Meny

Meny

  • Nu kommer nya Scratch 3.0!

    Blogginlägg

    Den 2 januari är det äntligen dags – Scratch nya uppdaterade version 3.0 släpps och med det kommer en rad fördelar och möjligheter för alla användare!

    På vår sajt Kodboken.se kommer det även under januari att komma uppdaterat material för våra Scratch-instruktioner så de fungerar med Scratch 3.0 – håll utkik!

    Med nya versionen kan Scratch köras på surfplattor och andra mobila enheter – vilket kommer att underlätta mycket för skolor som använder surfplattor i kalssrummet. Det innebär att stödverktyget Flash inte längre behövs. Med nya versionen kommer massor av nya sprajtar, bakgrundsbilder, klädslar och animationer och nya programmeringsfunktioner. Och dessutom ser det modernt och inspirerande ut! Testa betaverisonen redan nu. 

    Har du använt Scratch tidigare kommer du snabbt komma in i nya Scratch 3.0, även om det ser lite annorlunda ut. Mest har funktioner bara bytt lite plats med varandra för att underlätta användandet och designen har fått ett ansiktslyft.

    Scratch 3.0 kommer med mängder av animerade tutorials och handledningar som hjälper användaren att enkelt komma igång och vidareutveckla sina kunskaper.

    Fokus på lätt att lära och komma igång

    Scratch 3.0 kommer med bra stödmaterial för förstagångsanvändaren och även lärarresurser. Fokus ligger på att göra Scratch enklare att lära sig och använda. Därför har programmeringsytan centrerats för att underlätta interaktionen. Menyer som att välja ny sprajt och ny bakgrund har samlats ihop, funktioner och anpassningar har moderniserats för att passa olika skärmar och plattformar. Det är enklare att kontrollera sprajtar och bilder, då man kan exempelvis ladda ned enstaka sprajtar. Både rit- och ljudredigeringsverktyget har förbättrats och gör skapandet enklare.

    I Scratch 3.0 finns även möjlighet att lägga till olika tillägg så som språköversättningsfunktion eller att få text i projektet att omvandlads till röst, så att projektet levandegörs med hjälp av tal. Här kan man även enkelt koppla sitt scratchprojekt till extern hårdvara, så som Micro:bit, Lego Mindstorm och Lego WeDo eller använda webbkamera som rörelsesensor. Scratch 3.0 kommer även att finnas för nedladdning för offline användning. Vill du läsa mer om vad som kommer i Scratch 3.0 kan du hitta Scrach FAQ här. (https://scratch.mit.edu/3faq)

    Vad händer med mina gamla projekt?

    Ditt Scratchkonto och de projekt du skapat i Scratch 2.0 försvinner inte och de kommer att kunna öppnas och användas i Scratch 3.0. Om du ändå vill använda dig av gamla Scratch 2.0 kommer det att finnas kvar för offline användning som nedladdningsbart program.

    Scratch 3.0

    Scratch och GDPR = Sant?

    Det har diskuterats en hel del om hur Scratch och GDPR lirar tillsammans och vi tänkte försöka redua ut hur man kan arbeta med Scratch och ändå vara GDPR säker. GDPR är den nya Dataskyddsförordningen som i maj ersatte PUL med regelverk kring insamling av personuppgifter.

    Eftersom att Scratch är USA baserat innebär det att deras servrar och datahantering sker utanför EU, vilket enligt GDPR inte är datasäkert. Detta innebär enligt den nya lagen att alla användare, så som exempelvis skolor, skule behöva teckna ett PuB-avtal (personuppgiftbiträdesavtal) med Scratch. Dock har Scratch själva meddelat att de inte har möjlighet att skriva sådant med alla sina användare. Men det är inte kört för det, det finns vägar runt problemet. Vi ser två alternativ:

    1. Du kan välja att köra nedladdningsbar version av Scratch (https://scratch.mit.edu/download) som ett program på datorn och låta eleverna spara sina projekt lokalt på den dator de arbetar på. Data som sparas inom ramen för den nedladdningsbara versionen delas inte med andra Scratch användare utan finns då bara loalt på datorn. Därmed kan GDPR följas.
    2. Använd webbversionen av Scratch utan konto och inlogg! Låt eleverna ladda ned sina projekt lokalt på sin dator istället för att spara dem online. Eleverna kan då fortsätta där de avslutade nästa gång de ska använda projektet. Observera dock att detta endast fungerar om eleverna har personliga datorer eftersom att filen sparas på just den dator som du använder.

    Vi vet att många använt lärarkonton i Scratch 2.0. Om du använder Scratch lärarkonto med opersonifierade elevkonton, behöver du inte ange några personuppgifter för de enskilda eleverna. Däremot kan du inte garantera att dina elever själva inte delar personuppgifter inom sina projekt i Scratch, så som fotografier och personlig information, vilket gör att detta alternativ inte är GDPR säkert. 

    Här kan du läsa mer (https://scratch.mit.edu/privacy_policy) om hur Scratch själva förklarar vilken data de samlar in och hur de använder det, samt hur de ser på GDPR. Läs även deras användaravtal här. (https://scratch.mit.edu/terms_of_use)

  • Hour of Code x 3

    Blogginlägg

    För fjärde året i rad har vi firat Hour of Code som pågick under vecka 49 genom att bjuda in till barnhack tillsammans med Microsoft. Det har blivit en efterlängtad tradition för oss att få fylla deras kontor med nyfikna kodande barn.

    I år, när programmering har kommit in i grundskolans läroplan, valde vi att levla upp och arrangerade inte mindre än ett barnhack och två lärarhack, ett i Stockholm och ett i Göteborg!

    Klass 6AB från Gullingeskolan i Spånga, anlände till Microsoft redan vid lunch för att vara med på barnhacket. Microsofts lobby fylldes med elever som både var imponerade av all teknik och sugna på att få sätta sig vid datorerna och sätta tänderna i Scratch.

    ”Jag har aldrig i mitt liv sett så avancerad teknologi förut.” Daud

    ”Datorerna vi använde var jättehäftiga! Alla som jobbade med oss var jättesnälla och man förstod verkligen vad de sa.”  Rooz

    Vi började med att få dem att känna sig varma i kläderna och visade hur man kan programmera ett spel med en munkätande val i Scratch. Så fort datalogiken började klarna fick kreativiteten flöda fritt. I barnens egna spel blev det både banan-ätande apor, fotbollsspelande drakar och häxor som skulle fly undan trollkarlar. Efter en rast med mumsig morotskaka var det dags för barnen att dela med sig av sina danskunskaper till lärarna på lärarhacket. Det blev många algoritmer kring både höft- och rumpskak när de fick rita algoritmen till sin egen Robot-Floss.

    ”Igår var vi på ett företag som heter Microsoft. Det bästa var att vi fick rita gubbar som rör sig på olika håll så att de vuxna som jobbade där skulle prova dansa.” Anisa

    Det gick inte att ta miste på att kidsen tyckte att det var riktigt skoj att koda. Under ett samtal med klassföreståndaren Martina berättar hon att de ännu inte jobbar med programmering, men att de har börjat testa på olika analoga lekar för att få en grundförståelse för programmering.

    - Jag har dragit mig för att programmera i klassrummet, det är inte riktigt min grej, men nu när jag förstår bakgrunden till varför man programmerar och hur det kommer se ut i framtiden känner jag mig säkrare. Jag blev inspirerad att lära mig mer så nu jag ska testa hemma under helgen så att vi kan börja jobba med Scratch på våra plattor, säger Martina.

    En trappa upp fick lärare från olika skolor i Stockholmsområdet prova på att programmera en interaktiv berättelse utifrån barnvisan ”Imse vimse spindel”. Genom en variant på mobbprogrammering, där vi alla hjälptes åt att komma med förslag på lösningar för hur barnvisan skulle programmeras, genomförde vi en timme gemensamt kodande i Scratch. Några av lärarna testade att göra det i betaversionen av nya Scratch 3.0, som lanseras i januari och som även fungerar för surfplattor!

    I fikapausen fick lärarna testa att flossa med hjälp av barnens algoritmer. Det var en salig blandning av dansstilar, några som mer liknade breakdance och andra som var snudd på omöjliga att genomföra. Men lärarna var överens om att de hade hjälp av sina mänskliga hjärnor, som kunde tolka och hitta på själva där det behövdes, till skillnad från en robot som behöver tydliga och exakta instruktioner.

    Joke Palmkvist från Microsoft inspirerade med en presentation kring digital transformation och kompetensbrist – vad är det för samhälle och vilka arbetsmöjligheter är det som eleverna kommer att möta när de lämnar skolan?

    I år var även den svenska ambassadören för Hour of Code, Marcus Nygren från Edvira, med och berättade om den internationella rörelse som innebär att över 100 000 0000 elever runt om i världen provar på en timmes kod. Han tipsade bland annat om att testa årets uppdrag ”Dance party” och i sociala medier tagga in #hourofcode och den artist som eleverna använder i sitt projekt – och kanske, kanske kommer då artisten att svara på inlägget!

    Vi begav oss sedan till Göteborg och Sigma IT Consulting kontor på Lindholmen för att kicka igång lärarhack nr 2. Här drevs hacket av vår Göteborgs lokalkommitté och volontärer från lärarkodstugan.

    De flesta av lärarna hade testat på att koda i Scratch på egen hand tidigare, trots det haglade frågorna in. Vi startade likt stockholmslärarna med att mobbprogrammera Imse vime spindel. Allt eftersom vi gick igenom uppgiften kom det en och annan aha-upplevelse.  

    - Men vadå så jag kan alltså lägga till en bakgrund från en bild och ladda upp en egen sprajt? Kan jag rita en sprajt själv också? Jag hade ingen aning om att man kunde göra så här, allt jag lärt mig bara de första 20 minuterna kommer underlätta min undervisning avsevärt, utbrister en lärare.

    Vi övergick till analoga lekar där vi fokuserade på att lösa robotkompis. Lätt som en plätt tyckte några och började lägga ut kommandokorten i ordning på golvet. Men var det verkligen så enkelt som det såg ut? Nej, det saknades ju en sväng åt höger. Efter diskussioner fram och tillbaka i gruppen så bestämmer man sig för att börja om från början och testa sig fram och efter mycket klurande så hittade lärarna rätt och kunde styra kompisen runt banan.

    Efter en välbehövlig fika var det Davids tur att inspirera till hur man kan arbeta kreativt med kod i klassrummet och hur tekniken påverkar samhället. David visade hur man kan skapa en fruktsynth med hjälp av frukter, Scratch och Makey Makey. Sedan fick lärarna själva testa på att hacka. Trots att tiden rann ut hade de flesta svårt att slita sig från skärmen, de ville till varje pris klara hackeruppgiften.

    Vi avslutade veckan med alla fina citat från Gullingeskolan och avslutar därför med två som inte fick plats i texten.

    ”Det som var bra var att de var flera lärare så när man behövde hjälp kom de i lagom tid. Det bästa var att programmera ett spel. Det var roligt för att jag gillar teknik som i datorer. Miljön runt om mig var säkert dyrt och fin. Det fanns datorer och elektronik som säkert kostar en hög med pengar.” Karim

    ”När jag blir äldre ska jag arbeta i Microsoft för att det finns en kaffemaskin och för att göra nya spel och uppdateringar till datorn.” Hassan

    #hourofcode

  • SVT i lärarkodstugan

    Blogginlägg

    I förra veckan hade vi SVT på besök i lärarkodstugan på Spotifys huvudkontor i Stockholm. I lärarkodstugan utbildar våra volontärer lärare till programmering på samma sätt som de introducerar barn i kodstugorna. 

    Sedan i höstas finns programmering och digital kompetens i skolans läroplan. För att möta det digitala kravet ska 9000 lärare i Stockholm fortbildas och många av skolorna saknar helt och hållet resurser. Därför behövs initiativ som lärarkodstugan. 

    Är du nyfiken på hur det ser ut och vad man gör i lärarkodstugan? Läs SVTs artikel här eller se nyhetsinslaget 8 min och 25 sek in här

  • Lärare Majja Karlsson utvärderar lärarkodstugan

    Blogginlägg

    Under våren 2018 pilottestade vi vår första lärarkodstuga i Göteborg. Den blev mycket uppskattad av lärarna som gav Kodcentrum helt fantastiska betyg. Vi gjorde bland annat en djupintervju med Majja Karlsson, lärare på Jörlandaskolan i Stenungssund för att få en bättre förståelse för vad lärarkodstugan tillför.

    Majja undervisar i åk F-6 och är lärare för alla ämnen, utom de estetiska och praktiska. Trots att hon själv aldrig hade programmerat testat Scratch, för att hon tyckte att det verkade svårt eller, valde hon att ta på sig ansvaret för programmering på sin skola, då hon tycker att digital kompetens är en viktig del av lärandet. Researchen började inom ämnet teknik men snart fattade Majja tycke för programmering och lärde sig mer. Hon hittade till kodstugan av en slump när hon letade efter programmeringsuppgifter att göra tillsammans med sina elever på Kodboken.se och nu tycker hon att det är så pass roligt att hon hjälper sina kollegor att komma igång med programmering i klassrummet.

    Jörlandaskolan där Majja arbetar anordnar pedagogiska träffar, exempelvis mattelyftet, med fokus på olika ämnen, under vårterminen har de kört programmeringslyft där hon har visat och låtit lärarkollegor testa material från lärarkodstugan.

    - Det har varit bra att gå lärarkodstugan parallellt samtidigt som jag kört fortbildning med kollegorna. Det bästa har varit att få input och idéer och sedan kunna testa direkt. Jag har exempelvis testat med alla lärare på skolan, som i sin tur testat med sina elever. På så sätt har jag kunnat sprida vidare det jag tagit med mig, säger Majja.

    Majja gick i lärarkodstugan tillsammans med en kollega från kommunen (Stenungsund) som har ett liknande fortbildningsuppdrag som hon själv.  De båda upplevde att de låg i framkant under lärarkodstugan då de lärde sig ganska snabbt. Majja skrattar och berättar att de hade ”miljarder frågor till volontärerna varje vecka”. De flesta av våra volontärer har inte någon pedagogisk utbildning, utan är i grunden utbildade inom IT/ teknik, så upplevde Majja dem som både pedagogiska och tålmodiga.

    - Det har varit ett enormt guldläge att få gå tio gånger gratis i Göteborg! Jag var så grymt imponerad av volontärerna, de får högsta betyg. De gav både bra uppgifter och bra hjälp på en lagom nivå. Lärarkodstugan har varit bättre än många andra utbildningar med professionella utbildare, säger Majja.

    Volontärernas långa erfarenhet från kodstugor med barn – gör att de har en gedigen erfarenhet av att kunna visa varje uppgift tydligt i steg för steg. De kan förklara på en nybörjarnivå, peka ut vilka moment som kan upplevas svåra och förklara hur man kan tänka när man löser olika typer av problem, sådant som annars tar lång tid att komma på själv. Majja berättar också att hon tyckte att progressionen i uppgifterna var väldigt bra och att hon kunde anpassa uppgifterna och avancera dem på egen hand så att de passar även för äldre årskurser.

    Något som volontärerna är riktigt bra på är att lära ut att det är ok att misslyckas. Att man kan prova sig fram och att det kan finnas flera lösningar på ett och samma problem. Det är någonting som Majja har tagit fasta på och kunnat använda i klassrummet, något som verkligen uppskattas av eleverna.

    - När du programmerar är det inte ett misslyckande när du inte gör som fröken har tänkt, som det så ofta är annars. Det är ett ämne där det är tillåtande att utforska och pröva.

    Många lärare som vi har mött genom arbetet på Kodcentrum är rädda för att eleverna ska gå om de i programmering och att det bara är positivt. Det ger möjlighet till en annan typ av undervisning, där man är på samma nivå och där elever som redan kan, har möjlighet att kunna hjälpa sina klasskamrater, det gör de ofta väldigt stolta. Någonting som Majja också bekräftar under vårt samtal.

     

    - Jag tror att jättemånga lärare är rädda för att inte kunna och att eleverna kan mer. Låt eleverna kunna mer! Bara du håller dig till läroplanen så är det ok.

    Hon berättar även att volontärerna i lärarkodstugan har avdramatiserat programmeringen som ämne med sitt avslappnade förhållningssätt och inställningen att ”Vi löser det här!”. Kodstugan är till för att man ska lära av varandra och lösa problem tillsammans.

    - Jag har förstått att programmerare löser problem på samma sätt som vi andra. Idag när jag tittar på skrivningarna i läroplanen så kan jag skratta åt dem, det här kan jag ju nu! Innan när förstod jag inte vad det var jag skulle göra. Det har tagit mig 10 veckor att inse, men nu kan jag undervisa alla mina årskurser. Jag behöver ingen högskolekurs på lärarhögskola för att undervisa i programmering.

    Under hösten 2018 har vi drivit tre kodstugor i Stockholm, Uppsala och Göteborg och hoppas att kunna fortsätta att erbjuda denna typ av mötesplats under 2019.

    #vågakoda

  • Är du vår nya generalsekreterare?

    Blogginlägg

    Kodcentrum söker en generalsekreterare – som med kraft och engagemang vill bidra till barns digitala skapande

    Kodcentrum är en ideell förening som gratis introducerar barn till programmering och digitalt skapande, samtidigt som vi breddar bilden av vem som kan programmera och vad som är uppbyggt av kod.  Vi samlar ideella krafter, skolor, myndigheter, kommuner och näringsliv för att stärka barns digitala kunskaper och förmågor. Läs mer på www.kodcentrum.se

    När vår generalsekreterare går vidare till nya utmaningar söker vi nu en ny kraft som vill leda och vidareutveckla Kodcentrums verksamhet. Vi söker dig som har ett stort engagemang för idéburen verksamhet och de frågor som Kodcentrum driver.

    Du välkomnas till en modern och flexibel arbetsplats, till ett team bestående av sex personer och ca 200 volontärer på distans. Vårt kansli finns på Norrsken House i centrala Stockholm och består av en pedagogiskt ansvarig, en redaktör för vår pedagogiska plattform kodboken.se, en kommunikatör, två projektledare samt en verksamhetschef.

    Som generalsekreterare följer du utvecklingen i omvärlden och ansvarar för att Kodcentrums frågor syns utåt och verkar i relevanta sammanhang. Du skapar engagemang och ökad medvetenhet om Kodcentrums frågor och är ansvarig för finansieringen av verksamheten. Kodcentrum har en central roll i samverkan mellan näringsliv, skola och ideell sektor så relationsbyggande med många olika parter är en väsentlig del av generalsekreterarens uppdrag. Du är också talesperson vid olika events. Våra partners är viktiga för oss och som generalsekreterare ansvarar du för relationen med befintliga samt utvecklar nya dialoger och samarbeten med företag, stiftelser och myndigheter.

    Som generalsekreterare har du det övergripande ansvaret att driva och utveckla organisationen tillsammans med styrelsen. I det operativa ansvaret ingår budget- och planeringsansvar för verksamheten.

    Tjänsten inkluderar vissa resor inom Sverige. I enstaka fall krävs kvällsarbete då vissa av våra aktiviteter sker efter arbetstid.

    Vi erbjuder:

    • En inspirerande arbetsplats med tydliga utmaningar och ansvarsområden. Vi ger dig chans att påverka.
    • En arbetsroll i vilken vi är måna om din personliga utveckling, hälsa och är lyhörda kring dina drivkrafter, åsikter och tankar.
    • Samverkan med såväl ideell sektor som näringsliv och offentlig sektor då Kodcentrum samverkar med alla dessa sektorer. Kodcentrum samarbetar bland annat med företag som Microsoft, Spotify, Sigma IT och Ericsson.
    • En pulserande och positiv arbetsmiljö i centrala Stockholm
    • Kompetensutveckling, bra försäkringar och friskvårdsbidrag

     Vi söker dig som:

    • Brinner för barn och ungas rättigheter.
    • Har ett personligt intresse och nyfikenhet för samhällets ökade digitalisering och vad det innebär för barn och unga. Har du även egen erfarenhet att leda start-ups är det användbart i rollen.
    • Har tidigare erfarenhet av insamling och finansiering och kan verka i gränssnittet mellan ideell, privat och offentlig sektor. Viktigast är att du har en god förståelse för näringslivet.
    • Har erfarenhet av att leda organisationer eller större projektverksamheter?

    Du har en naturlig fallenhet för ledarskap och är van att arbeta självständigt samtidigt som du interagerar väl med andra. Du är bra på att skapa nätverk och bygga långsiktiga relationer, såväl internt som externt.

    Eftersom rollen är bred och innehåller flera olika ansvarsområden behöver du ha en god förmåga att prioritera och ha ett flexibelt arbetssätt.

    Kontakt och information

    Tjänsten är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde sker så snart som möjligt enligt överenskommelse.

    Låter detta intressant? Varmt välkommen med din ansökan! Vi samarbetar vi med Harvey Nash så personligt brev + CV skickas till ansokan@harveynash.se så snart som möjligt, dock senast den 2018-12-09. Ange ref nr ALSS-847241 i ämnesraden. Du kan även använda länken: https://www.harveynashnordics.com/job/generalsekreterare-kodcentrum/

    Har du frågor om tjänsten så vänligen kontakta vår styrelseordförande Marie Welin, marie@kodcentrum.se telefon: 072-2223832 eller Linda Josephson rekryteringskonsult på Harvey Nash, linda.josephson@harveynash.se telefon: 076-798 13 68