, eller ganska ofta till och med bättre än vad vi vuxna har. Vi frågar klassen om det är någon som vet vad ett programmeringsspråk är, det kommer ganska snabbt ett svar: 

    ” Det finns olika typer av programmeringsspråk, de fungerar som vårt språk men ändå annorlunda. Det är det språket vi använder när vi pratar med datorer”.

    ”Bra beskrivet”, säger Caroline, volontär och programmerare från Com Hem, ”saken med datorer är att det är vi människor som måste lära dem ett programmeringsspråk då datorer pratar i ettor och nollor”

    På frågan om vad som skapas med kod blir oftast det första svaret från barn, spel. Nästan alla i klassen spelar någon form av spel på datorn, mobilen eller på konsol. Allt från Candy Crush till Fortnite. Nu skulle eleverna dock få skapa spel själva, det är inte riktigt lika lätt. Att skapa spel med kod kräver kreativitet och eftersom de skulle arbeta i par krävs även en hel del samarbete.

     com hem volontärer

    Com Hem volontärerna klarade med bravur av att få eleverna att prata ihop sig om vad det var för typ av spel de skulle skapa, vilka färger och sprajtar som skulle representera just deras spel. Det blir ju faktiskt ganska personligt när man skapar någonting själv, speciellt när det finns en möjlighet att visa upp det för hela klassen.

    Vi passade på att fråga Petra von Rohr, kommunikationsdirektör på Com Hem, varför de väljer att stötta Kodcentrum svarar hon:

    "Att förstå grundläggande kodning blir allt viktigare i en alltmer digitaliserad värld. Med ett nät som når drygt halva Sverige med bredband, tv och telefoni, är Com Hem en viktig motor för digitaliseringen i vårt land. Med det följer ett viktigt ansvar för den digitala livskvaliteten och vi vill självklart göra allt vi kan för att höja den digitala kompetensen hos alla invånare - något som är en förutsättning för delaktighet och kunskapsutveckling. Vi vill också verka för att förbättra tillgången på välutbildade, blivande medarbetare. För oss på Com Hem känns det därför naturligt att stöda Kodcentrum i det viktiga arbetet med att öka kunskapen om kod och programmering bland unga tjejer och killar."

    När vi först frågar om någon vill visa upp sitt projekt blir det tyst runt borden. Men när en grupp visat upp sitt spel och mötts av glada skratt och applåder fick vi testa fler spel med allt från chipsskålar som skulle ta sig runt en ostbågebana till isbjörnar som åkte skridskor. Tiden går fort när man har roligt och vips så var hacket över och det var dags för eleverna att åka hemåt.

    ”Det känns väldigt kul att kicka igång samarbetet med Com Hem och deras anställda med just ett barnhackathon. Vilken fantastisk energi och kreativitet som vi fick ta del av den här dagen och jag är verkligen superimpad av såväl barnen som volontärerna från Com Hem”, säger Ronnie Schmidt, generalsekreterare Kodcentrum.

  • Kvinnliga förebilder i IT-branschen

    Blogginlägg

    Oh, I feel like a cat! … var den mest använda frasen när 19 unga, uppspelta tjejer intog Microsofts kontor i Akalla i tisdags. Men vem var den hemliga gästen som tjejerna fick att spinna som en katt?

    Girls in ICT anordnas för att tjejer ska få möjlighet att träffa och inspireras av kvinnliga förebilder i IT-branschen. Bara att få lämna skolmiljön och få besöka ett stort kontor är ju en riktigt cool upplevelse. Vi börjar med att prata om vad egentligen gör när man arbetar med IT och varför det är så många killar som jobbar med teknik i jämförelse med tjejer. Det går nästan höra hur de tänker och det är helt tyst i rummet tills någon utbrister:

     - Tjejer är väl inte bara lika intresserade av IT?

    Så skulle det ju kunna vara, men visst finns det många tjejer som gillar att blippa runt på mobilen, och gillar att spela spel och skapa digitalt. Inte kan väl det hänga ihop?

     - Nej men jag vet, säger en självsäker tjej i flätor, man tror att killar vet mer och kan bättre än tjejer. Fast det är inte så egentligen.

    Ja, det är faktiskt en ganska bra beskrivning. Av någon anledning finns det en föreställning om att killar är bättre och mer intresserade av att koda än tjejer. Vi har en rätt stereotyp bild av vem som programmerar, och det är inte den unga coola tjejen från orten med kreativa idéer - det är en fördom som vi tillsammans måste slå hål på!

     - Att få höra ”Du kan också!” kan vara precis det en ung person behöver för att våga testa. Därför är vi väldigt glada att tillsammans med Microsoft kunna skapa ett tillfälle för att visa unga flickor den mångfald som finns på en arbetsplats inom IT-sektorn. Att det finns många olika yrkesroller, möjliga vägar till branschen, och framför allt, vuxna förebilder – unga kvinnor som jobbar med IT och programmering. På så sätt kan vi bidra till att motverka de stereotyper som finns om vem det är som jobbar med programmering.Några av tjejerna hade redan stora drömmar som bygger på komplexa digitala lösningar, och vi hoppas ha bidragit till att ge de drömmarna ytterligare en skjuts, säger Stina Arnby, projektledare för mötesplatser på Kodcentrum.

    Det tisslades och tasslades runt borden när Microsofts nyaste medarbetare kom på besök. Det här blev helt klart dagens höjdpunkt! En total eufori utbröt i rummet när roboten Pepper avtäcktes, och en urgullig robot med stora ögon tittade fram och började prata med sina kollegor. Tjejerna flockades runt Pepper, de pratade och dansade. En av tjejerna tyckte att hen var så fin att hon började klappa Pepper på huvudet. Pepper spann som en katt och utbrast: - Oh, I feel like a cat.

    Men så gullig den är, får jag ta med Pepper hem? Är den alltså helt programmerad, är det därför den pratar engelska?

    De nyfikna frågorna haglade och blev ett perfekt startskott för den egna uppgiften – om du fick skapa vad du vill med kod, vad skulle det vara? Tjejernas tankar fick liv i verktyget Microsoft Sway och det blev allt ifrån självstyrande gratisflyg till Dubai, appar som håller koll på senaste nytt om idoler och en astronaut i världens snabbaste rymdskepp.

    Det här är precis de här tjejerna som IT-branschen kommer att behöva i framtiden. Teknikbranschen blomstrar men lider samtidigt av en stor brist på både jämställdhet och arbetskraft. Genom att stödja flickors utbildning inom teknik bidrar vi även till en del av FNs globala mål nummer 5, Jämställdhet.

     - Kvinnor representerar bara 30 procent av antalet yrkesverksamma inom informations- och kommunikationsteknik i Europa. Det arbete som Microsoft och Kodcentrum gör tillsammans för att stärka unga flickors intresse för teknik är otroligt värdefullt. En ny studie från Microsoft visar ett samband mellan förebilder och flickors intresse för en karriär inom teknik. Jag hoppas att vi tillsammans kan vara en förebild för eleverna från Husbygårdsskolans och många fler unga kvinnor framöver, avslutar Joke Palmkvist, ansvarig för skola och högre utbildning på Microsoft i Sverige.