Tillbaka i tiden med Minecraft

I Uppåkra möts historien och framtiden på ett alldeles speciellt sätt. Uppåkra är en av de fyndrikaste fornlämningarna i Skandinavien, ett stort arkeologiskt center där det varje dag görs nya fynd från 200-900-talen e.Kr. Det är också en plats i det populära spelet och pedagogiska verktyget Minecraft. Barn kan i “Time travel at Uppåkra” i Minecraft färdas tillbaka i tiden och lära sig om historien baserat på de riktiga fynden från Uppåkra. Kodcentrum har varit med som pedagogiskt stöd och bidragit med tips och råd under arbetet. 

Uppåkra samarbetar med skolor och barngrupper enligt Uppåkramodellen, som baserat på forskning fastslagit förutsättningar för livslångt och lustfyllt lärande. Nyckeln ligger enligt forskningen i att väcka nyfikenhet, vilket enligt Uppåkramodellen görs genom att göra barnen delaktiga och låta dem göra skillnad på riktigt.  

Time travel at Uppåkra 

Sofia Winge Uppåkra

NPC: Sofia Winge

Elever och barn som besöker Uppåkra får vara med i riktiga utgrävningar, tillsammans med Sofia Winge och hennes team av arkeologer som brinner för att ge barnen den unika möjligheten att skriva historia med dem. Barnens fynd bidrar sedan till den fortsatta kunskapsinsamlingen och forskningen kring Uppåkras historia. Barn som inte kan ta sig till Uppåkra kan också ta del av historien och lära sig genom utgrävningarna. Baserat på fynd som gjorts i Uppåkra har vi en bild av hur samhället såg ut under dess storhetstid och detta har byggts upp i Minecraft.  

I den digitala världen har sedan några olika uppdrag skapats med målet att väcka barns nyfikenhet och intresse, samtidig som de lär sig om de olika tidsepokerna. De tar sig till olika tidsåldrar genom ljuspelare och löser mysterium som har skapats utifrån fynd som kommer från tidsåldern i fråga. Detta är ett utmärkt sätt att föra samman historia med modern teknik och använda det för ämnesintegrerad och tvärvetenskapligt lärande.  

Kodcentrums roll 

Kodcentrums Emma Nääs agerade konsult under skapandet av kartan i Minecraft och bidrog med tips och råd, då Emma tidigare har gjort samma sak tillsammans med skotska arkeologer. Kodcentrum har även utbildat Uppåkras personal, alltså arkeologerna som arbetar med de faktiska utgrävningarna, i hur Minecraft och kartan fungerar. Barn som arbetar i Minecraft kan nämligen boka ett möte med arkeologerna och få prata med dem om vad de har gjort i det digitala Uppåkra.  

Elever och personal i Uppåkraskolan och Jonslundsskolan har varit testpersoner för projektet, de har gett feedback och hittat buggar under tiden det digitala Uppåkra har byggts upp. Hela kartan är med andra ord uppbyggd med elevpåverkan. Tillsammans med kartan har också en lärarhandledning tagits fram, till vilken Kodcentrum har bidragit till innehållet och lärarperspektivet. 

Uppåkra by i Minecraft.

I ständig utveckling 

Samhället i Minecraft kommer att utvecklas i takt med att utgrävningarna fortsätter och vi lär oss mer om hur livet och vardagen såg ut i Uppåkra för dryga tusen år sedan. Det spännande är att arkeologerna har räknat ut att det bara är 0,2 % av alla fynd som har hittats. Det betyder att det finns en stor skatt kvar i jorden runt Uppåkra. Och ju mer som hittas, desto större och mer komplex kommer världen i Minecraft att bli. Vi tycker att det ska blir otroligt spännande att följa hur arbetet kommer att fortsätta. 

Projektet har varit möjligt tack vare ett samarbete mellan Uppåkra Arkeologiska Center, Microsoft Community Development och Kodcentrum.  

Föregående
Föregående

Joke Palmkvist tar över efter Inger Tegelström som ordförande för Kodcentrums styrelse

Nästa
Nästa

Höstlovspecial på temat digital konst