Nyheter – Kodcentrum
Meny

Meny

  • Programmering för barn med särskilt stödbehov - Kodcentrum och Kulturskolan Stockholm

    Blogginlägg

    Kodcentrum och Kulturskolan Stockholm höll 10-14 juni ett sommarkollo på Kulturskolan Globen på temat spelprogrammering och musik. Åtta härliga barn i åldern 10-14 år, alla med särskilda stödbehov, introducerades till programmering i Scratch och fick prova på att skapa labyrintspel. Det var ett härligt gäng barn som fokuserat kastade sig över uppgifterna med sprudlande kreativitet.

    Sommarkollot föregicks av en workshop med introduktion till programmering för Kulturskolans pedagoger, där flertalet var musikpedagoger. Höjdpunkten var när de, med hjälp av Makey Makey, skapade ett stämningsfullt stycke musik på sitt nyskapade ”människo-piano. Sällan har Blinka lilla stjärna klingat så stämningsfullt från en grupp människor, där tonerna spelades fram vid beröring av varandra.

    På kollot deltog tre av Kulturskolans pedagoger, bildpedagog Anna Johansson, konstpedagog Urban Granberg och musikpedagog Johan Löfgren, tillsammans med Jessica och Lisa från Kodcentrum och Kodcentrums volontärer Mikael Hailemichael och Johanna Hailemichael. Vi fick dessutom ett spännande besök av spelstudion Paradox Interactives spelprogrammerare Emelie Nordstrand Lindgren.

    Första dagen utforskade vi programmeringens grunder och lekte Robotkompis tillsammans. Barnen klurade ut instruktioner och löste koden för att styra sin ”robot” runt en bana. Efter det fick deltagarna börja programmera sitt första spel – Bug Race. Det var spännande att se de olika spelen växa fram och roligt att testspela varandras. Några hade provat Scratch tidigare och sprang med uppgiften. För andra var det första gången – detta skapade en härlig dynamik i rummet. Dagen avslutades på topp och det var flera av barnen som knappt hade tid att gå hem.

    Dag två inleddes med labyrintspel och speldynamik. Vi laborerade kring spelens berättelser och röda tråd och deltagarna fick uppgiften att ta fram idéer för sina egna spelberättelsers röda tråd. Vi jobbade även kring hjältar, karaktärer och spelmiljö. Barnen formgav sitt spels huvudkaraktär och Urban hjälpte till att scanna in handritade karaktärer och andra objekt som sedan lyftes in i Scratch. Det var härligt att se det egna skapandet ta form i spelen.

     

    Dag tre jobbade vi vidare och hann även med en utelek i form av labyrintprogrammering. Banan ritade vi i storformat med gatukritor på parkeringen. Barnen styrde varandra genom labyrinten med kodinstruktioner. På eftermiddagen kom spelprogrammeraren Emelie Nordstrand Lindgren från Paradox interactive spelstudio på besök. Hon berättade om sitt arbete som spelprogrammerare och rollfördelningen inom spelskapande. Barnen ställde många kloka frågor och det var fint att få ta del av Paradox Interactives spel Stellaris. Sedan fick Emelie provspela barnens egna spel och hjälpa dem vidare i programmeringen. Det var en fin stund tillsammans och utvecklande för oss alla.

    På kollots sista dag lades effektljud på spelen, där de som ville fick gå in i ljudstudion och skapa sitt eget ljud för inspelning tillsammans med Johan. Med hjälp av kretskortet Makey Makey och lite annat material skapade barnen sina egna spelkontroller. Det var häftigt att se hur intresset för spelen lyftes ännu en nivå, när Makey Makey kopplades in.

    Kollot avslutades med en mini-vernissage, med popcorn och melon på menyn, där deltagarnas föräldrar kom. Vi visade vad barnen hade skapat i Scratch, utmanade föräldrarna i en Robotkompis-kluring och så fick de så klart provspela spelen. Deltagarna visade stolt upp sina projekt och det var idel glada miner från både deltagare, pedagoger och föräldrar.

    Vi har haft en fantastiskt fin vecka tillsammans, vi har lärt oss mycket av varandra och tar med oss många nya erfarenheter. Stort tack till Kulturskolan Stockholm och alla engagerade som bidrog till att detta fina sommarkollo kunde genomföras!

  • Lärare som drivkraft för skolans digitalisering

    Blogginlägg

    Seminarium i Almedalen med Kodcentrum och Microsoft.

    Vad händer med lärarens roll när skolan digitaliseras? Vem är det som ska driva den digitala utvecklingen för att bäst passa elever och lärares behov och vad kan skola och digitala branscher lära av varandra? 

    Gäller det livslånga lärandet även för lärare - det var temat för vårt seminarium som hölls på Almedalen igår. Tillsammans med Joke Palmkvist​, affärsområdeschef skola och högre utbildning på Microsoft, modererade jag ett samtal om hur de nya skrivningarna i läroplanen kring digital kompetens och programmering påverkar lärarens roll och behov av kompetensutveckling.  

    Panelen bestod av:

    • Helen Henriksson, utvecklingsledare digitalisering & IKT på Center för skolutveckling i Göteborg
    • Lars Lingman​, undervisningsråd skolans digitalisering på Skolverket
    • Katarina Berg, Chief Human Resources Officer på Spotify
    • David Sundelius, Agilcoach på ProAgile och styrelseledamot i Kodcentrum​, även engagerad i lärarkodstugan i Göteborg
    • Weronika Duvmo, affärsområdeschef skola på Liber

    Samtalet tog avstamp i vår film där lärare berättar om hur de tagit sig an programmering och digitalt skapande med sina elever. De berättar om hur det först har upplevts som skrämmande men efter hand gett effekter på lärarrollen och relationen till eleverna. 

    - Som lärare måste man våga vara på samma nivå som eleverna, ibland kunna mindre och lära tillsammans, kommenterade Helen Henriksson från Center för Skolutveckling i Göteborg som under våren har stått värd för Kodcentrums första lärarkodstuga.

    David Sundelius på seminarium i Almedalen.

    David Sundelius, engagerad i lärarkodstugan i Göteborg, beskrev hur mötet mellan lärare och volontärer från IT-branschen, ledde till ett gemensamt kunskapsutbyte där de tillsammans utforskade hur programmering kan användas i skolan. Flera i panelen höll med om att skola och digitala branscher har mycket att lära av varandra. 

    Katarina Berg från Spotify, som till hösten står värd för Stockholms lärarkodstuga, pratade om hur hon som HR-ansvarig uppmuntrar sina medarbetare till kompetensutveckling och att ständigt fortsätta vara nyfikna på ny kunskap, som en förutsättning för att jobba med digital utveckling. Här var det enkelt att dra parallellen till läraryrket som så tydligt har lärande och kunskapsutveckling som fokus!

    Panelen på seminariet i Almedalen.

    Efter seminariet väntade ett lunchsamtal med Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand. Här möttes jag och Katarina Berg igen, tillsammans med lärare, skolutvecklare och elevrepresentant, och samtalet fortsatte att kretsa kring lärarens roll och det livslånga lärandet. Temat var framtidsspaning om skolan om 20 år: Vilka typer av kunskaper kommer eleverna att behöva? Hur ser vårt kunskapssamhälle ut? Hur har den digitala utvecklingen påverkat skolan och läraryrket? 

    Johanna Jaara Åstrand summerade summerade samtalet i en bra slutsats, lärares status – och egna yrkesstolthet – behöver lyftas. Hur då? Här diskuterades ökade möjligheter till olika karriärvägar, möjlighet till kompetensutveckling och kollegial kunskapsdelning.

    I samtalet framkom det att skolans digitalisering behöver utformas utifrån ett lärar- och elevperspektiv. Men vi måste se till att lärare har det självförtroende och den beställarkompetens som behövs för att leda utvecklingsarbetet.

    En reflektion från Kodcentrums lärarkodstuga lyftes in som handlade om att skola och digitala utvecklingsföretag har mycket att lära av varandra, men också mycket gemensamt. Lärare gör redan mycket av det som IT-branschen lyfter fram som viktiga arbetsmetoder för innovation och digital utveckling! Här prisade Katarina Berg den svenska skolan och lärarkåren som bidrar till att svenska digitala näringar kan anställa så innovativa, öppna, självgående och samarbetsförmögna medarbetare.

    Så här summerade Johanna Jaara Åstrand samtalet i en sändning med lärarna Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson från "Anna och Philips Lärarpodcast":

    En intensiv och framåtblickande dag i Almedalen är till ända. Nu har vi på Kodcentrum tankat fullt med nya idéer att ta med till höstens spännande arbete med lärarkodstugor i Stockholm och Göteborg, lärarhack på digitala arbetsplatser inom IT/tech och mycket mer som vi vill fortsätta utveckla ihop mer er lärare.

    Glad sommar önskar

    Lisa Söderlund
    projektledare pedagogik och skola

  • Gäller det livslånga lärandet också för lärare?

    Blogginlägg

    Den nya läroplanen kräver ny kompetens från lärare, men det kan vara svårt att fortbilda sig när man inte vet var det finns kunskap att hämta. På seminariet "Gäller det livslånga lärandet också för lärare?", som vi anordnar tillsammans med Microsoft, tipsar vi om hur ni kan komma igång med programmering och digitalt skapande i klassrummet. 

    Sedan läroplanens senaste revidering som handlar om digital kompetens och programmering på schemat har det diskuterats mycket vad det är som egentligen krävs av lärarna. Hur kan lärare utvecklas inom programmering och digital kompetens när fortbildningstillfällena inte räcker till? Vad händer när eleverna plötsligt kan mer än läraren, när det kommer till att arbeta med digitala verktyg? Vad kan skolans digitalisering ge för effekter på lärande, samarbete och roller?

    Under seminariet "Gäller det livslånga lärandet också för lärare", kommer ni att få lyssna till skolor som har påbörjat arbetet med den reviderade läroplanen. Det kommer även att delas tips på pedagogiska resurser, nätverk och organisationer som du kan använda dig av för att komma igång med att koda i skolan. Hur kan exempelvis Minecraft användas i kemi- och historieundervisningen?

    Kodcentrum kommer att dela erfarenheter från lärarkodstugan i Göteborg, där lärare i grundskolans åk 4-6 utforskar programmering för skolans alla ämnen, tillsammans med lärarkollegor och utvecklare från IT-sektorn.

    Praktisk information: 

    Arrangör: Microsoft AB, Kodcentrum
    När: 4/7 2018, kl 09:00 - 09:45
    Språk: Svenska
    Plats: Södra kyrkogatan 3
    Platsbeskrivning: Pickit, våning 2
  • Kodcentrum med Datatjej

    Blogginlägg

    Det pratas mer och mer om programmering. Det finns kodstugor där tjejer och killar kodar tillsammans, vilket är jättebra. Men vi hör ofta att det finns en osäkerhet hos tjejer, att de inte är lika bra på datorer som killar.

    Med bakgrund i det skapade vi evenemanget Koda med DataTjej, ett separatistiskt event för tjejer. Vårt mål var hela tiden att få unga tjejer mer intresserade för digitalt skapande och programmering. Första omgången av Koda med DataTjej ägde rum i januari och då intresset var så stort bestämde vi oss för att köra ännu en omgång under våren. Denna gång blev det ett samarbete mellan Kodcentrum och DataTjej - Kodcentrum med DataTjej. 

    Nu har våra tre träffar ägt rum, och det absolut roligaste med träffarna har varit att få träffa peppade tjejer som nyfiket vill utforska programmering tillsammans med andra. Under träffarna har de fått fria händer att få utforska och skapa, med kreativiteten på topp. 

     

    - Jag tycker att det är härligt att se glädjen när de upptäcker att de själva kan bestämma vad som händer i spelet/programmet de skapar. Men även när de lyckas hitta buggen och förstår vad som blivit fel, säger Emelie Eriksson. 

    Under träffarna har deltagarna fått programmera egna spel/ program i Scratch. De har också fått prova olika digitala tekniker som VR samt robotarna Ozobot, Dash och Sphero SPRK+. De har även testat programmeringsspel i Code.org och Lightbot. Det tjejerna tyckte var roligast var VR-tekniken. 

     

    Nu stundar sommarlov och sedan en ny omgång av kodstugan i Skellefteå till hösten. Om ditt barn är intresserad av kodstugan kan du göra en intresseanmälan här

    Skrivet av Emelie Eriksson, volontär för Kodcentrum i Skellefteå

    Foto: Alla fotografier är lånade av DataTjej

  • Linklaters blir ny stödpartner till Kodcentrum

    Blogginlägg

    Nu kan vi stolt och glatt bekräfta att vi ser fram emot ett samarbete med den globala advokatbyrån Linklaters, som är vår nya stödpartner. Stödet gör det möjligt för oss att introducera ännu fler barn till programmering och digitalt skapande

    ”Som en mångfaldig, global organisation känner vi ett ansvar för att bidra till att ungdomar, oavsett bakgrund, ges samma möjligheter på den framtida arbetsmarknaden. Vi ser att efterfrågan på kompetens inom programmering och kodning är enorm, och den kommer att växa sig allt större och omfatta alla delar inom arbetslivet. Att främja lika möjligheter för kreativa och talangfulla ungdomar i en föränderlig och alltmer digitaliserad värld ligger därför helt i linje med vår vision inom CSR och vi är stolta över möjligheten att få samarbeta med Kodcentrum", säger Fredrik Lindqvist, Managing Partner och Ebba Perman Borg, Counsel och Community Investment Sponsor, Linklaters Advokatbyrå AB."

    Fredrik Lindqvist, Managing Partner och Ebba Perman Borg, Counsel och Community Investment Sponsor, Linklaters Advokatbyrå AB

    "Det är verkligen enormt kul att Linklaters har valt att stötta Kodcentrums arbete vilket ger oss utökande möjligheter att kunna introducera programmering och digitalt skapande till ännu fler barn under det kommande året" 


    Ronnie Schmidt, generalsekreterare Kodcentrum